오태석 희곡의 여성상 연구 : A Study on the Feminine Figure in Oh Tae-Seok’s Plays : Focusing on <Ocean Mist> and <On a Moony Night near Baekma River>
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이상란
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103770
- 본문언어 한국어
초록/요약
오태석은 2006년 현재까지 약 40년간 60여 편에 이르는 창작과 연출을 통해 활발할 활동을 하고 있는 작가이다. 특히 전통 양식의 현대적 수용이라는 면에서 좋은 평가를 받으며 그의 연극적 실험의 모습은 매우 다양하다. 따라서 그에 대한 연구도 활발히 진행되고 있으나 페미니즘 시각으로 그의 작품을 연구한 것은 거의 없다. 따라서 본고는 오태석의 희곡 중 <물보라>와 <백마강 달밤에> 를 대상으로 작품에 형상화된 여성에 대해서 살펴보았다. 페미니즘 문학 비평의 단계 중 여성이미지비평을 수용하였고 구체적인 희곡 연구 방법론으로는 피스터의 인물 형상화 기법을 적용하였다. Ⅱ장 <물보라>의 중심 인물인 각시는 미모와 자유분방함으로 마을 남자들의 성적인 대상으로 그려지고 있다. 수동적이고 말이 없는 각시는 타자라고 볼 수 있다. 물론 그렇게 된 것은 풍어와 안전의 욕망이 추구되는 어촌 마을이라는 특수한 환경 때문도 있겠지만 마을 남자들의 무언의 억압이 가해졌기 때문이다. 결국 각시는 마을 공동체의 희생양으로 지목이 되고 바다에 나가 심청이처럼 투신하게 되지만 바다에서 극적으로 살아나오면서 열녀로 인정받게 된다. 이 모든 과정은 각시의 의지와는 상관없이 진행되며 각시는 마을 남자들에 의해 운명이 결정되는 수동적이며 희생양으로서의 여성으로 그려지고 있다. 다만 바다에서 용만의 등에 칼을 꽂는 각시의 행동은 자신을 억압하는 남성에 대한 저항이라고 할 수 있겠다. Ⅲ장 <백마강 달밤에>의 순단은 금화의 신이 내리면서 명부여행을 떠나게 된다. 처음에는 마을 사람들에게 인정 받지 못하는 애기 무당이었지만 결국 마을의 큰 무당으로 거듭나게 된다. 순단은 바리공주처럼 자신의 정체성을 찾아가는 여성이며 모계사회인 무속 신앙에서 무당이 공동체의 해원과 안녕을 기원하는 것처럼 주체적으로 자신의 역할을 다하려고 노력하는 여성이다. 또한 순단이 자신의 정체성을 찾기 전까지 마을의 무당이었던 할멈이 마을의 해원과 안녕을 기원하는 주체적인 존재였으며 이를 순단이 이어받게 되는 것이다. 앞서 본 <물보라>의 여성이 희생양으로 그려지며 주체적이지 못한 모습을 보이는 것과는 대조적으로 <백마강 달밤에> 의 여성이 좀 더 긍정적이고 주체적으로 그려지고 있다고 할 수 있겠다.
more초록/요약
Oh Tae-Seok is an author who has worked actively with the creation and production of nearly 60 works over about 40 years as of 2006. In particular, his experimental appearances in his plays have varied while winning a good evaluation in light of the modernized acceptance of traditional style. Therefore, research into him has been active, but there is hardly any research into his work from the perspective of feminism. Accordingly, this thesis reviewed women described in the works of <Ocean Mist> and <On a Moony Night near Baekma River> among Oh Tae-Seok’s plays. The thesis accepted female image criticism among the steps of critiquing feminism in literature, and applied Pfister’s figuration technique to the study as a detailed research methodology for plays. Gaksi, who is the central figure of <Ocean Mist> in Chapter Ⅱ of the work is depicted as a sexual object to village men with her beauty and free spirit. Gaksi, who is passive and silent, can be seen as an another-self. That must be because of the specific environment of a fishing village where people desire for a rich catch and safety, but it must be still because of the mute oppression from the village men. After all, Gaksi threw herself into the sea just like Simcheong after being appointed as a scapegoat of the community; however, she dramatically survived from the sea and was accepted as a chaste woman. All these procedures go on regardless of her will, and she is described as a woman who is passive enough to be doomed by village men and becomes a scapegoat. However, her behavior of stabbing a sword into the back of Yongman at the sea might be resistance against the men who oppress her. Sundan of <On a Moony Night near Baekma River> shown in Chapter Ⅲ of the work leaves for the underworld travel as she is given to the god of Geumhwa. At first, she was a novice female shaman who won no recognition from the villagers, but she is gradually reborn and eventually becomes an influential female shaman in the village. Sundan is a woman who searches for her identity like princess Bari, and who tries to be fully faithful to her role independently as a female shaman by praying for the seamen and welfare of the community out of a shamanist cult in a matricentric society. Also, an old woman who had been a female shaman of the village until Sundan found out her identity was an independent being who prayed for the seamen and welfare of the village, and Sundan came to succeed this role. In contrast with the woman who didn''t seem to be independent and became a scapegoat in <Ocean Mist>, the woman in <On a Moony Night near Baekma River> is shown as a more positive and independent person. *명부여행-underworld travel
more

