교사용 교과서 CD-ROM에 대한 연구
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김영주
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103762
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 논문은 우리 나라 중,고등학교 교과서 출판사에 의해 제작 배포되고 있는 교사용 교과서 CD-ROM이 듣기 활동의 시각 자료로서 얼마나 충실히 제작되었는가에 대한 연구를 목적으로 하고 있다. 이를 위하여 중학교 2학교 검정 교과서 중 7종의 CD-ROM 의 듣기 영역에 사용된 시각 자료에 대한 양적, 질적 분석을 수행하였다. 또한 교실 현장에서 교과서 CD-ROM이 듣기 활동 시각 자료로서 어떻게 인식되고 활용되고 있는지를 알아 보기 위해서 중학교 현직 교사 82명을 대상으로 설문 조사를 시행하고 그 결과를 분석하였다. 교사용 교과서 CD-ROM 분석 결과는 다음과 같다. 교과서 CD-ROM 듣기 활동 시각 자료의 장점으로는, 첫째, 시각 자료들이 교과서 듣기 내용과 순서에 맞추어 제시되어 있어 일관성이 있고, 사용하고 싶은 시각 자료를 기술상의 어려움 없이 쉽게 찾아 쓸 수 있다. 둘째, 교사들의 듣기 활동 시각 자료 준비에 대한 부담을 덜어 주고, 교과서 듣기 대본이 제공되어 판서의 부담을 덜어 준다. 셋째, 교실 영어 듣기 수업 중 학습자의 흥미와 주의를 끌 수 있는 시각 자료들을 담고 있다. 넷째, 효율적인 발음 지도를 위한 시각 자료들이 구비되어 있다. 이러한 장점에도 불구하고, 다음과 같은 단점들도 발견되었다. 첫째, 애니메이션, 비디오 동영상의 활용 등 멀티미디어 교재로서의 장점을 충분히 활용하고 있지 못하고, 시각자료의 다양성 부족하다. 둘째, 시각 자료들이 충분히 실제적이지 않아 생동감, 현실감을 불러 일으키기에 부족한 면이 있었다. 셋째, 시각 자료의 중요한 기능인 상황적 맥락 제공과 청자의 이해를 돕는 면에서 발전될 필요가 있다. 넷째, 문화 관련 시각 자료가 거의 존재하지 않는다. 설문 조사의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과서 CD-ROM을 사용하는 교사들의 수와 의존도는 높은데 비해, 취사 선택과 다른 시각 자료와의 병행 등의 융통성 있는 활용과 시각 자료의 다각적 활용은 잘 이루어지지 않고 있는 것으로 나타났다. 또한 시각 자료 자체만을 위해서 교과서 CDROM을 활용하고 있는 교사들의 수가 작아 독자적인 시각 자료로서의 교과서 CD-ROM이 크게 인정 받지 못하고 있는 것으로 드러났다. 둘째, 교과서 CD-ROM 듣기 활동 시각 자료에 대한 교사들의 만족도 부분에서 학습자들의 주의 집중과 흥미 유발이 가장 많은 수를 차지하였다. 이 밖에 듣기 학습 목표에의 적합성, 시각 자료 수준의 적합성, 학생들의 이해도 증진 등이 설문 조사에서 교사들의 만족도가 높은 부분으로 나타나 교과서 CD-ROM 분석 결과를 뒷받침해 주었다. 셋째, 교사들이 지적한 개선되어야 할 부분으로 특히 동영상의 제공이나 질적 향상이 다수의 의견으로 나타나 멀티미디어 교재로서 교과서 CD-ROM의 한계점이 들어 났다. 교과서 CD-ROM 분석과 설문 조사 결과, 교과서 CD-ROM이 아직까지는 독자적인 듣기 활동 시각 자료로서 크게 가치를 인정 받지 못하고 있는 것으로 드러났다. 따라서 듣기 활동 시각 자료로서 교과서 CDROM을 양적, 질적으로 향상시키고, 멀티미디어 교재로서의 장점을 최대한 살리기 위해서 계속적인 노력이 필요하다. 이를 위해서 현장에서 교과서 CD-ROM을 직접 사용하는 교사들의 의견이 교과서 CD-ROM 연구 개발에 적극적으로 반영되어야 하며, 상업용 CD-ROM 과의 비교 연구, 다양한 시각 자료와 질 좋은 동영상의 지원 등의 노력이 필요하다.
more초록/요약
This study aims to examine the visual materials in listening sections of textbook CD-ROMs, which are used in English classroom in secondary schools in Korea, to see if the visual materials are made and used effectively to aid listening activities. For this purpose, seven CD-ROMs for middle school second graders were chosen for the analysis of the visual aids presented in each listening sections. Furthermore, 82 middle school English teachers were surveyed to investigate what they think about the visual aids in listening sections of textbook CD-ROMs and how they utilize them in their English listening activities. The results of this study are summarized as follows: There are several obvious advantages of textbook CD-ROMs as the source of visual materials in listening activities. First, the visual materials in textbook CD-ROMs are presented in the same order as the listening activities in textbooks, and the use of textbook CD-ROMs does not require any particular technical expertise. This allows teachers to easily find and use the visual aids they need for listening activities. Second, it saves teachers time and effort before and during the class since they do not need to invent their own visual materials. Also, textbook CD-ROMs provide all the scripts for listening activities. Third, visual materials in textbook CD-ROM titles are interesting enough to draw learners'' attention and arouse their motivation while completing the listening activities. Fourth, visual materials in textbook CD-ROMs help make pronunciation instruction more effective. Despite the advantages mentioned above, visual aids in the listening sections of the textbook CD-ROMs also have limitations. First, the visual materials lack variety and textbook CD-ROMs have few animations and video materials. Second, the visual aids lack authenticity and reality. Third, they are insufficient to provide context in listening, which learners require to understand listening content more clearly. Fourth, there are few visual aids which are related to culture. The results of the survey are as follows: First, most of the teachers surveyed are using the textbook CD-ROMs in their classroom listening activities but visual materials in the listening sections are not greatly valued since there are not many teachers who used the CD-ROMs for the visual materials alone. Second, the most satisfactory area of the visual aids is drawing learners'' attention and raising their motivation during listening activities. Additionally, appropriateness to learning objectives and learners'' levels and helping learners'' understand listening contents are also mentioned as satisfactory areas in the survey. Third, teachers pointed out that additional and higher quality visuals are needed. The results of the study suggest that further efforts should be made to improve the visual materials both quantitatively and qualitatively. For this, the opinions of the teachers who attempt to utilize textbook CD-ROMs in their language class should be valued and reflected in the research and development of textbook CD-ROMs. Comparative research between textbook CD-ROM and other commercial CD-ROMs for language instruction is also necessary for the improvement of textbook CD-ROMs.
more

