댄스스포츠 교육이 아동의 정서발달에 미치는 영향 : Effect of Dancesports education on Children''s Emotional Development
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최희남
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000104472
- 본문언어 한국어
목차
본 연구의 목적은 댄스스포츠 교육이 아동의 정서발달에 어떠한 영향을 주는가에 대하여 연구 및 비교 분석하여 댄스스포츠 교육이 아동의 정서발달에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고, 실제로 댄스스포츠 교육이 아동의 정서발달에 긍정적인 영향을 주는지를 실험적으로 검증하여, 교육현장에서 댄스스포츠 교육의 필요성을 제시하고 댄스스포츠 교육의 활성화와 정착화에 이바지 할 수 있는 기초 자료로 제시하는데 있다.
이를 위해 본 연구는 경상남도 부산, 진주 지역에 위치한 9개 초등학교에서 댄스스포츠 교육활동에 참여하고 있는 아동 190명과 비참여 아동 190명 총 380명을 대상으로 개인적 특성 8문항, 정서인식 영역 8문항, 정서표현 영역 7문항, 감정이입 영역 7문항, 정서조절 영역 15문항, 정서활용 영역 10문항 총 55문항인 설문지를 사용하여 그 결과를 분석하였다.
자료의 분석은 댄스스포츠 교육활동의 참여 여부에 따른 아동의 정서발달 수준의 차이 검증을 위해 t 검정을 실시하였고 댄스스포츠 교육활동의 참여자들의 일반적 특성과 댄스스포츠 교육활동의 참여 특성에 따른 아동의 정서발달 수준의 차이 검증을 위해 t 검정과 일원변량분석을 실시하였으며, 유의한 차이가 있는 경우 Duncan의 사후 검정을 실시하였다.
본 연구는 이상의 절차에 따라 다음과 같은 결론을 도출하였다.
1. 댄스스포츠 교육활동의 참여여부와 아동의 정서발달과의 관계
댄스스포츠 교육활동에 참여하는 아동이 댄스스포츠 교육활동에 참여하지 않는 아동보다 정서인식, 정서표현, 정서활용 영역들의 수준이 높았다.
2. 댄스스포츠 교육활동 참여자의 일반적 특성과 정서발달과의 관계
1) 댄스스포츠 교육활동 참여자의 연령에 따른 정서발달 수준
정서조절 영역의 수준은 11세가, 그리고 감정이입 영역의 수준은 10세가 13세 보다 높았다.
2) 댄스스포츠 교육활동 참여자의 성별에 따른 정서발달 수준
정서인식과 정서조절, 정서활용 영역의 수준이 남학생보다 여학생이 더 높게 나타났다.
3) 댄스스포츠 교육활동 참여자의 부모의 직업에 따른 정서발달 수준
모든 영역에서 유의한 차이가 나타나지 않았다.
4) 댄스스포츠 교육활동 참여자의 부모의 학력에 따른 정서발달 수준
정서인식 영역의 수준에서 부모의 학력이 대학교 졸업인 아동들이 고등학교 졸업 이하와 대학원 졸업인 학력을 가진 부모들의 아동들보다 높았으며, 정서활용 영역의 수준에서는 부모의 학력인 대학원 졸업인 아동들이 대학교 졸업과 고등학교 졸업 이하의 학력을 가진 부모들의 아동들보다 높았다.
3. 댄스스포츠 교육활동 참여자의 참여특성과 정서발달과의 관계
1) 댄스스포츠 교육활동 참여자의 참여횟수에 따른 정서발달 수준
감정이입과 정서활용 영역에서 댄스스포츠 교육활동 참여횟수가 4회 이상인 아동들의 수준이 가장 높은 것으로 나타났다.
2) 댄스스포츠 교육활동 참여자의 참여기간에 따른 정서발달 수준
정서조절 영역의 수준에서 댄스스포츠 교육활동 참여기간이 1년 6개월 이상인 아동들이 가장 높았다.
3) 댄스스포츠 교육활동 참여자의 참여시간에 따른 정서발달 수준
정서표현 영역에서 댄스스포츠 교육활동 참여시간이 2시간 이상인 아동들의 수준이 가장 높게 나타났다.
이상의 결과를 종합해 볼 때 댄스스포츠 교육의 참여여부 및 일반적 특성과 참여특성은 아동의 정서발달과 밀접한 관련이 있으며 댄스스포츠 교육의 참여 횟수와 참여기간, 참여시간이 높을수록 아동의 정서인식, 정서표현, 감정이입, 정서조절, 정서활용 영역의 수준이 향상되므로 지속적인 댄스스포츠 교육은 아동의 정서발달에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다.
목차
The purpose of this research was to identify how dancesports education impacts on children''s emotional development by study and comparative analysis of the impacts of dancesports education on children''s emotional development. Also, this research aimed at not only presenting a necessity of dancesports education in the locale of education by verifying through experiment that it actually has a positive influence on children''s emotional development, but also providing basic information and data that will make a contribution to activation and settlement of dancesports education.
For such purposes, this research surveyed a total of 380 participants; 190 children who participated in dancesports education activities, and 190 children who did not, were sampled from 9 elementary schools located in Busan, Jinju region in Gyeongsangnam-do and were asked to complete a questionnaire that included following 55 questions in total: 8 questions about individual characteristics, 8 questions relative to the area of emotional consciousness, 7 questions concerned with the area of emotional expression, 7 questions in relation to the area of empathy, 15 questions with regard to the area of emotional control, and 10 questions in connection with use of emotions, and the resulting data were analyzed accordingly.
To verify the differences of level of children''s emotional development according to whether or not participated in dancesports education activity, t-test was performed to verify differences of level of children''s emotional development according to the general characteristics of participants in the dancesports education activities and their participatory characters, t-test and one-way ANOVA analysis were conducted. And when there were some significant differences, Duncan''s post hoc test was performed.
From the above research procedures, the following conclusions were drawn.
1. Relationship between the children’s participation in dancesports education activities and the children''s emotional development:
The results from research works revealed that the children who participated in dancesports education activities were higher in the level of emotional consciousness, emotional expression, and use of emotion than those who did not.
2. Relationship between general characteristics of the participants in dancesports education activities and emotional development:
1) Level of emotional development according to age of the participants in dancesports education activities: results from the analysis indicated that 11-year-old children were higher in the level of emotional control than 13-year-old children, and in case of empathy, 10-year-old children showed a higher level than 13-year-old children.
2) Level of emotional development according to gender of the participants in dancesports education activities: results from the analysis showed that girls'' were higher in the level of emotional consciousness, emotional control, use of emotion than boys.
3) Level of emotional development according to the occupation of parents of the participants in dancesports education activities: there were no significant differences in all areas.
4) Level of emotional development according to the academic level of parents of the participants in dancesports education activities: results from research works showed that the children whose parents were college graduates were higher in the level of emotional consciousness than the children whose parents were high school graduates or below or postgraduates. And for the level use of emotion, children whose parents were postgraduates were higher than children whose parents were either college graduates or high school graduates or below.
3. Relationship between participatory characteristics of the participants in dancesports education activities and emotional development:
1) Level of emotional level according to the frequency of participation in dancesports education activities by the participants: results from the analysis revealed that in the area of empathy and use of emotion, children whose frequency of participation in dancesports education activities were more than 4 times showed the highest level.
2) Level of emotional development according to participation period of the participants in dancesports education activities: in the area of emotional control, children whose participation period in dancesports education was more than one year and six months showed the highest level.
3) Level of emotional development according to participation time of the participants in dancesports education activities: in the area of emotional expression, children who participated in dancesports education activities for more than 2 hours showed the highest level.
Overall, according to the above results, participation, general characteristics, and participatory characteristics in dancesports education have close relationship with children’s emotional development; and, the higher participatory frequency, participatory period, and participatory hours in dance sports education occurs, the more improvement in children’s level of spheres for emotional awareness, emotional expression, empathy, emotional regulation, and emotional application appears. Therefore, it can be seen that the continuous dancesports education has a positive impact on children’s emotional development.

