전습법과 분습법을 통한 수영지도의 효율성 연구 : Efficiency Analysis on Swimming Guidance Through Whole-Task Practice and Part-Task Practice
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최희남
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000104230
- 본문언어 한국어
목차
본 연구의 목적은 수영의 기초과정인 자유형의 기능학습에서 전습법과 분습법을 통한 수영지도의 학습효과를 비교 분석하여 보다 합리적이고 효율적인 학습방안을 마련하는데 있다. 연구대상자는 N센터 신규 초급반 성인남녀 회원 40명을 대상으로 설정하였다. 연구대상자는 초기수준을 동일하게 하여 20명씩 두 집단으로 나누어 한 집단은 전습법으로 연습하고 다른 집단은 분습법으로 연습 한 후 결론을 도출하였다.
분석한 결과를 보면 자유형 기능학습에서 전습법과 분습법의 종속 T - test에서는 두 결과 모두 연습전과 연습후의 차이가 의미 있는 수준에서 차이(p<0.001)를 보여 수영지도의 효율성이 있는 것으로 나타났다.
전습법과 분습법 간의 연습 후 기록을 바탕으로 독립 T - test를 한 결과 팔, 호흡, 종합동작에서는 의미 있는 수준에서 차이(p<0.05)를 보였고 발동작에서는 보다 높은 수준에서 의미 있는 차이(p<0.001)를 보여 분습법이 전습법 보다 자유형 수영지도의 효율성이 더 우수한 것으로 나타났다.
따라서 수영 기능에서의 자유형 종목에 대한 지도는 전습법에 의한 지도 보다 분습법에 의한 지도가 더 바람직하다고 하겠다.
그러나 이러한 결과는 여러 제한점을 가지고 있는데 먼저 이 결과가 수영을 학습한 경험이 없는 초보자를 대상으로 한 자유형 기능 학습에서만 의미가 있을 뿐이고 다른 영법에 관한 후속 연구가 더 필요하고 초보자 중에서도 물 적응이 완전히 되고 물에 대한 공포감이 없는 학습자를 대상으로 한 후속 연구가 이루어 져야 한다는 점을 지적할 수 있다.
목차
The purpose of this analysis is to prepare more rational and efficient learning plan after comparative study on learning effect of swimming guidance through the whole-task practice and the part-task practice in function study of basic process of swimming which is free-style. As the participants, 40 new adult male and female members of basic course at N Centre were selected. The conclusion was deduced after dividing participants into 2 groups of 20 people with equal basic level and let one group practice with the whole-task and the other group with the part-task.
When reviewing the result of this analysis, in free-style function study, both 2 results of the T-test dependency of the whole-task practice and part-task practice indicate efficiency of swimming guidance showing levels of meaningful difference(p<0.001) in before and after practice.
The result of independent T-test with base of the after practice record between the whole-task and part-task practice showed levels of meaningful difference(p<0.05) in arms, breathing and overall action and more higher levels of meaningful difference(p<0.001) in footage action thus indicating that the whole-task practice is more efficient in free-style swimming guidance than the part-task practice.
Therefore, the guidance of free-style area in swimming function of the guidance accordance with the part-task practice is more advisable than the guidance accordance with the whole-task practice.
However, these results has many limitations, first of all, this practices are only effectible in free-style function study on beginners with no swimming experience, more reinforced study regarding other swimming styles are necessary and also it can be pointed out that reinforcing analysis should be accomplished on beginners who adapted to water completely and has no fear of water.

