검색 상세

기하의 역사적 발생과정을 통한 증명지도에 관한 연구 : A Study on Teaching Proofs of Geometry throughout the Historic-Genetic Approach : focused on the Figures Part in Mathematics 8-na

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 조상현
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000108466
  • 본문언어 한국어

목차

본 논문에서는 기하에서 중요한 역할을 하는 증명 학습능력의 신장을 위해 기하의 역사적 발생과정을 바탕으로 교수ㆍ학습자료를 개발하여 그 효과를 알아보기로 한다.
첫째로 기하의 역사 발생적 단계에 따른 증명지도 자료는 어떻게 개발될 수 있는지 살펴본다.
둘째로 이 자료를 활용한 수업이 학생들의 증명이해에 어떻게 도움이 되는지 알아본다.
마지막으로 수업 후 학생들의 증명문제해결에 도움이 되었는지 살펴본다.

more

목차

In this thesis, we intend to develop a teaching and learning material for improving the proof-learning ability in terms of historic-genetic approach and observe the effect.
In this thesis,
First, we look around how the proof guidance materials based on the historic-genetic phase of geometry could be developed.
Second, we inquire whether the planned lecture would be helpful to the students in understanding the concept of proof.
Finally, we evaluate whether this study has an effect on the students problem solving ability.

more