유아 무용교육에 대한 유치원 교사의 관심도와 인식도 조사연구 : Study on the interest and cognizance towards babyhood dance education by babyhood education instructors
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최희남
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000104455
- 본문언어 한국어
목차
본 연구의 목적은 유아 무용교육에 대한 유치원 교사의 관심도와 인식도를 조사,분석하는 한편, 관심도와 인식도의 관계를 살펴봄으로써 유치원에서 이루어지는 무용교육 실행의 현 상태를 진단하고 운영 및 운영개선방안을 탐색하며, 유아 무용교육의 발전과 무용교육의 미래에 필요한 기초자료를 제공하는 데 있다.
본 연구에서는 서울특별시 소재의 유치원 교사 210명을 대상으로 유아 무용교육에 대한 유치원 교사의 관심도와 인식도를 알아보기 위하여 설문지 조사를 실시하였다. 교사들의 관심도를 살펴보기 위해 텍사스대학교(University of Texas at Austin) 교사 교육연구소 (Research and Development Center for Teacher Education)에서 개발된 관심도 설문지를 선행연구에 기초하여 수정하여 사용하였고, 유치원교사의 인식도를 알아보기 위해서 선행연구를 참고하여 재작성 하였다. 그리고 모든 설문지에대하여 예비조사를 통해 신뢰도를 구하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아 무용교육에 대한 유치원 교사의 전반적인 관심도는 정보적 관심이 높은 것으로 밝혀졌다. 그리고 유치원 교사의 개인별 관심도를 살펴본 결과 교사의 관심도는 정보적 관심(1단계)이 27.6%로, 운영적 관심이 24.8%로 높게 나타났으나 17.6%로 무관심 단계에서도 비교적 높은 반응을 보였다.
둘째, 유아 무용교육에 대한 유치원 교사의 개인배경변인에 따른 관심도의 차이를 분석한 결과, 연령, 교사경력, 과거 청소년기 무용수업의 참여 여부와 무용수업의 참여 태도, 현재 무용 활동에 참여 여부에 따라 관심도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 유아 무용교육에 대한 유치원 교사의 개인배경변인에 따른 인식도의 차이를 분석한 결과, 교사의 교사 경력과 교사의 과거청소년기 무용 수업 참여 여부를 제외한 모든 변인이 인식도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 유아 무용교육의 운영 및 운영개선방안에 대한 인식도를 살펴본 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 내릴 수 있다. 수업구성과 무용교육에서 유아의 흥미와 흥미유발을 가장 중점 사항으로 보았고, 공간의 부족(시설)과 공간부족으로 인한 수업의 능률저하를 무용교육과 무용교육의 운영에 큰 문제점이라 보았다. 무용교육 활성화를 위한 수업내용측면에서 유아의 흥미와 특성을 고려한 수업이 개선사항으로, 교사측면에서 유아들을 주의집중 시킬 수 있는 방법의 연구와 개발을, 수업운영측면에서는 더 많은 종류의 무용 수업 편성을 개선사항이라 보고 있었다.
다섯째, 유아 무용교육에 대한 유치원 교사의 관심도와 인식도의 관계를 살펴본 결과, 대안적 관심, 결과적 관심 단계의 교사 외에도 무관심 단계의 교사 집단에서 대부분의 인식영역이 높게 나타났으므로 관심도의 단계와 인식도는 밀접한 관계를 맺지 않는 것을 알 수 있다.
유아 무용교육에 대한 유치원 교사의 관심도와 인식도의 상관분석 결과, 무용교육의 필요성 인식영역과 수업운영 인식영역에서 관심도와 가장 큰 정(+)상관관계에 있는 것으로 나타났으나, 무용교육 내용 인식 영역은 통계적으로 유의한 차를 나타내지 않은 무관심과 결과적 관심을 포함한 모든 관심도 영역과 유의한 부(-)적 상관관계를 보였다.
목차
The purpose of this thesis is to examine the current status of dance education at babyhood educational institutions ,to explore the operation and the improvement scheme and to provide fundamental data necessary for the future and development of babyhood dance education by evaluating the relation between the interest and cognizance.
In addition, this study also aims at researching and analyzing the interest and cognizance towards babyhood dance education by babyhood education instructors.
This study conducted a survey on 210 instructors at babyhood education institutions in Seoul to figure out their interest and cognizance towards babyhood dance education. To research the instructors'' interest, ''Interest Questionnaire'' , developed by University of Texas at Austin and Research and Development Center for Teacher Education, was utilized after being modified on the basis of previous study. To understand the cognizance by babyhood education instructors, the questionnaire was revised with reference to preliminary surveys. Besides, the questionnaire increased its validness through preliminary surveys on all the questionnaires.
The conclusion of this study are as follows.
First, the general interest of instructors of babyhood educational institutions towards babyhood dance education is shown to be high. And the result of examining the individual interest of instructors of babyhood educational institutions indicates that the interest for information stands at 27.6%, the interest for operation is high with 24.8%, but indifference ranks comparatively high with 17.6%.
Second, after analyzing the gap among the interests concerning the personal background of the instructors, I figured out that the instructors'' interests have been significantly influenced by several factors including their age, teaching career, whether they participated in dance classes, the attitude toward dance classes during their own youth, extra dance experience, and whether they take part in current participation in dance activities.
Third, I found that all of personal background variables except for teaching career and whether they participated in dance classes have a great impact on the cognizance, after I made an analysis of cognizance difference towards babyhood dance education by babyhood education instructors according to their personal background.
Fourth, I can make a conclusion as follows, on the basis of the result of the study on the operation of babyhood dance education and improvement plans for the operation. The infants'' interest and the induction of interest are the most important point, and the lack of facilities and the deterioration of efficiency, which is caused by the lack of facilities, are the biggest obstacles to dance education itself and the operation of dance education. For revitalizing dance education, a lesson taking infants'' interest and characteristic into account respectively is regarded as a way for improvement in terms of the lesson contents for revitalizing dance education, the research and development of principles putting infants'' attention together as a way for improvement in terms of instructors, and the organization of more kinds of dance class in terms of the class operation.
Fifth, as the result of the study on the relationship between instructors'' interest and cognizance towards babyhood dance education, the group at indifference degree, along with the instructors at alternative and consequential interest, has shown high cognizance toward most area. Therefore, the degree of interest and cognizance are not correlated
Based on the result of analysis on correlation of the interest and cognizance of an babyhood education instructor, the understanding of the necessity of dance education and the understanding of class operation show the highest (positive) correlation to the interest. However, the understanding of dance education''s contents significantly shows the negative correlation to all interest including indifference and consequential interest which do not show noticeable gap statistically.

