대학교 배드민턴 동아리 참가자의 참가동기와 여가만족과의 관계 : Relations between Participating Motive & Leisure Satisfaction of University Badminton Group Participants
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최대혁
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000104311
- 본문언어 한국어
목차
본 연구는 대학교 배드민턴 동아리 참가자의 참가동기가 여가만족에 미치는 영향을 규명하여 대학생들의 건전한 스포츠 문화에 기여할 수 있도록 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다.
이러한 목적을 달성하기 위하여 2007년 4월 서울시와 경기도에 소재한 4년재 대학교에서 배드민턴 동아리 참가자의 수가 25명 이상인 서울시 6개교와 경기도 4개교의 동아리 학생 300명을 표본으로 임의 선정하였다.
연구대상 300명에게 설문지를 배포한 후 회수된 인원은 총271명이었다. 회수된 자료중에서 불성실하게 응답한 자료로 판단된 29부는 제외하고 실제분석에 사용된 자료는 남자 142명과 여자 129명, 총 271명을 본 연구의 자료 분석에 사용하였다.
자료의 분석은 대학교 배드민턴 동아리 참가자의 사회인구통계학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석(frequency analysis)을 실시하였으며, 사회인구통계학적특성에 따라 참가동기, 참가정도 그리고 여가만족의 차이를 알아보기 위하여 독립 t-test와 일원변량분석(one-way ANOVA analysis)을 실시하여 통계적으로 유의한 차이가 있을 경우 Tukey 사후검정을 실시하였으며, 참가동기와 참가정도에 따라 여가만족에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 상관분석(correlation analysis)과 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다.
이상의 절차에 따라 연구한 결과는 다음과 같다.
1. 대학생의 사회인구통계학적 특성에 따라 배드민턴 동아리 참가자의 참가동기는 유의한 차이가 나타났다. 성별에 따라서는 참가동기가 남학생이 여학생보다 사회적·휴식적 동기에서 나타났으며, 학년에 따라서는 참가동기가 고학년이 저학년보다 사회적 동기에서 높게 나타났다.
2. 대학생의 사회인구통계학적 특성에 따라 배드민턴 동아리 참가자의 참가정도는 성별에서 유의한 차이가 나타나지 않은 반면, 학년에 따라서는 유의한 차이가 나타났다. 학년에 따라 참가정도는 고학년이 저학년보다 참가기간과 참가빈도에서 높게 나타났다.
3. 대학생의 사회인구통계학적 특성에 따라 배드민턴 동아리 참가자의 여가만족은 유의한 차이가 나타났다. 성별에 따라서는 여가만족은 남자가 여자보다 사회적·휴식적 만족에서 높게 나타났으며, 학년에 따라서는 저학년 일수록 심리적 만족이 높게 나타났다.
4. 대학교 배드민턴 동아리 참가자의 참가동기의 하위요인인 지적·사회적·휴식적·인지 효능적 동기는 여가만족의 하위요인인 교육적·심리적·사회적·휴식적·생리적·환경적 여가만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
5. 대학교 배드민턴 동아리 참가자의 참가정도의 하위요인인 참가기간·참가빈도·참가시간은 여가만족의 하위요인인 교육적·사회적·휴식적·생리적·환경적 여가만족에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 참가정도는 심리적 만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
이상의 결과를 종합해 볼 때 대학교 배드민턴 동아리 참가자의 참가동기는 여가만족에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었으며, 참가동기에 따라 여가만족의 높은 상관관계를 통하여 참가동기가 여가만족에 많은 영향을 주는 것을 알 수 있다.
목차
The object of this research is to examine the influence participating motive of university badminton group participants has on leisure satisfaction closely, and provide the preliminary data to contribute to the healthy sports culture of university students.
To attain this object, I randomly selected 300 group students in 6 universities located in Seoul and 4 universities located in Gyeonggi Province, which were four-year colleges that had over 25 badminton group participants, as samples on April 2007.
After handing out questionnaires to 300 students, I got back a total of 271. The other 29 were judged as data which were responded insincerely, and were excepted. Data that were used in the actual analysis were the 271, 142 men and 129 women.
Frequency analysis was carried out to investigate the social demographic characteristics of university badminton group participants. Depending on the social demographic characteristics, independent t-test and one-way ANOVA analysis were carried out to investigate the difference of participating motive, participating standard, and leisure satisfaction. If there was a statistically heedful difference, Tukey multiple test was carried out. Correlation analysis and multiple regression analysis were carried out to investigate the effects on leisure satisfaction according to the participating motive and participating standard.
The results are as follows.
1. According to the social demographic characteristics of university students, there was a heedful difference in participating motive of badminton group participants. Depending on the gender, men had higher rates in social·relaxational motive for participating motive than women, and depending on the grade, high-graders had higher rates in social motive for participating motive than low-graders.
2. According to the social demographic characteristics of university students, there wasn''t a heedful difference in participating standard for gender, but there was for grade. Depending on the grade, high-graders had higher rates in participating period and participating frequency for participating standard than low-graders.
3. According to the social demographic characteristics of university students, there was a heedful difference in leisure satisfaction of badminton group participants. Depending on the gender, men had higher rates in social·relaxational satisfaction for leisure satisfaction than women, and depending on the grade, the lower the grade, the higher the psychological satisfaction.
4. The subordinate factors of participating motive of university badminton group participants (intellectual·social·relaxational· cognitive effective motive) had influence on the subordinate factors of leisure satisfaction (educational·psychological·social·relaxational·physiological·environmental leisure satisfaction).
5. The subordinate factors of participating standard of university badminton group participants (participating period·participating frequency·participating time) had influence on the subordinate factors of leisure satisfaction (educational·social·relaxational·physiological·environmental leisure satisfaction), and participating standard didn''t have any influence on psychological satisfaction.
Considering the above results, participating motive of university badminton group participants has positive influence on leisure satisfaction. Also, depending on the participating motive, it can have a deep influence on leisure satisfaction through a high correlation of leisure satisfaction.

