고등학생이 지각한 부모의 학습관여 형태와 자아탄력성, 시험불안 및 학교적응의 관계 : A study on the interrelationships between ego-resiliency, test anxiety, school adjustment, and parents'' educational involvement
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 최해림
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103712
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 연구의 목적은 청소년의 학교생활 적응에 초점을 두고 지각된 부모의 학습관여 형태와 자아탄력성, 시험불안 및 학교생활 적응의 관계를 살펴보고, 시험불안과 학교적응의 관계에서 개인의 내적 자원인 자아탄력성의 역할을 알아봄으로써 청소년이 학교생활에 잘 적응하고 건강한 청소년기를 보낼 수 있도록 돕기 위함이다. 연구대상은 서울 지역 소재의 인문계 고등학생 1, 2학년 605명이었고, 설문지를 작성하는 방법으로 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생이 지각한 부모의 학습관여 형태에 따른 자아탄력성과 학교적응 및 시험불안의 관계를 살펴본 결과, 부모의 학습관여 형태가 자율적이라고 지각할수록 자아탄력성과 학교적응정도는 높고, 시험불안은 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 자아탄력성에 따른 학교적응과 시험불안의 관계를 살펴본 결과 자아탄력성이 높을수록 학교적응정도가 높고, 시험불안은 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 고등학생이 지각한 부모의 학습관여 형태와 자아탄력성이 시험불안과 학교적응에 미치는 영향력을 살펴본 결과, 자아탄력성이 부모의 학습관여형태보다 시험불안과 학교적응에 더 큰 영향을 미쳐서 시험불안은 더 낮추고 학교적응도는 더 높이는 역할을 하는 것으로 나타났다. 따라서 부모가 학습관여 면에서 청소년에게 능동적으로 학습할 수 있도록 자율성을 부여하고, 청소년 개인의 내적 자원인 자아탄력성이 높아질 때, 청소년이 시험불안으로부터 벗어나고 학교생활에 잘 적응하여 건강한 청소년기를 보낼 수 있을 것이다.
more초록/요약
The aim of this thesis is to help the students adapt themselves to school lives and spend their sound adolescence happily by examining how their school adjustment is related to other factors such as ego-resiliency, test anxiety, and parents'' educational involvement the highschool students perceive. For this study, 605 high school students in first and second grade in Seoul completed the questionnaires. Above all, the result of this study showed that the more autonomous the students perceived their parents'' educational involvement, the higher their ego-resiliency and school adjustment were. On the contrary, students were free from the test anxiety when they felt their parents'' involvement autonomous. Secondly, considered on the relationship of school adjustment, test anxiety and ego-resiliency, ego-resiliency increased school adjustment and decreased test anxiety. Lastly, the analysis of respondents from the students showed that ego-resiliency had more influence on test anxiety and school adjustment than parents'' educational involvement. That is to say, ego-resiliency which was an internal factor had an effect on increasing school adjustment and decreasing test anxiety than parents'' educational involvement which was an external factor. Therefore adolescents are likely to be free from the test anxiety and adapt themselves to school lives easily when their ego-resiliency is high and the parents'' involvement in their education is autonomous.
more

