언어 사용 기능과 국어 지식의 통합적 교수.학습 방안 연구 : A Study on integrated teaching-learning plans of Language using function and Korean Knowledge
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 곽충구
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000107485
- 본문언어 한국어
목차
본 논문은 그동안 지적되어온 국어 지식 영역의 교육에 대한 여러 가지 문제점을 해결하는 방법으로, 언어 사용 기능과 국어 지식의 통합적 교수,학습 방안을 제시하는 데 목적을 둔다.
7차 국어과 교육 과정에서는 ‘듣기, 말하기, 읽기, 쓰기, 국어지식, 문학’을 통합한 공통의 목표를 기술하여 지식과 기능이 유기적으로 통합되어야 함을 강조한다. 현행 국어과 교과서에서는 교육 내용의 영역간 통합을 위해 영역 통합 단원을 설정하여 제시하고 있는 것이다. 그러나 ‘듣기, 말하기, 쓰기, 국어지식’으로 이루어진 『생활 국어』 수업에서는 국어 지식 영역 위주로 수업이 진행되고 있으며, ‘듣기, 말하기, 쓰기’ 영역은 제대로 수업이 이루어지지 않고 있다. 게다가 실제 교육 현장에서 국어 지식 교육 내용은 실제 언어 생활과 유리된 채 분절된 형태로 제시되며, 교사의 설명과 암기 위주로 수업이 진행되고 있다.
이 같은 문제점을 극복하기 위해서, 본고는 학생들의 다양한 활동을 유도하고 실생활에서 효과적인 의사소통 능력을 신장시킬 수 있는, 언어 사용 기능과 국어 지식의 통합적 교수 학습 방안을 구안해 보고자 하였다.
Ⅱ장에서는 통합적 국어 교육의 개념과 의의를 살펴보고, 국어 지식 교육의 위상과 7차 교육 과정 개정안의 내용을 통해 통합적 국어 지식 교육이 필요하게 된 이유를 살펴보았다.
Ⅲ장에서는 중학교 『생활 국어』 국어 지식 영역을 분석하였다. 먼저 중학교 『생활 국어』 교과서의 영역별 통합 양상을 살펴보고, 국어 지식 영역의 문제점을 알아보기 위해 『생활 국어』에 대한 수업 실태를 설문 조사하였다. 교과서에 대한 분석은 학습 활동이 얼마나 학생들의 학습 동기를 불러일으키는 지, 학생들의 수준에 적합한 지, 얼마나 통합적인 국어지식 교육을 지향하고 있는 지에 중점을 두었다.
Ⅳ장에서는 Ⅲ장의 설문조사와 교과서 분석을 통해 나타난 문제를 해결할 수 있는 효과적인 교수, 학습 방법으로 국어 지식 영역의 수업에 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기를 이용한 통합적 활동 방안을 제안하였다. 학습지도안 실제의 방향은 학습자 중심, 협동 학습 중심, 담화 상황 중심으로 제시하였다. 이 같은 세 가지 방향을 중심으로 학년별로 몇 개의 단원을 선택하여 학습 지도안을 작성하였다. 그러나 본 연구에서 제시한 교수,학습 방안을 실제 수업 현장에 적용하지 못했다는 점과 그 효과를 구체적으로 밝히지 못한 점이 한계로 남는다. 그러므로 이 연구의 교수,학습 방안에 대한 효과를 검증하는 후속 연구가 이루어지기를 기대한다.
목차
As a means of a solution concerning various problems about the education of Korean knowledge field, which has been indicated, this thesis is aimed to suggest teaching-learning method integrating language using function with Korean Knowledge.
The seventh Korean language curriculum stated common goal to integrate listening, speaking, reading, writing, Korean knowledge and literature. It emphasized to articulate knowledge with function, too. The Korean subject textbooks institute integrating chapters to design contents combination.
But Korean knowledge field in the Korean language for living course made up ''listening, speaking, writing, Korean knowledge'' is being taught in priority. ''listening, speaking, writing, ''listening, speaking, writing‘ field is not being taught. Moreover, the contents of Korean Knowledge in actual teaching are separated from our real language life and teaching is mainly focused on explanation and memory.
To overcome this problems, this study explored the integrated teaching-learning method of language using function and Korean Knowledge to induce diverse activities of students and to extend effective understanding capability in actual situation.
In chapter two, it examined the concept and meaning of integrated Korean language education and the reason why the education of integrated Korean knowledge is necessary.
In chapter three, Korean knowledge in the seventh Middle school textbook, Korean language for living, was reviewed. First of all, it examined integrated aspect of each field in the Middle school textbook, Korean language for living. To establish the current problems of the Korean knowledge field, it investigated the actual condition of teaching class about Korean language for living. Next, the analysis of textbook was put. The analysis of textbook was focused on does unit activity properly stimulate learning motivation of student, does it head appropriate class suitable for the students'' level, does it head integrated education of Korean knowledge.
In chapter four, as a means of effective teaching-learning to solve problems appeared through the questionnaire survey and the analysis of textbook in chapter three, integrated activity plan employing listening, speaking, reading and writing in Korean knowledge field was proposed.
Practical Direction of teaching plans is focused on ''students, cooperative learning and discourse situation''. On the focus of this three direction, teaching plans were made selecting several units by grades.
However, it has limitations that teaching-learning plans proposed in the study were not applied to actual teaching spot and its effect was not shown definitively. Therefore, the succeeding research that is able to inspect its effect is anticipated.

