검색 상세

국어 지식 영역 ‘태도’ 교육의 본질과 그 교수-학습 방안 연구

A Study On The Essence And Teaching-Learning Methods In 'Attitude' Education Of Korean Language Knowledge Domain

초록/요약

국어에 대한 ‘태도’는 국어에 대한 긍정적인 마음가짐을 의미하며, 국어 지식 영역의 하위 범주에서 다루고 있다. 국어 교육에서 국어에 대한 지식의 습득과 국어 사용 능력 신장이 인지적 교육 내용이라면, ‘태도’는 국어의 발전과 민족의 언어 문화 창달과 관련 있는 정의적 교육 내용이다. 그런데 지금까지 국어 지식 교육에서는 ‘지식’에 대한 학습의 성과만을 고려하고 정의적인 측면의 성과는 소홀히 해왔다. 이에 따라, 본 연구는 그동안 주목받지 못했던 정의적 교육에 초점을 맞추어 그에 대한 구체적인 학습 수행을 목표로 교수․학습의 내용을 설계하고 탐구 활동의 방안을 마련하였다. 국어 지식 영역에서 ‘태도’ 교육은 첫째로, 학습자의 문화적인 경험을 존중하고 경험을 통해 학습자가 스스로 자신의 가치관과 태도를 형성하는 국어 교육의 본질과 정체성을 회복을 위해 필요하다. 둘째로는, 지식 교육과 태도 교육의 균형을 위해 ‘태도’ 교육이 필요하다. 마지막으로 국어 분야의 사회적 기여와 국어의 발전을 꾀하는 전문 인력을 양성하기 위해 필요하다. 이러한 필요성에 근거해 본 연구는 국어 지식 영역에서 ‘태도’ 교육의 실제적인 방안을 연구하고자 하였으며, 먼저, 2장 1절에서 ‘태도’ 교육의 기초를 마련하기 위해 ‘태도’ 교육에 대한 본질을 탐구하였다. 교육학과 국어 교육학에서 일반적으로 의미하는 태도는 경험을 통해 특정한 대상에 대해 일관적이고 지속적으로 형성되는 내재적인 상태를 의미하며, 그러한 태도는 인지적․정의적․행동적 속성의 결합으로 구성되었다는 점에서 공통점을 지닌다. 그리고 국어과의 특수성을 반영하는 ‘태도’는 국어가 민족의 언어와 문화라는 점에서 ‘국어’라는 언어와 언어를 바탕으로 생성된 공동체의 문화에 대해 주체적인 태도를 지녀야 하며, 우리 언어가 발전해 온 과정과 겪었던 수난의 역사와 극복 과정 등을 아는 것을 통해 국어에 대한 ‘태도’를 형성해야 한다. 이를 바탕으로 하여, 연구자는 ‘태도’의 본질을 ‘국어의 정체성을 주체적으로 인식하고 국어와 국어 문화를 발전시키기 위한 태도를 기르는 것‘이라고 설정하였다. 2장 2절에서는 국어 지식 영역에서 ‘태도’ 교육이 어떻게 실현되고 있는가를 교육 과정과 교과서를 통해 살펴보았다. 제7차 교육 과정에서 ‘태도’ 교육의 학습 내용은 우리말과 글의 소중함을 아는 ‘가치’와 언어 규범과 관련된 ‘습관’으로 나눌 수 있다. 그런데 ‘태도’ 교육의 학습 내용 대부분이 규범적인 언어 습관을 형성하는 교육 내용이 주(主)를 이루고 있었으며, 이는 정의적 교육 내용인 ‘태도’에 대한 중요성을 인식하고 있지만 그 교육 내용을 구체적이고 체계적으로 구성하지 못하고 있음을 보여 준다. 또한, 교과서에서도 언어 활동과 관련된 ‘습관’을 중심으로 한 교육 내용만이 존재하고 있었다. 3장에서는 본 연구가 단순히 이론적인 논의에만 머무르지 않도록 현장성을 반영하기 위해 학습자 요인(learner's factors)과 상황 요인(circumstance factors)을 고려하여 ‘태도’ 교육의 기본 방향을 설정하고 그에 맞는 교육 내용을 선정하고자 하였다. 그런데 연구자가 현직교사가 아닌 관계로 실제 교육 현장에서는 정의적인 교육 내용인 ‘태도’를 어떻게 다루고 있는지 전혀 알 수 없었기 때문에, 현직 교사와 학습자를 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 먼저, ‘학습자 요인’은 국어에 대한 학습자의 지식 수준과 국어에 대한 태도 및 국어 사용에 대한 태도를 고려한다. 현재의 국어 교육은 학습자 스스로 지식을 갖추고 있다고 인지하지 못할 정도로 지식 교육이 효율적으로 이루어지고 있지 않았으며, ‘가치’와 ‘습관’을 판단하기 위한 같은 층위의 두 질문에 대해 다소 상이한 결과가 나타나고 있었다. 이는 학습자들이 대상에 대해 왜 배워야 하는지 동기를 부여하지 못한 채 학습이 일어난 결과로, 학습자들은 지식과 태도를 분리하여 인식한 것이다. 다음으로, ‘상황 요인’은 실제 교수․학습이 일어나는 교실의 상황을 고려한다. 대부분의 교사들은 학습자들이 국어 지식의 학습에 대해 흥미를 느끼지 못하고 지루해하기 때문에 국어 지식을 교수․학습하는 데 어려움을 겪고 있었다. 그리고 상대적으로 시간과 노력이 소요되는 매체 교육이나 탐구 학습의 방법은 여건상 상대적으로 적게 사용하고 있었다. ‘학습자 요인’과 ‘상황 요인’을 고려한 결과, 학습자들의 지식 습득과 가치 및 습관의 형성이 연계성을 갖고, 학습자 스스로 흥미 유발, 동기 부여, 가치 판단의 단계를 내면화할 수 있는 교수․학습 방법이 사용되어야 한다는 결과가 도출되었다. 이에 따라, 기존의 탐구 학습 모형을 보완한 ‘절충식 탐구 학습’을 ‘태도’ 교육의 기본 방향으로 설정하였다. 절충식 탐구 모형은 교사 중심의 수업에 비하여 학습자들의 흥미를 고려하고 탐구에 대한 동기를 유발하는 데 유용하다. 또한, 기존의 탐구 학습에 비하여 교사의 참여도가 높기 때문에 어려운 용어나 개념에 대해 교사의 도움을 받을 수 있다는 점에서 학습자들의 집중을 높일 수 있다는 장점이 있다. 하지만, 탐구 학습은 시간과 노력이 많이 들기 때문에, ‘태도’ 교육의 교육 내용은 시간과 노력을 투자해서라도 학습자들이 반드시 그 필요성을 인지하고 탐구 학습의 과정을 통해 가치를 내면화해야하는 내용을 선정해야 한다. 이를 바탕으로 ‘태도’ 교육의 내용은 설문 조사와 2007년 개정 국어과 교육 과정을 기준으로 삼아 우리말과 글에 대한 애정과 자부심을 기를 수 있는 교육 내용을 선정하였다. 4장에서는 ‘한글의 가치를 알고, 한글과 한글 문화를 발전시키려는 태도를 지닌다.’라는 명시적인 학습 목표를 설정하고 구체적인 학습 내용은 탐구 활동을 통해 이루어지도록 하였다. 그리고 학습자 스스로 학습하는 탐구 활동을 통해 학습자의 흥미와 동기를 고려하여 학습자와 친근한 매체를 활용하고 우리말과 글에 대한 학습자의 가치 의식을 고양시킬 수 있는 실제적인 교수․학습 방안을 마련하였다.

more

초록/요약

'Attitude' of Korean language means positive mind about Korean language, and it deals with sub-category of Korean language knowledge domain. If knowledge acquisition about Korean language and improvement of ability to use Korean language are the content of cognitive education, 'attitude' is the content of affective education related to development of Korean language and promotion of linguistic culture. However, Korean language knowledge education so far has considered only academic achievement about 'knowledge' and has indifferent to the results of affective aspect. Therefore, this study focused on affective education, which has been ignored so far, it designed teaching-learning contents with goals of specific learning practice about affective education, and then it established plans for inquiry activity. The reasons why 'attitude' is educated in Korean language knowledge domain are as follows; First, to respect cultural experiences of leaners and to restore the essence and identity of Korean language education that leaners form the value and attitude themselves through experiences. Second, to balance between knowledge education and attitude education. Finally, to train professionals for social contribution and development of Korean language in the field of Korean language. Based on such necessity, this study examined practical plans of 'attitude' education in Korean language knowledge domain and inquired the essence of 'attitude' education to lay the foundation for 'attitude' education in first section of chapter 2. Attitude that pedagogy and Korean language education generally imply is intrinsic condition, which is collectively and continuously formed about certain subject through experiences, and such condition has common feature that it is consisted by combination of cognitive, affective and behavioral attributes. Add to it, 'attitude', which reflects the features of Korean subject, needs to have subjective attitude about a language as so-called "Korean language" in terms of Korean people's language and culture and the culture of community which is formed based on such language. Through understanding the process of Korean language's development and the history to go through sufferings and overcome it, 'attitude' about Korean language should be formed. Based on this, I defined that the essence of 'attitude' is to recognize 'identity of Korean language' subjectively and to train the attitude for developing Korean language and its culture. In second section of chapter 2, this study examined how 'attitude education' in Korean language knowledge domain was practiced through the curriculum and textbooks. In 7th curriculum, learning content of 'attitude' education can be classified into 'value', which knows significance of Korean language and Korean alphabet, and 'habit' related to orthography. However, most learning content of 'attitude' education consisted of educational content, which forms linguistic habit of orthography; it showed that learning content of 'attitude' education recognized importance of 'attitude', affective educational content, while it did not organize educational content specifically and systematically. In addition, there was only educational content focused on 'habit' related to language activities in textbooks. In chapter 3, not to be restricted in simple theoretical discussion and to reflect the situation of education in schools, this study considered learner's factors and circumstance factors, and then established basic directions of 'attitude' education and selected educational contents which were suitable for such directions. However, I am not a teacher, so that I could not totally know how 'attitude', affective educational content was practiced in Korean language class; therefore, I conducted the survey with present teachers and learners. The results of survey are like followings; First, learner's factors consider learners' knowledge level about Korean language, attitude about Korean language and attitude about the use of Korean language. The result of current education of Korean language showed that knowledge education was not practiced as effectively as learners did not recognize to have knowledge themselves and showed the difference in two question of the same layer for identifying 'value' and 'habit'; it is resulted in by that learners learn without being motivated why they have to learn, as a result, learners recognize knowledge and attitude separately. Next, circumstance factors considers the circumstance of the class to teach and learn actually. Most teachers are going through difficulty in teaching-learning knowledge of Korean language because learners are not interested and are boring in learning knowledge of Korean language. Add to it, the media and inquiry activity, which are required to more time and effort, are used relatively few depending on the situation of Korean language education. According to the results of 'learner's factors' and circumstance factors, knowledge acquisition is linked to formation of habit, and teaching-learning methods that leaners can internalize the steps of interest induction, motivation and value judgement by themselves should be used. Accordingly, 'eclectic inquiry learning' which complemented existing inquiry learning model, was set as basic direction of 'attitude' education. Eclectic inquiry model considers the interest of learners comparing to teacher-centered class and participation of teachers is high, so that it has the strength that concentration of learners can be improved in the point of that learners can receive the help of teachers in difficult terminologies and concepts. However, inquiry learning requires more time and effort; even though much time and effort are invested in developing the content of 'attitude' education, the content, that is learners recognize its necessity and have to internalize the value through inquiry learning process, should be selected. Based on this, as the content of 'attitude' education, this study selected the content, which can cultivate affection and self-confidence about Korean language and Korean alphabet referring the results of above survey and 2007 revised Korean curriculum. In chapter 4, this study established overt learning objective to 'know the value of Korean language and to have the attitude for developing Korean language and culture of Korean language', and specific learning content was designed to be practiced through inquiry activity. Add to it, practical teaching-learning plans, which could raise value consciousness about Korean language and Korean alphabet through leaners' learning activity by themselves, were made.

more

목차

1. 서론 = 1
1.1. 연구의 필요성과 목적 = 1
1.2. 선행 연구 검토 = 6
1.3. 연구의 대상과 방법 = 10
2. ‘태도’ 교육의 본질과 위상 = 14
2.1. ‘태도’ 교육의 본질 = 14
2.2. ‘태도‘ 교육의 위상 = 19
2.2.1. 교육 과정 = 19
2.2.2. 교과서 = 28
3. ‘태도‘ 교육의 기본 방향 설정과 교육 내용 선정 = 35
3.1. ‘태도’ 교육의 기본 방향 설정 = 35
3.1.1. 학습자 요인 분석 = 35
3.1.2. 상황 요인 분석 = 40
3.1.3. ‘태도’ 교육의 기본 방향 - 절충식 탐구 학습 = 42
3.2. ‘태도’ 교육의 내용 선정 = 48
3.2.1. 절충식 탐구 학습의 필요성과 적절성 = 48
3.2.2. ‘태도’ 교육 내용의 예시 - 훈민정음의 가치 탐구와 한글의 발전 = 50
4. ‘태도’ 교육의 실제적 교수·학습 방안 = 54
4.1. 교수·학습의 설계 = 54
4.1.1. 교수·학습의 목표 = 54
4.1.2. 교수·학습의 내용 = 57
4.2. 교수·학습 구현의 실제 = 59
4.2.1. 탐구 활동의 구현 = 59
4.2.2. 학습 지도안 = 74
5. 결론 = 81
참고문헌 = 83
국문초록 = 88
부록 = 91
표차례
【표 1-1】문법 교육 관련 일반 논문의 경향-태도 영역 = 7
【표 1-2】설문 대상 정보 및 설문 대상 = 12
【표 2-1】제7차 교육 과정에 제시된 국어과의 교육 목표 = 20
【표 2-2】제7차 교육 과정 국어 지식 영역의 내용 체계 = 21
【표 2-3】국어 지식 영역에서 ‘태도’ 교육의 학년별 학습 내용 = 22
【표 2-4】문법 영역의 ‘태도’ 관련 학년별 교육 내용-개정 국어과 교육 과정 = 26
【표 2-5】2007년 개정 국어과 교육 과정의 내용 체계(문법) = 26
【표 2-6】국어 지식 영역의 ‘태도’ 교육 관련 단원 = 31
【표 2-7】‘태도’ 교육 중 습관 형성 관련 단원 = 33
【표 3-1】국어에 대한 학습자의 지식 수준 = 36
【표 3-2】국어에 대한 학습자의 태도(가치) = 37
【표 3-3】국어 사용에 대한 학습자의 태도(습관) = 38
【표 3-4】‘태도’ 교육의 교수·학습 방법 = 41
【표 3-5】절충식 탐구 모형(이관규, 2001) = 46
【표 3-6】‘태도’ 학습의 효과 = 49
【표 3-7】훈민정음에 대한 지식 수준 및 태도 = 533

more