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가격경쟁 모형에서 기술개발 및 광고 선택에 관한 연구 : A Study on Choice between R&D and Advertising investments in the Price Competition Model

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 왕규호
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 경제
  • 식별자(기타) 000000103727
  • 본문언어 한국어

초록/요약

본 논문은 두 기업이 차별화된 시장에서 기술개발과 광고를 선택한 후 가격경쟁을 하는 모형을 구성하고, 각 전략에 따른 기업의 행동을 비교 분석하는 것이 목적이다. 균형은 투자효과와 기업의 선택에 따라 달라진다. 이는 시장과 제품의 특성에 따라 기업의 전략과 그에 따른 효과가 달라지기 때문이다. 기술개발을 선택한 경우 특허(patent) 등으로 인해 상대에게 이전되는 효과가 없다고 가정하면 자신의 비용만 절감하는 효과를 가지게 된다. 반면 광고를 선택한 경우는 시장과 제품의 특성에 따라 전체적인 수요를 증가시켜 상대에게 긍정적 외부효과를 주는 협조적 광고와 상대 수요에 부정적 외부효과를 주는 약탈적 광고가 존재한다. 전략에 대한 직접적 효과 외에 기술개발과 광고를 선택할 유인은 각 전략의 효율성에 따라 달라질 수 있다. 이는 기업이 고려하는 효과를 달성하기 위해 지불해야 하는 비용의 크기에 의해 결정된다. 가격경쟁에서 기업이 투자선택을 결정하는 전략형 게임은 조정 게임과 동일한 결과를 얻는다. 두 기업이 서로 다른 전략을 선택하는 경우는 존재하지 않으며, 협조적 광고효과가 존재할 경우 두 기업 모두 광고를, 약탈적 광고효과가 강할 경우 두 기업 모두 기술개발을 선택한다. 또한 광고의 효율성이 큰 경우 광고를 선택하는 균형만이 존재한다. 최적 사회적 후생 분석에서는 서로 다른 전략을 선택하는 영역이 존재하며 광고의 효율성이 큰 경우도 약탈적 광고효과가 강할 경우에는 기술개발을 선택하는 영역이 나타난다.

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초록/요약

In this paper, we study firms'' strategic investment choice between R&D and advertising in a simple differentiated product duopoly model using two stage game. In the first stage, two identical firms will choose investment strategies and scale of investment. In the second stage, they do price competition taking into account investment effects. R&D investment will lower constant marginal cost, but the spillover effect does not exist. Advertising effect is classified cooperative or predatory advertising by the product character and market condition. The former effect increases the demand for rival firm product as well as that of the advertising firm. The latter effect increases the demand for the advertising firm only by attracting customers away from its rival firm. Obviously, firms tend to invest in the relatively more profitable investment. However, there exist the equilibrium characterized by coordination game. In the equilibrium, cross investment(the firms choose different investments) doesn''t occur and all firms choose advertising strategy on the cooperative advertising range. On the other hand, R&D equilibrium can be found on the strong predatory advertising range because of offsetting effect of the predatory advertising. Also all firms choose only advertising strategy when the R&D is relatively inefficient. The optimal social welfare level emerges also in the similar firms'' investment choice ranges, but has different property. The optimal social welfare occurs in the cross investment ranges when the equilibrium lies in the ranges located in predatory advertising effects and high R&D efficiencies. Moreover the R&D equilibrium exists on the strong predatory advertising range irrespective of efficiency of the R&D.

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