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환상문학의 교육적 의의 연구 : 英雄說話를 중심으로 하여 : A study on an educational significance of fantacy literature

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 송효섭
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000108435
  • 본문언어 한국어

목차

본 연구는 18, 19세기 유럽 문학의 주류를 이루었던 리얼리즘문학이 쇠퇴한 이후 비로소 관심의 대상이 된 ‘환상문학’을 제재로 하여 ‘지금 - 여기에’ 살고 있는 독자들에게 어떠한 교육적 의의가 있는지를 검토하고자 하는 목적에서 시작되었다.
‘환상문학’ 제재로는 다양한 서사문학 장르를 포괄하려는 입장에서 ‘영웅설화’가 환상문학의 환상성과 교육적 의의를 드러내기에 적합하다고 보았으며, ‘환상문학’의 속성으로 ‘환상’을 공간 개념의 범주로 설정하여 두고 이곳에서 발생하는 여러 가지 활동들이 비현실적인 것만을 의미하는 것이 아니라 현실적인 것도 포괄하는 매우 확장된 공간임을 전제하면서 연구를 진행시켜 나갔다.
본고에서는 환상문학의 속성을 확인함으로써 ‘환상’이 무엇이며, ‘상상’과 어떠한 차이가 있는지 ‘상상력’과의 연관성은 무엇인지 확인해 보았다. 그리고 실제 환상문학 작품의 서사 구조와 연결 지으면서 위의 개념들이 어떻게 형상화 되어 가는지 살펴보았다.
공간 개념으로 정의한 ‘환상’은 현실 세계의 제한된 범위 내에서 경험한 것을 상상해 내는 것뿐만 아니라 현실 세계에서 경험하지 못한 것까지 형상화 할 수 있는 공간이기에 독자로 하여금 폭넓은 사유 체계를 획득하도록 도와줄 것이며, 작가가 ‘환상’이라는 문학적 장치를 이용하여 인간의 삶이 여러 가지 양상으로 변화될 수 있음을 독자에게 인식시키고, 이러한 변이적인 삶도 가치 있음을 깨닫게 해 줄 수 있을 것이다.
더불어서 ‘환상문학’은 독자가 현실 세계와 비현실 세계를 넘나드는 과정에서 자신이 몸담고 있는 실제 삶을 객관적으로 조명하게 함으로써 현실에서 발생하는 문제 상황을 해결해 나갈 수 있는 비판적인 사고력 향상에도 적합한 장르가 될 것이다. 허구적인 의식의 유희적인 즐거움 역시 빼 놓을 수 없는 환상문학의 효과라고 할 수 있겠다.
환상문학의 제재로 삼은 영웅설화를 통해서는 주인공이 여타의 환상문학이 주인공으로 삼는 도깨비, 귀신, 요정, 변신한 이물, 혹은 좀 더 비현실적인 사물의 변이 형태와 달리 인간이거나 인간의 모습과 흡사한 신의 모습이기에 독자가 작중인물과 동일한 감정을 공유함으로써 주제 획득을 용이하게 하고, 작품에 몰입하게 함으로써 보다 세밀한 환상문학의 수용과 감상을 가능하도록 해 줄 것이다.
또한, 현실 상황에서 문제점을 안고 있는 현실 독자가 고난을 극복하는 영웅의 일대기를 통해 좌절하기 보다는 도약할 수 있는 의지적 삶의 자세를 배울 수 있게 한다.
같은 맥락에서 영웅이 보여주는 모험의 과정이 청소년기의 발달 심리 단계에 영향을 미침으로써 그 시기에 획득해야 하는 삶의 규범인 ‘정체성 확립’에 도움을 줄 수 있을 것이라 기대하며, 사회적 역할에 따른 행동 규범 습득에도 적합한 관찰 학습 모델의 대상이 되어 줄 수 있을 것으로 생각한다.
마지막으로 영웅설화는 영웅이 도달한 환상 공간에 작중 인물과 독자가 함께 접근하는 과정에서 주제에 따른 여러 가지 문학적 상상력이 향상될 수 있는 장르라 판단했기에 이를 중심으로 한 환상문학의 교육적 의의를 밝혀내도록 하였다.
이러한 교육적 의의를 함축하고 있는 ‘환상문학’은 앞으로 교육 현장에서 실제적으로 활용할 수 있는 교수 - 학습 방안 연구가 활발하게 이루어져야 할 것이다. 교수 - 학습 방안을 위해서는 학생들이 관심 있어 하는 각종 만화, 게임, 환상소설 류 등이 우리의 구비문학인 설화와 맥을 함께 한다는 것을 인지시켜 주는 노력에서 출발하여, ‘환상문학 제재’를 ‘소설’ 위주의 문학 교육보다는 다양한 장르를 통해 문학교육을 학습 할 수 있도록 해야 할 것이다.
환상문학 교육은 학생들이 단순히 텍스트를 읽고 깨달음을 얻는 차원이 아니라 능동적인 생산자로서의 성장을 기대하는 이상을 품고 교육해야 한다. 이는 판타지가 태초부터 현재까지 아니 미래까지의 모습을 혼합한 새로운 신화적 사고의 출발점을 의미하며, 전통과 현대라는 문화적 전통의 단절을 회복할 수 있는 소통의 매개라는 점에서 의미가 있다.
또한, 현실과 허구, 본질과 가상의 이분법적 사고에서 벗어나 이들의 구분 자체가 무의미함을 깨닫게 하고, 파편화시켜 앎의 질서를 뒤흔드는 포스트모더니즘적 시각을 지향해야 할 것이다.
이러한 시각은 학생들로 하여금 수시로 생겨나는 지적 호기심에 대한 해답 찾기 과정이 될 것이기 때문이다.

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목차

This study started on the basis of ''fantasy literature'' which finally began to draw people''s attention after the decline of realism literature, the main stream of Europe literature in 18/19th centuries, to exam what sort of educational significance it has for the readers here now.
I considered ''the tale of heroes'' good to reveal a realistic fantasy and educational significance of the fantasy literature from my view embracing various narrative literature genre as ''fantasy literature'', and carried on the study under the premises that many activities occurring here include not only unrealistic things but also realistic things too, on the setting up of ''fantasy'' as a spatial concept with its attribute as a ''fantasy literature''.
In this writing, an observation was done to confirm what ''fantasy'' is, what differences is there between it and imagination, and what its connection is with imaginative power by confirming the attribute of ''fantasy literature'' And watched the process of the concepts being formed connecting them to the narrative structure of a real work of fantasy literature.
The ''fantasy'' with its given spatial concept, is a space enables people to imagine things they experienced limitedly and to materialize things they never experienced in the real world, and so it will also be possible for the fantasy writer letting their readers to get a wide framework of thoughts, and letting them know with the literary device, the ''fantasy'' that human lives are very kaleidoscopic and such variable lives are still worthwhile to live.
With it, ''fantasy literature'' will help its readers in the process of their in and out of the real/unreal world by letting them to light up objectively their real lives in where they are now, and so they could be able to reinforce their power of critically thinking which is needed to solve problems in the real world. Another inevitable influence of the fantasy literature is a game-playing pleasure out of fictitious consciousness.
The characters of the tale of heroes, as the literary material of fantasy literature, are human or human like gods unlike those in other fantasy literature which are goblin, ghost, fairy, disguised alien substance, or something much more unrealistic things, and that its readers grasp its motif more easily by sharing the same feeling with the character in the work, and receive and appreciate it more closely by being immersed in it.
Besides, through a life story of a hero who overcoming hardships, its reader holding real hardships, would learn the way to live by will for a leap rather than being discouraged. And in a connection to it, an adventure process of a hero would have influence on a mental development stage of juveniles enabling them to establish their identity which is a model of life and which should be obtained at that period, and it is also expected to be a suitable learning model in acquiring a model of behavior complying with a social role.
Lastly, with the consideration of the tale of heroes to be a genre for many literary imagination which are accompanied by its motif, could be enlarged while approaching to the space with the readers at where the hero in the tale of heroes arrived, I tried to draw out an educational significance out of the fantasy literature.
''The fantasy literature‘ with such implicative significance, should be studied practically and actively in the real school sites as a teaching-learning method in the coming days. For the teaching-learning method, it''s required to try preferentially to inform the students who are interested in comic books, games and fantasy novels that those things go with our oral literature, tales, and then try for an education of a different literary attribute through various genre sublating novel-centered literary education as the materials of ''fantasy literature''.
The fantasy literature relevant education should exceed the level of just reading the text and understanding it, teaching the student with hope that they should grow to be active producers. The significance of the fantasy literature is that it is a new mythical world of mixture from the beginning of the world to now, and possible medium of communication which could recover the severance of cultural tradition of the tradition and the present.
Besides, the students should get rid of dichotomy thought which sort the reality from fiction, substance from imagination, with realization that the sorting itself is meaningless which should be broken, intending to have postmodern view which shaking the order of knowledge.
For such view would occur a solution searching process toward everlasting intellectual curiosity of the students.

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