수학적 의사소통의 전략 개발 및 적용에 관한 연구 : A study on the development of strategy and application of mathematical communication
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 정순영
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000104498
- 본문언어 한국어
목차
본 연구는 수학적 의사소통 능력을 기르기 위하여 중학교 학생을 대상으로 적용할 수 있는 전략별 문항 및 평가 기준의 개발을 목적으로 한다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다.
1. 수학적 의사소통 능력 신장을 위한 전략별 문항과 평가 기준을 개발한다.
2. 개발된 전략의 수업모델을 구안한다.
3. 개발된 문항과 평가기준을 적용한 수업을 분석하고 개선점을 도출한다.
새 교육과정을 살펴보고 수학적 의사소통에 대한 문헌 및 기존 연구물들을 참고하여 학생들의 원활한 수학적 의사소통 활동과 능력 신장을 위하여 중학교 3학년 「수와 연산」단원을 중심으로 5가지 방식의 전략별 문항과 평가 기준을 개발하고 수업모델을 구안하였다.
개발된 전략별 문항과 평가 기준의 문제점과 개선점을 알아보기 위하여 서울의 S중학교 3학년 2개 학급에 5주 동안 적용한 뒤, 학생들의 활동지를 통하여 관찰되는 특징과 학습 수준이 다른 6명의 학생들에게 제시된 질문지와 수업 중에 관찰된 상황들을 정리하여 다음과 같은 결과를 얻었다.
첫째, 학생들의 활동지와 수업 중의 상황을 관찰한 결과, 쓰기 방식의 다양한 전략별 대부분의 문항에서 의사소통 능력의 신장을 엿볼 수 있었다. 또한, 읽기 전략 중 「읽고 추론하기」「질문에 답하고 문제 만들기」는 학생의 학습 능력에 따른 차이를 볼 수 있었으나, 「틀린 곳 찾고 수정하기」「그림 보고 수학적 개념 말하기」는 모든 학생들에게 적절한 전략과 문항으로 여겨졌다.
듣기 방식의 「듣기 문제」와 소집단 내에서의 듣고 말하기, 신체활동의 「계산기와 컴퓨터 이용하기」전략의 문항은 대부분의 학생들의 호응을 얻고 활발한 수학적 의사소통으로 유도할 수 있었다.
둘째, 학생들의 반응을 살펴본 결과, 학습능력에 따른 의사소통 방식 및 전략별 호응도가 다르고, 소집단 활동과 교사의 평가에 매우 긍정적이었다.
셋째, 도출된 문제에 따른 개선점으로는 전략에 따른 문항이나 방법을 학생들의 학습능력이나 환경에 따라 다르게 하고 교사의 평가를 강화하며 문항의 질문을 구체적인 수학적 표현을 묻는 형태로 하여야 한다.
이와 같이 다양한 방식의 전략별 문항들의 적용은 학생들의 학습능력이나 환경에 따라 차이가 있었으나, 이에 대한 개선점을 보안한다면 학생들의 수학적 의사소통 능력의 신장을 충분히 예상할 수 있을 것이다.
목차
This study aimed to develop strategic questions and evaluation tools that can be applied to middle school students, in a bid to nurture their ability of mathematical communication. The following is a list of points of this research.
1. Developing strategic questions and evaluation tools for nurturing ability of mathematical communication.
2. Creating class models of the developed strategies.
3. Analyzing the classes where the developed questions and evaluations tools were applied, and finding the parts that need to be improved.
To that end, a new educational curriculum was examined and a study was done for the existing literature and past researches on mathematical communication. Then, in order to promote active mathematical communication skills and ability, five kinds of strategic questions and evaluation tools, together with proper class models, were developed for the unit of "Numbers and Operation" for the third-graders of middle school.
In a bid to find the problems and things to be improved, those strategic questions and evaluation tools that were newly developed were applied to two classes of third-graders of the S Middle School in Seoul for five weeks. The following is a result of the observation of the characteristics based on the record of students'' activities and the observation on survey questions and circumstances of the six students with different academic levels during the classes.
First, as a result of the record of activities of the students and the circumstances of the classes, a growth of communication skills was detected in various strategic questions such as the way of writing. Also, among the reading strategies, there were differences found between the academic abilities of students in the parts of "Reading and Reasoning" and "Answering the Questions and Making Questions," but the questions like "Finding the Wrong Parts and Correcting Them" and "Looking at the Picture and Speak on the Mathematical Concept" were considered as proper strategies and questions for all students. Students showed quite high interests and showed active mathematical communications in parts like "Listening Questions," listening and speaking in small groups in the listening method and the strategic questions for "Using Calculator and Computer."
Second, as a result of examining the reaction of the students, they showed difference in the way of communication and different level of response to the strategies, according to their academic abilities, and they were very positive about the small-group activities and evaluation of teachers.
Third, according to the problems that were found, there needs to be different strategic questions or methods for different academic abilities or environment of the students, while evaluation of teachers should be intensified. Also, the questions should be put in the form of asking detailed mathematical expressions.
Likewise, application of various ways of strategic question application showed difference in students'' academic abilities or environment. Yet, if these problems are properly improved, it is good enough to expect the students to have higher ability of mathematical communication skills.

