검색 상세

An Effective Vocabulary Learning Strategy for Overall Retention and Productive Knowledge

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 S.H.Hantke
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 2007. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000104421
  • 본문언어 영어

목차

The purpose of this study is to suggest an effective and practical method of learning vocabulary considering EFL surroundings and Korean educational reality. Even though the Seventh National Curriculum emphasizes communicative competence and fluency, the indulgence in rote-learning with long vocabulary lists does not seem to have been lessened due to practical constraints. A large number of words can be covered for a relatively short period of time with the rote method, but it is not as efficient as it seems in terms of retention and production. Therefore, this study tries to help the students to find better ways of vocabulary acquisition.
To suggest more effective strategies for vocabulary learning in terms of retention and production, this study was designed to find the effectiveness of the context/rote method in comparison with the rote method. Sixty eight first graders of OO Girls’ High School were chosen and divided into two groups, the experimental and the control group. The subjects of the control group were taught 15 words by the rote method, while those of the experimental group were instructed using the context/rote method. The immediate recall test was taken right after the instruction, and after two weeks the production test and the delayed recall test were given to both groups. The performance of the experimental group was better than that of the control group on all the three tests, and the difference was statistically significant. Therefore, it was found from the experiment that the context/rote method can be an effective alternative to a traditional method of vocabulary instruction.
Based on the results, this thesis tries to benefit both students and teachers in Korean high schools. Considering the fact that approximately 70% of Korean College Scholastic Ability Test consists of reading comprehension, students should be aware of the significant correlation between reading and vocabulary, the process of how vocabulary is learned, and the importance of vocabulary learning strategies. The findings from this study can also be helpful to teachers who want to encourage students to find independent and effective vocabulary learning strategies.

more

목차

어휘 습득은 모국어 습득뿐 아니라 외국어를 학습하는 데 있어 필수적인 부분임에도 불구하고 그 동안 어휘 지도는 문법이나 다른 기능지도에 비해 중요하게 다루어지지 않았다. 한국의 교육 현장에서는 단순히 어휘의 뜻을 암기하는 정의 제시법에 의존하여 어휘지도가 이루어져 학습 효과의 극대화가 기대될 수 없는 실정이다. 수능시험 대비 등 여러 가지 현실적 제약이 따르지만, 학생들이 교실 현장뿐 아니라 스스로 영어를 학습할 때에도 효과적인 어휘 학습법을 적용할 수 있도록 도와주는 것이 교사의 중요한 임무 중 하나이다.
이에 본 연구는 현재 널리 사용되고 있는 정의 제시 교수법을 예문을 통한 의미 추론법과 결합하여 단어의 의미 기억과 사용능력 정도 측면에서 효과를 알아보았다. 학생들에게 단어의 정의를 제시하기 전 예문을 통해 단어의 의미를 먼저 추론해 보는 과정을 거치면 기억과 사용능력 정도에 긍정적인 효과를 미칠 것이라는 가설을 설정하고, 68명의 고등학교 1학년 학생들을 대상으로 실험을 실시하였다. 15개의 단어를 선정한 후 수업을 실시하고 즉각적인 단어 기억 검사와 2주 후 단어 활용 정도와 기억 정도를 검사하였다. 실험 결과 모든 시험에서 실험집단은 정의 제시법만을 사용한 통제집단을 유의한 차이로 앞섰다. 그러므로 단어의 의미를 알기 전 예문을 통해 의미를 추론하는 과정은 학생들의 단기, 장기 기억력에 긍정적인 영향을 미칠 뿐 아니라 다른 단어와의 관계를 문장을 통해 학습 함으로써 단어의 활용 정도에도 긍정적 영향을 미치는 것으로 보여졌다.
이상의 연구 결과에서 본 연구자는 다음을 제언하고 싶다. EFL 상황에서 교사는 어휘 학습 전략의 중요성을 학습자들에게 인식시키며 효과적인 전략을 학습에 적용할 수 있도록 교육하여야 하겠다. 또한 보다 심도 있는 어휘력을 위하여 학습자들은 활용 어휘 학습 전략의 필요성에 대한 인식을 높이며 이를 학습에 적용하는 것도 필요하다. 이러한 방법으로 학습자들은 외국어 학습의 기본이 되는 어휘력을 효율적으로 증대시켜 나갈 수 있는 자율적 언어 학습자가 될 수 있으리라 여겨진다.

more