검색 상세

제7차 교육과정 국사 교과서의 계열성 검토 및 대안

A Study on the Sequence of National History Textbooks in the 7th National Curriculums and Possible Alternative

초록/요약

The sequence of national history education is a long- standing mission that has to be resolved. That matter has lately surfaced again as that subject and social studies are incorporated. Korea Institute of Curriculum & Evaluation announced that the 7th elementary, middle and high school curriculums are sequential enough by respectively focusing on life history, political history and the history of classification. But existing discussions have mostly concentrated on sequence itself in that education. Furthermore, most studies have just dealt with sequence between elementary and middle schools and between middle and high schools without paying attention to the overall sequence of elementary and secondary schools. As a matter of fact, curriculum and textbook are the criteria by which national history teachers check the prerequisite learning of learners and determine the direction for their instruction, but few studies have ever concentrated on the sequence of curriculums and textbooks. The purpose of this study was to examine the current 7th national curriculums and the actual application of the curriculums based on the sequence studies of Bruner and Tyler. As there were no studies to examine the sequence of elementary, middle and high school national history textbooks in the 7th national curriculums, two selected articles were reviewed, which respectively revolved around sequence between elementary and middle school textbooks and between middle and high school textbooks. And the elementary and secondary textbooks were evaluated according to four selected criteria and classified into three groups according to the level of sequence. The four criteria included sequence of learning objectives, enrichment or advanced education, differentiation for learner understanding, and educational level based on Bruner's spiral curriculum. As a result, the curriculums guaranteed the sequence of national history for every grade from 1 to 12 except seventh grade in theory, but in practice, that education was divided into three different categories that respectively centered around sixth, eighth and 10th grades. When the sequence of the sixth-, eighth- and 10th-grade national history textbooks were evaluated, more than half ranked lower, and no textbooks ranked higher. Out of three common themes in the elementary and middle school textbooks, two that involved Tangun mythology and the Goryeo Dynasty's struggle with foreign countries ranked lower in terms of sequence, and the latter half of the Shilla Dynasty, which was a common theme in the middle and high school textbooks, ranked lower in that aspect as well. Although existing studies have analyzed and criticized the sequence of national history education, no feasible alternatives are provided yet. In this study, the Tangun mythology segment was selected as an example to ensure the successful sequence of the elementary, middle and high school textbooks. This study had some limitations, since there was a clear line between elementary and secondary education and few studies have covered all the elementary, middle and high school education. In the future, an integrative approach should be taken to that issue, and intensive research efforts should be channeled into that, as the forthcoming revised 7th national curriculums are going to separate national history from social studies.

more

초록/요약

국사 과목의 계열성 문제는 오래된 숙제였다. 국사 과목이 사회과롤 통합되면서 그 문제는 더욱 수면위로 드러나고, 이를 반영하여 교육과정평가원은 제7차 교육과정이 초등학교는 생활사 중심, 중학교는 정치사 중심, 고등학교는 분류사로 구성된 계열성을 확보한 교육과정이라고 발표했다. 그러나 국사 과목에 대한 계열성 문제는 계열성 자체에 대한 이론적 논의가 대부분이였다. 게다가 초·중·고등학교를 통틀어 계열성을 연구는 거의 없고 초등학교와 중학교, 중학교와 고등학교 간의 계열성에 대한 연구가 대다수 이다. 실제 교실에서 국사 교사는 선행학습을 점검하고 방향을 정할 때, 기준이 되는 것은 교육과정과 교과서임에도 불구하고 이것에 대한 구체적인 계열성 연구가 이루어진바가 없었다. 본 연구는 이러한 문제의식을 바탕으로 현행 7차 교육과정을 문서상의 교육과정과 실제적 교육과정으로 나누어 부르너와 타일러의 계열성 연구를 이론적 배경으로 삼아 분석했다. 제7차 교육과정 초·중·고등학교 국사 교과서의 계열성을 통틀어 연구한 바가 없으므로 초등과 중학교 교과서의 계열성 연구와 중학교와 고등학교 교과서의 선행연구에서 각각 2가지의 논문을 선정하여 검토하였다. 주제별로 ① 학급간의 학습 목표상의 계열성 ② 학급간의 심화, 발전된 내용 ③ 학습자 이해를 위핸 차별화된 내용구성 ④ 부르너의 나선형 교육과정 교육 수준 네 가지를 기준으로 上, 中, 下로 평가하였다. 그 결과 문서상의 교육과정에서는 7학년을 제외한 1학년에서 12학년까지 계열성을 반영한 국사 수업이 이루어지나, 실제적 교육과정은 초등학교 6학년, 8학년, 10학년을 중심으로 3단계의 국사 수업이 이루어짐을 알게 되었다. 6, 8, 10학년에 해당하는 국사 교과서의 계열성 연구를 평가해보니 전체적으로 下로 평가된 것은 반 이상이었고, 上은 없었다. 초등과 중등은 3가지 공통적인 주제 중 단군신화와 고려의 대외항쟁 2가지는 下 로 평가되었고 중등과 고등의 공통된 주제인 신라하대의 계열성도 下로 평가되었다. 그래서 평가한 내용 중 단군신화 부분을 계열성이 잘 반영된 초·중·고등학교 국사 교과서를 대안으로 구성하여 대안으로 제시하였다. 하지만 본 논문은 초등교육과 중등교육이 이원화된 현실에서 초·중·고등학교 전체를 대상으로 한 연구가 거의 없는 사각지대에서 이루졌으므로 한계가 있다. 그러므로 앞으로는 실제 교육 현장을 고려한 일원화된 논의가 이루어져야 한다. 특히 앞으로 발표될 개정 7차 교육과정에서는 국사과목이 사회과에서 독립된다고 하니 더욱 세밀하고 전문적인 연구가 필요하다.

more