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오영진 희곡의 공간 연구 : <맹진사댁 경사>와 <살아있는 이중생각하>를 중심으로

A Study On Space Of Young-Jin Oh's Dramas : Focused On <Maeng Jinsa Family's Festivities> And <Alive Your. Excellency Jung-Seing Lee>

초록/요약

이 연구는 오영진의 대표 희곡 <맹진사댁 경사>와 <살아있는 이중생각하>의 공간 분석을 통하여 극 공간의 기능과 의미를 밝히고자 했다. 오영진(1916~1974)은 문학잡지 발간, 출판사 설립 등 폭넓은 문화사업을 벌었던 극작가이다. 현실의 부조리에 대한 문제의식을 작품에 반영했던 오영진의 희곡은 반세기가 지난 지금에도 계속 사랑받고 있다. 문학작품이 당대 사회를 반영한다는 것을 감안할 때 오영진의 희곡 역시 희극적 세계를 통해 암울하고 부조리한 현실을 보여주고 있다는 것을 알 수 있다. <맹진사댁 경사>와 <살아있는 이중생각하>의 무대 공간은 ‘집’이라는 한정된 공간이지만, 약호화 된 텍스트의 지시사항들을 통해 다양한 의미망을 형성하고 있다. 극텍스트의 공간은 여러 기호들이 조합되어 의미를 만들어 가는 공간이다. 등장인물, 오브제, 조명, 음악들은 하나의 기호로 상호작용을 하며 공간을 형성한다. 희곡 텍스트의 공간을 분석하기 위해서는 우선 각기 다른 의미를 지닌 기호들을 하나의 원심점으로 모일 수 있는 유사성을 가진 공간을 중심으로 몇 개의 공간 계열체를 구성해야한다. 본 논문에서는 희곡 전체의 대사 내에서 공간화가 가능한 모든 어휘들을 추출하여, 공간 어휘 목록을 작성하고 그 다음 대사 내에서 추출해 낼 수 있는 인물들의 동선, 오브제, 시청각 요소 등 기호화 될 수 있는 것들을 세밀하게 분석하였다. 그 결과 사회적 혼란의 공간, 욕망 충돌의 공간, 이상적 심리적 공간 등 다양한 의미망의 공간이 구성되었다. <맹진사댁 경사>의 공간은 각각 피지배계층과 맹진사의 대립, 맹노인과 맹효원으로 대표되는 맹가(孟家)어른들과 맹진사의 대립, 김미언과 맹진사의 대립으로 구조화되어 무대 안 공간의 의미망이 나뉘었다. 그리고 무대 밖 공간은 구조화는 맹효원으로 대표되는 운산골의 의미망 변화를 중심으로 의미망이 형성되고, 김미언과 맹진사의 대립에서 승리한 김미언의 공간인 도라지골을 이상적인 윤리적 공간으로 의미화시켰다. <살아있는 이중생각하>의 공간은 각각 변화를 원하는 인물들과 변화를 원하지 않는 인물들이 형성하는 무대 안 공간으로 나누어 구조화시켰다. 우선 변화를 원하지 않는 인물인 이중생과 이중건, 우씨, 하주의 파롤에 나타난 무대 안 공간을 분석하였고, 변화를 원하는 인물인 송달지, 하연, 하식이 형성하는 무대 안 공간을 분석하여 의미망을 구체화시켰다. 무대 밖 공간인 미국기관은 이중생의 위기를 모면하게 해줄 공간이자, 욕망 실현을 직접적으로 도와줄 수 있는 공간이었다. 하지만 란돌프의 사기로 인해 이 공간의 의미망은 무너지게 되면서 미국기관과 대립되는 가치관을 가진 또 다른 무대 밖 공간인 시민대회의 의미망은 확대된다. 무료병원과 시민대회는 변화를 원하는 인물들이 지향하는 공간으로 대안의 공간으로 의미화시켰다. 또한 <맹진사댁 경사>와 <살아있는 이중생각하>의 공간의 기능과 의미를 연구하였다. 앞서 분석한 결과 두 희곡에서 무대 안 공간인 ‘집’의 의미망이 변화한다는 사실을 알았다. 변화되는 의미망 사이에는 ‘가짜 결혼’과 ‘가짜 죽음’의 극중극이 존재했다. 즉 극중극의 공간은 무대 안 공간의 의미망 변화에 인과적인 기능을 하면서, 전체 극의 공간을 심층적이고 다의적으로 형성하고 있다. 극중극의 공간인 신방과 다다미방은 각각 작가가 지향하는 열린 공간인 도라지골, 무료병원, 시민대회 등의 무대 밖 공간으로 연결되면서 전체 극 공간의 확장을 도모하고 기능을 하고 있다. 다음으로는 두 희곡의 무대 밖 공간의 의미를 분석하였다. <맹진사댁 경사>의 공간은 맹진사댁, 도라지골, 신방(가짜 결혼의 공간)으로 나누었고, <살아있는 이중생각하>의 공간은 이중생의 집, 시민대회와 무료병원, 다다미방(喪家)로 구분했다. 도라지골과 시민대회, 무료병원을 중심으로 기하하적인 분류를 통해 공간을 이원 분류해 보았다. 분류 결과 무대 밖 공간인 도라지골과 시민대회, 무료 병원은 형이상학적 측면에서 선(善)의 공간을 구성하고, 변하지 않는 신념의 단일 공간을 구성하는 공간이었다. 이념의 공간을 형성하며 작가의 의식을 보여주는 공간이라고 할 수 있다. 결국 이 두 희곡의 공간들은 각각 조선시대와 해방 후를 환기시키는 전체 텍스트의 공간 안에서 문화적&#8228; 심리적&#8228; 역사적 공간들을 환기시키며 전체 의미망의 구성관계를 단단하게 하는 기능을 하는 것이다. 독자들은 희곡을 읽으면서 그들이 머무르고 있는 문화적, 사회적 공간과 희곡의 공간의 상호작용으로 인해 극 전체의 의미망을 형성해 나간다. 물론 공간 이외에도 독자들이 희곡의 의미를 형성할 수 있는 기호들은 많다. 하지만 희곡에서 공간이란, 희곡 안의 상상의 공간, 희곡이 창작된 실제적 공간, 독자가 살고 있는 공간이 서로 상호작용하면서 구성된다. 그로 인해 독자들은 시공을 초월해서 보편적인 의미망을 형성할 수 있다. 희곡을 끊임없는 작가와 독자의 대화로 본다면 그만큼 ‘공간’이 차지하는 역할은 큰 것이다.

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초록/요약

The purpose of this study is to identify the function and meaning of theatrical space through spatial analysis of Young-Jin Oh's representative dramas, <Maeng Jinsa Family's Festivities> and <Alive Your. Excellency Jung-Seing Lee>. Young-Jin Oh(1916~1974) is a playwriter which embarked on broad cultural enterprise such as publication of the literary magazine, foundation of the publishing company and etc. Dramas of Young-Jin Oh, which reflected critical mind about irregularities of the reality in works, has been loved so far, over half a century. If considering that literary works reflect society of those days, it can be interpreted that dramas of Young-Jin Oh also represent dark and irregular realities through comic world. Stage space of <Maeng Jinsa Family's Festivities> and <Alive Your. Excellency Jung-Seing Lee> is restricted by so-called 'house', while it is forming various semantic networks through encoded text's instructions. The space of dramatic text is the space to form the meaning by combination of several symbols. Characters, the objet, the lighting and the music are forming the space interacting as a symbol. To analyze the space of dramatic text, several spatial paradigms should be organized focusing on the spaces with similarity where symbols with each different meaning can be included into singular point. Therefore, this study selected all lexes of being able to be the space in of overall lines of a drama, wrote lexical list and analyzed closely things that could be symbolized like the circulation of characters, the objet, the audio-visual elements and etc which can be extracted within lines. As a result, various spaces such as the space of social disorder, the space of desire's confliction, ideal and psychological space and etc were formed. The space of <Maeng Jinsa Family's Festivities> was structured by the conflict between oppressed people and Maeng Jinsa, the conflict between heads of Maeng family, who were represented by the senior Maeng and Hyo-Won Maeng, and Maeng Jinsa and the conflict between Mi-Yeon Kim and Maeng Jinsa, and semantic network of space inside of stage was divided by such conflict structures. In addition, structure of the space outside stage formed semantic network focusing on the change of semantic network of Unsangol, where was represented by Hyo-Won Maeng, and Dorazigol, the space of Mi-Yeon Kim, who won in the conflict between Mi-Yeon Kim and Maeng Jinsa, was signified as an ideal and ethical space. The space of <Alive Your. Excellency Jung-Seing Lee> was structured as some characters who desired the change and other characters who did not desire the change were divided into the space inside of the stage. First, this study analyzed the space inside the stage where Jung-Seing Lee, Jung-Gyeon Lee, Mrs. Wu and Haju, characters who did not desire the change, appeared, also analyzed the space inside the stage where Dal-Ji Song, HaYeon and HaSik, characters who desired the change, appeared, and then specified semantic network. American institution, a space outside the stage, was the space which allowed Jung-Seing Lee to avert the crisis as well as the space which helped him to satisfy his desire directly. However, semantic network of this space was destroyed by Randolpf's deception; as a result, semantic network of citizen's rally, another space outside the stage where was opposed to American institution in values, was extended. Free hospital and citizen's rally were signified as characters-oriented space, alternative space. In addition, this study examined the function and meaning in the space of <Maeng Jinsa Family's Festivities> and <Alive Your. Excellency Jung-Seing Lee>. According to the result of analyzing previously, semantic network of 'house', a space inside of the stage in two dramas, had changed. There were plays within a play such as 'fake marriage' and 'fake death' between original semantic network and changed semantic network. In other words, the space of plays within a play is forming the space of overall drama deeply and equivocally performing casual function in the change of semantic network inside of the stage. Each a bridal room and a room with a tatami floor, the spaces of plays within a play, are performing the function, which tries to extend the space of overall drama, linking to the writer-oriented open spaces, spaces outside of the stage such as Dorazigol, free hospital and citizen's rally. And then, this study analyzed the meaning of space outside of the stage in two dramas. This study classified the space of <Maeng Jinsa Family's Festivities> into the house of Maeng Jinsa, Dorazigol and a bridal room(the space of fake marriage), and divided <Alive Your. Excellency Jung-Seing Lee> into the house of Jung-Seing Lee, citizen's rally, free hospital and a room with a tatami floor(a mourner´s house). This study classified the space dualistically focusing on Dorazigol, citizen's rally and free hospital. The result of classification showed that the space outside of the stage, Dorazigol, citizen's rally and free hospital formed good space in the metaphysical aspect and were the space to form singular space for unchangeable belief. These spaces also can be said as the space to form the space of ideology and to represent consciousness of the writer. Finally, the spaces in two drama perform the function of solidifying organizational relationship of overall semantic network as calling cultural, psychological and historical spaces in the space of overall texts, which calls Joseon period and independence later. Readers form semantic network of overall drama by interaction between cultural and social space where they stay and the space of the drama as reading a drama. Of course, there are a lot of symbols which allow readers to form meaning of a drama except for the space. However, the space in a drama is formed by mutual interaction among imaginary space in a drama, realistic space where a drama was created and the space where readers are living. By it, readers can form universal semantic network transcending time and space. If considering a drama as the conversation between a writer and readers, the role of 'space' will be more important.

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