검색 상세

Exploration of the Secondary School English Teachers'' Understandings of and Attitudes toward Communicative Language Teaching in Korea : 한국의 중등학교 영어교사들의 의사소통중심 교수법에 대한 이해와 태도에 대한 연구

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 황은주
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 2
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000107548
  • 본문언어 영어

목차

The Korean Ministry of Education has been emphasizing communicative English classes in secondary schools; however, CLT has not yet been successfully implemented due to many obstacles. Previous research showed that Korean English teachers have negative opinions regarding CLT in Korea, and teachers have misunderstandings of CLT. Based on this background, this study is designed to answer the following research questions:
1) How correctly do teachers understand CLT, and what kinds of misunderstandings do teachers have about CLT?
2) What are teachers'' attitudes towards CLT in Korea?
3) What is the relationship between teachers'' understandings of CLT and attitudes toward CLT?
4) What are the effects of teachers'' background variables on teachers'' understandings of and attitudes toward CLT?
In order to answer these four research questions, this study conducts quantitative and qualitative research. This study collected data from a sample population of 62, representing a target population of 5,420 teachers in Seoul, and interviewed six participants among the sample population. From the result of the survey and in-depth interviews, the researcher found that teachers have low understandings and serious misunderstandings about CLT. In particular, teachers have low understandings of the practical classroom portion of CLT, meaning that teachers do not know how to implement CLT in the classroom. With regard to teachers'' attitudes toward CLT, teachers have slightly favorable attitudes toward CLT, disagreeing with the fact that CLT is effective in Korea''s current EFL situation. Interestingly, teachers'' understandings of CLT and attitudes toward CLT are not related. Furthermore, in-service teacher training programs do not improve teachers'' understandings of CLT because it focuses on improving teachers'' speaking ability rather than teaching comprehension of teaching method.
These findings implicate that most of the teachers want to implement communicative classes in the future when the conditions are provided. Based on the findings, the researcher made three suggestions for the implementation of CLT in Korea. The first suggestion is to adopt communicative tests such as the "Performance Test" and "English Ability Certification Test", which can evaluate students'' communicative competence. Testing students'' communicative competence is the most important because students are motivated by the testing system. The second suggestion is to increase teachers'' understandings by reinforcing the instruction of teaching methods in the current in-service teacher training program. Reinforcement of the program will increase teachers'' understandings of how to perform CLT in class. The third suggestion is to start with the weak version of CLT in order to facilitate a ''soft'' implementation. These suggestions will speed the implementation of CLT into English classes in Korea. As this study found that teachers want to adopt CLT, various ways of implementing CLT should be studied.

more

목차

우리나라의 교육부는 그동안 중등학교에서 의사소통 중심의 영어수업을 하는 것을 강조해왔다. 그러나 의사소통중심 교수법(Communicative Language Teaching)은 많은 문제점들로 인해 제대로 시행되지 않고 있는 것이 현재 상황이다. 의사소통중심 교수법에 대한 이전 연구들은 한국의 영어교사들이 CLT에 대하여 부정적인 의견 및 오해들을 가지고 있다는 사실을 발견하였다. 이러한 기존 연구들을 배경으로, 이 연구는 다음의 연구 문제에 대한 해답을 알아내기 위해 설계되었다.
1) 교사들이 얼마나 정확하게 CLT를 이해하고 있고, CLT에 대하여 어떤 오해들을 하고 있는가?
2) 교사들의 CLT에 대한 태도는 어떠한가?
3) 교사들의 CLT에 대한 이해도와 태도 간에 어떤 관계가 있는가?
4) 교사들의 어떤 배경 변수들이 CLT에 대한 이해도와 태도에 어떤 영향을 미치는가?
위의 네 가지 연구 문제들을 조사하기 위해 이 연구는 정량연구와 정성연구를 실시하였다. 이 연구는 서울에 있는 5,420명의 중등학교 영어 교사들의 모집단을 추정하기 위해 62명의 표집을 구하여 조사하였고, 이중 6명을 인터뷰하였다. 교사들을 대상으로 설문조사와 심층 면접 결과, 한국의 영어교사들은 CLT에 대한 이해도가 낮았으며, CLT에 대하여 심각한 오해를 하고 있는 것으로 나타났다. 특히, 교사들은 수업시간에 실제로 CLT를 사용하는 부분에 대한 이해도가 낮았는데, 이는 교사들이 수업에서 CLT를 어떻게 실행하는지 잘 모르고 있다는 것을 의미한다. 그리고 CLT에 대한 교사들의 태도는 약간 호의적인 태도를 보였지만, CLT가 한국의 EFL 상황에서는 효과적이지 않다는 반응을 보였다. 이와 같이 대비되는 결과는 교사들이 CLT가 추구하는 의사소통 중심의 영어수업에는 동의하지만, 현재 우리나라 상황에서는 읽기 중심의 시험제도와 같은 문제들로 인해서 교사들이 CLT를 아직 적극적으로 선호하지 않는 것을 의미한다. 흥미롭게도, 교사들의 CLT에 대한 이해도와 태도 사이에는 아무런 관계가 없는 것으로 나타났다. 또한 현직교사 영어 연수 프로그램이 교수법을 가르치기 보다는 주로 영어 말하기 능력 향상에 집중했기 때문에, 교사들의 CLT에 대한 이해도 향상에는 아무런 기여를 하지 못한 것으로 나타났다.
위의 연구 결과들은 CLT를 위한 여건이 준비된다면, 대부분의 교사들이 앞으로 CLT를 사용할 의도가 있는 것을 말한다. 이런 결과를 바탕으로, 본 연구는 한국에서 CLT를 실시하기 위해 다음의 세 가지 제안을 하였다. 첫째, “수행평가”와 “영어공인인증시험”과 같은 의사소통 시험을 채택해야 한다. 학생들이 주로 시험에 의해 동기부여 되기 때문에, 학생들의 의사소통 능력을 평가하는 것이 CLT의 정착을 위해 가장 중요하다. 둘째, 현직 영어교사 연수에서 영어교수법에 대한 교육을 강화시켜서 CLT에 대한 교사들의 이해도를 높여야 한다. 셋째, CLT의 안정적인 정착을 위해 약한 단계의 CLT로 시작해야 한다. 이러한 제안들은 한국의 영어교실에서 CLT의 빠른 정착을 가능하게 할 것이다. 본 연구를 통하여 교사들의 대체적으로 CLT의 의사소통 교육에 동의하고 있음을 알았다. 그러므로 향후에는 CLT의 빠른 정착을 위한 다양한 방법들이 연구되어야 할 것이다.

more