7차 교육과정 10학년 국어 교과서 단원별 통합 양상 연구 : The aspect of integration of the units in the 10th grade Korean textbook of the 7th curriculum : Focused on the aim of learning and activities
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 송효섭
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 200702
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103612
- 본문언어 한국어
초록/요약
본고는 7차 교육과정 10학년 국어 교과서의 단원별 통합 양상 분석을 목적으로 한다. 7차 교육과정의 실행 과정에서 학습 목표가 분명하지 않고, 학습 활동을 할 시간이 부족하다는 비판이 지속적으로 제기되고 있는데, 교육과정에 대한 인지도가 낮고, 교사들의 교과서 의존도가 높다는 점을 고려할 때, 교과서의 어떤 요소가 그런 문제의 원인이 되고 있는지 살펴 볼 필요가 있기 때문이다. 7차 교육과정의 국어 교과는 교과의 통합적 성격을 강조한다. 내용 면에서는 교육과정의 내용 체계를 구성하는 국어 지식 영역과 문학 영역, 언어 사용 기능 영역의 통합을 의도하여 학습목표를 설정하였다. 그리고 학습 내용이 학습자의 실제 활동으로 통합되도록 학습자의 활동 중심으로 학습 활동을 운영하도록 제시하고 있다. 이런 통합 활동의 의도가 실행되기 위해서는 학습자가 실제 활동을 수행할 시간을 확보할 수 있어야 한다. 또한 한정된 학습 시간 내에 의도했던 교육과정의 내용을 모두 학습하기 위해서는 학습 내용이 효과적으로 통합되어 있어야 학습 부담이 늘어나지 않는다. 내용 영역 간의 통합 양상을 살펴 본 결과 언어 사용 기능 영역과 국어 지식 영역, 문학 영역이 효과적으로 통합되어 있지 않음을 알 수 있었다. 언어 사용 기능 영역 내에서도 말하기와 쓰기에 편중되어 있어서 다양한 통합의 양상을 보이지 않고 있었다. 학습 내용과 활동의 통합이 이루어지는 최종 단위인 단원별 통합 양상을 살펴 본 결과 단순히 여러 내용 영역과 활동을 병렬적으로 제시하고 있는 경우가 많았다. 결론적으로 10학년 국어 교과서는 교육과정에서 의도한 통합을 효과적으로 구현하지 못한 것으로 나타났다. 이는 통합에 대한 기본 개념이 명확하지 않고, 통합의 원리에 대한 합의가 이루어지지 않은 상태에서 교과서가 개발되었기 때문이라고 판단된다. 통합 활동의 효과에 대해서 충분히 검증되지 않은 상태에서 교사와 학습자의 현실적 요구를 반영하지 못한 교육과정이나 교과서로는 통합 교육과정이 효과적으로 실행되기를 기대할 수 없다. 차기 교육과정을 개발하고 교과서를 제작할 때에는 통합 교육과정의 효과를 검증하는 과정을 거쳐서 통합의 개념과 원리에 대한 명확한 지침을 제공할 필요가 있다.
more초록/요약
The purpose of this paper is to analyze the aspect of integration of the units in the 10th grade Korean textbook. The 7th curriculum has been criticized for its aim of learning which obscures and requires too many hours of learning. Considering that the teacher''s recognition of the curriculum has not reached to the desired level, and that they heavily rely on the textbook, it has to be reviewed which factor of the textbook is obstructing the implementation of the curriculum. In the 7th curriculum, Korean subject emphasizes the integration of knowledge and activities. In the aspect of knowledge, it consists of the use of Korean language, the knowledge about the Korean language, and the knowledge about Korean literature. In the aspect of activities, the knowledge of the three areas above is supposed to be integrated into one unit of the textbook. This Integrative curriculum necessarily needs both learning and activity hours. So it must be integrated effectively for students to learn the whole contents of the curriculum without being burdensome and to learn them during the limited class hour. The result of the study showed that the integration of the three areas of Korean subject is centered to the area of ''speaking'' and ''writing''. There was little integration of ''knowledge of the Korean language'' and ''knowledge of Korean literature''. Therefore it needed more models of integration. It can be said that the units of textbook were only merged or mixed with other parts of the contents and activities which were not integrated. The study came to the conclusion that 10th grade Korean textbook is not effectively implementing the integrative curriculum. The reason for this problem is that there was no basic idea about integration; what it is, why it is needed, who needs it, and how will we effectively integrate the three different areas of knowledge into one subject. While the effect of the integrated activities is not fairly verified, it is clear that the ineffective integrated education curriculum, which has a big gap between teachers and students''s practical request, will be performed. When we reform the next curriculum and textbook, it is crucial to present the clear definition and principal of integration, and also give a precise way as to how the activities should be integrated.
more