검색 상세

중학생의 체육수업만족도에 따른 학교스트레스와의 관계 : The Relationship Between the Level of Satisfaction of Physical Education Classes and Stress Levels in Junior High Schools

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 최희남
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000108405
  • 본문언어 한국어

목차

본 연구는 중학생들의 성별, 학년, 학교구분(남자 중학교, 여자중학교, 남ㆍ녀공학중학교)에 따라서 체육수업만족도에 따른 학교스트레스의 관계를 규명하기 위한 연구의 목적이 있다.
이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 연구의 대상은 서울에 소재하고 있는 남자 중학교 1개교, 여자중학교 1개교, 남ㆍ녀 공학중학교 1개교를 선정하였고, 연구대상자의 인구통계학적 특성을 살펴보면 성별로 남학생이 51.8%(353명), 여학생이 48.2%(329명), 학년별로 1학년이 32.8%(224명), 2학년이 34.3%(234명), 3학년이 32.8%(224명), 학교구분별로 남녀공학학교가 40.3%(275명), 남학교가 29.8%(203명), 여학교가 29.9%(204명)로 나타났다. 연구대상자들의 체육수업만족도와 학업스트레스의 관계를 규명하기 위하여 연구대상자들을 연구자와 보조자가 직접 방문하여 설문지를 배포한 다음 응답 요령 및 주의사항을 설명한 다음 자기평가기입법(self-administration method)으로 응답하도록 한 후 설문지를 회수하였다.
최종적으로 회수된 설문지는 윈도우용 통계패키지 SPSS 12.0을 이용하여 통계처리 하였다. 분석방법으로는 연구대상자의 인구 통계학적 특성을 살펴보기 위하여 빈도분석을 하였고, 본 연구에 사용된 측정항목들의 내적 일관성을 알아보기 위한 신뢰도 일환으로 Cronbach''s α 계수를 측정하였다. 본 연구에서는 체육수업만족도와 학교스트레스의 인구통계학적 특성에 따른 차이를 알아보기 위해 t-test와 일원분산분석을 실시하였고, 체육수업만족도와 학교스트레스의 관계를 규명하기 위하여 단순ㆍ다중회귀분석을 실시하였다.
위와 같은 방식으로 수집된 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
성별에 따른 체육수업만족도의 차이를 살펴보면 남학생이 여학생보다 체육수업에 대한 높은 만족도를 보이고 있으며, 학년에 따라서는 중학교2학년 학생들이 가장 높은 만족도를 보이고 있다. 학교구분에 따른 만족도에 차이는 남자 중학교 학생들이 가장 높은 만족도를 보이고 있다.
또한 연구대상자들은 체육수업 만족도에 하위요인(수업운영, 수업지도, 수업환경, 건강생활)에 따른 차이를 보이고 있다.
다음으로 학교스트레스에 살펴보면 성별에 따라서는 여학생이 남학생보다 학교스트레스를 많이 받고 있는 것으로 나타났으며, 학년에 따라서는 3학년 학생들이 가장 많은 학교스트레스를 받고 있는 것으로 나타났다. 학교구분에 따른 학교스트레스의 차이는 여자중학교 학생들이 가장 많은 스트레스를 받고 있는 것으로 나타났다. 또한 연구대상자들은 학교스트레스 하위요인(성적, 선생님, 수업, 친구, 학교환경)에 따른 차이를 보이고 있다.
마지막으로 체육수업만족도와 학교스트레스와의 관계를 규명한 결과 체육수업만족도는 학교스트레스 감소에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
또한 체육수업 만족도에 하위요인(수업운영, 수업지도, 수업환경, 건강생활)에 따른 학교스트레스의 하위요인(성적, 선생님, 수업, 친구, 학교환경)과의 관계를 보이고 있다.
이와 같이 본 연구에 결과를 살펴보면, 중학생들은 인구통계학적 특성에 따라 체육수업의 만족과 학교스트레스를 받는 정도나 요인이 다양하게 나타났으며, 체육수업 만족도가 높을수록 학교스트레스 감소에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 학교스트레스에 대한 해소방안으로 학교 내의 체육수업에 대한 만족도와의 관계를 규명하는데 그 목적을 두고 연구를 시행하였다. 그 결과 체육수업만족도가 높을수록, 중학생들의 학교스트레스를 감소시킬 수 있는 효과를 입증 할 수 있었다. 그러므로 체육수업을 보다 체계적이고 전문적으로 교육해야하며 행정당국이나 학교차원에서도 보다 질 높은 수업을 구연할 수 있도록 많은 지원을 아끼지 말아야 할 것 이라고 생각된다.

more

목차

The aim of this study was to examine the relationship between the level of satisfaction in PE classes and stress levels in Junior High schools. Students were divided into gender, grade and type of school (Boys’ Junior High school, Girls’ Junior High school, co-edJuniorHighschool).
In order to obtain the results, I chose one of each type of school from Seoul. The demographic characteristics showed that when divided into the categories, 51.8% of students were male, 48.2% were female. The first grade consisted of 32.8% of the school’s population, second grade, 34.3%, and third grade, 32.8%. With regards to schools, 40.3% were co-ed, 29.8% Boys’ schools and 29.9% Girls’ schools. To research the topic, the researcher and a helper went directly to the schools and after explaining the way to answer the questions, got the students to use the self-administration method on themselves. After that, the surveys were collected.
Using the Windows Statistics Package, SPSS 12.0, the last surveys to be collected were made into figures. The demographic characteristics were analyzed with a frequent analysis method and to find the internal consistency in measured. With a dependence link which was used to find the internal consistencies of the aspects studied, Cronbach’s a was measured. In this study, t-tests and a broken down analysis of the members were implemented to see the difference in demographic characteristics in the satisfaction levels of PE classes and stress levels. In order to examine the relationship between the level of satisfaction of physical education classes and stress from school life Simple Regression AnalysisㆍMultiple Regression Analysis was couducted.
After analyzing the information above, the results were as follows.
When comparing genders, male students were more satisfied with their PE classes than female students. Students in their second year of Junior High School were the most satisfied when comparing year levels, and out of the schools, students from boys’ schools were the happiest with their PE classes. Things that affected satisfaction levels included class organization, directing, environment and the health of a student.
The results of stress levels at school showed that females were more stressed at school than males were. Third graders had the highest levels of stress compared to the other year levels. With regards to school, students at all-girls’ schools had the highest stress levels. Factors which affected school related stress included school grades, teachers, classes, friends and school environment.
Finally, with regards to the relationship between satisfaction with PE classes and stress levels, it was found that satisfactory PE classes decreased the level of stress at school. In addition, there was a connection between the factors which affected class satisfaction (class organization, direction, environment, general health) and those of stress levels (school grades, teachers, classes, friends, school environment).
The results of this study show that Junior High School students have many factors which affect their satisfaction levels of their PE classes, and also for their stress levels. It also shows that better PE classes reduced their stress levels at school.
This study was conducted with the aim of finding a solution to reducing the level of school-related stress through finding a connection between that and satisfaction in PE classes. As a result, it was proven that the higher the level of satisfaction in PE classes, the lower the level of stress at school. Therefore, the school and those with administrative authority should do their best to give better quality PE classes that are more professional and well organized to their students.

more