검색 상세

자기주도학습이 여고생 체육수업에 미치는 효과 : THE EFFECT OF SELF-DIRECTED LEARNING ON THE PHYSICAL EDUCATION CLASS FOR HIGH SCHOOL GIRL STUDENTS

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 최희남
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 2
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000107817
  • 본문언어 한국어

목차

본 연구는 학습자 중심 혹은 수요자 중심 교육을 지향하고 개인의 창의력과 자기관리 기술을 중요시 하는 최근 교육 동향에 맞춰 가장 잘 실천할 수 있는 자기주도학습을 바탕으로 여고생의 배드민턴 수업에 적용하여 운동기능, 체육수업에 대한 학습참여 태도의 측정, 조사를 통해 실험 처치하여 전 후의 변화를 분석하여 운동기능향상과 효과적인 여고생 체육수업 방법을 연구하는데 목적이 있다.
이 연구를 위해 서울특별시 Y구에 있는 G여고 1학년 2개 학급 70명을 대상으로 실험 집단은 자기주도학습을 비교집단에서는 전통적 수업 방식이라 할 수 있는 교사주도적인 일제식 수업을 적용하여 12차시에 걸쳐 배드민턴 수업을 실시 한 후 객관적이고 구체적인 자료 수집과 분설을 실시하였다.
운동기능 검사에서 서브는 French(1996)숏서브를 사용하였고 클리어 검사는 풀 클리어 테스트를 이용하여 측정하였다. 체육학습 참여태도에 관한 설문지는 高橋(1994)추출한 4인자(因子)를 참고하여 양기열(2002)이 사용한 검사지를 이용하였다.
실험 처치 후 사전·사후 검사를 통해 나타난 결과를 통계 처리하여 비교·분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 운동기능검사 결과에서는 두 집단 모두 운동기능 평균이 향상되기는 하였지만 서브와 클리어 영역에서는 유의한 차이를 보이지 않았고 랠리의 영역에서는 비교집단보다 실험 집단의 평균이 실험집단 10.37점, 비교집단 7.62점으로 유의한 차이(**p<.01)를 보였다
둘째, 체육수업에 대한 참여태도의 결과에서는 자기주도학습을 적용한 실험 집단이 전통적인 수업을 적용한 비교집단에 비해 학습방법(**p<.01)과 협력(**p<.01)에서 유의한 차이를 보였다.
위와 같은 결과를 종합하여 보면 자기주도학습에서 학생들의 흥미와 적성, 수준에 맞는 활동을 함으로서 동기부여에 중요한 역할을 하였으며 이는 학습에 적극적으로 참여 할 수 있는 기회가 생기면서 그 참여 속에서 얻어지는 동료 간의 유대관계가 자연스럽게 형성되면서 운동기능의 랠리 기능이 향상되었으며, 체육수업에 대한 참여태도의 변화에서는 자기주도학습을 통해 학생들 스스로 학습 방법을 모색하고 터득하는 가운데 학습 방법과 협력 영역에서 긍정적인 결과를 보여주었다.
이는 여고생들이 체육수업의 더 적극적으로 참여 하게 되었고 자신의 적성과 능력에 맞는 수업을 스스로 주도 하면서 하기 때문에 자신의 관리능력을 향상시키고 더 많은 기회를 제공 받을 수 있는 수업으로서 의미가 있는 수업으로 해석할 수 있다. 따라서 자기주도학습을 활용한 여고생의 체육수업을 다양한 각도와 다양한 종목으로 시도하고 연구를 제안 하면서 자기주도학습을 체계적인 수업 모형으로 적용 범위를 점차 늘려 많은 학생들이 자기관리 능력과 함께 평생스포츠의 기틀을 마련하는데 도움을 되리라 사료된다.
따라서 자기주도학습을 실제적인 수업으로 적용하고 활용하려면 교사의 사전 준비와 사후 관리에 있어 철저하게 준비하고 세심한 관리가 필요하다는 점에서 많은 교사들의 부담이 될 수 있지만 매 수업 학생들의 만족을 통해 학생들의 학습 태도향상과 자기주도력이 향상되면서 체육수업에 적극적으로 참여 한다면 이는 곧 여고생의 효과적인 체육수업의 방법이 될 것이다.

more

목차

This study is aimed to apply "Self-directed Learning" to badminton classes of high girl school students and seek the effective ways of their physical education classes. That''s what keeps pace with the current trend which intends Learner-centered education and individuals'' creativity and Self-controled skills.
Seventy students of two classes who are in the first year of G-girls'' high school in Y-Gu, Seoul, entered this study. I divide them into two groups, Self-directed learning group and traditional teaching method group, collected the concrete data through twelve times of badminton classes, and analyzed the result objectively. I checked the students'' French short serve skill in serve test and full clear skill in clear test when I evaluated the students'' athletic skills. I made use of the questionnaires for the participation attitudes of physical education learning used by Yang Gee youl(2002) and quoted 4 factors from Dakahasi(1994).
After I experimented through advance preparation and ex post check out, dealt the result with statistical data and analyzed the result, I came to the conclusion as following;
First, in athletic skill test, both groups showed the improvement of that skill in average, but did not show significant difference in serve and clear part. And meaningful differences were shown in rally part between the SDL group(10.37) and the comparative group(7.62)(**p>01).
Second, in the fields of participation attitudes of physical education classes, there was a significant difference between two groups. The SDL group got more scores than the traditional teaching method group in learning method and cooperation area.
In conclusion, SDL plays an important role in giving motives to students by leading activity which are appropriate for their interests, aptitude and their skill level. This offers students the opportunities for participation in learning actively and thus improves their athletic rally skill through the relationship with teammates when they are playing together.
In the area of participation attitude change, SDL group students also showed positive results because they sought the learning technique and learned the skills for themselves.
This made the girls participate in physical education class more actively. In addition, they are also given more chances during the class because they lead the class which agree on their aptitude and ability and improve their skills on their own.
SDL is a meaningful teaching method in terms of both athletic skill improvement and participation in physical education class. Therefore, it should be attempted and enlarged in the physical education classes for high school girl students in many fields so that they can get self-control ability and foundation for life-long sports.
In order to make use of this method, however, it may ask teachers big burden because they must have advance preparation and ex post management. But it can be one of the most effective ways of physical education class for high school girl students if they improve their attitude for class participation and their ability of SDL through the satisfaction class each time.

more