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피드백 제시 방법이 손짚고 앞돌기 동작에 미치는 영향 : Effective of Feedback Teaching Method on The Front Hand Spring Skills

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 최희남
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000103537
  • 본문언어 한국어

초록/요약

본 연구는 마루운동의 기본인 손짚고 앞돌기 동작의 지도에 있어서 언어적 피드백과 영상적 피드백이 앞돌기 기능 수준이 초보인 경우와 숙련자인 경우에 나타나는 학습효과를 비교 분석하여 효율적인 지도방법을 제시하는데 본 연구의 목적이 있다. 본 연구는 서울 마포구에 거주하며 교원 임용고사를 준비하고 있는 일반성인 32명을 대상으로 하였다. 본 연구에서는 대상을 예비 테스트 실시 후 체크리스트에 의한 사전값을 구하여 사전값에 따라 임용고사를 1년 이상 준비한 집단과 수업 참가 집단에서 각각 16명씩 뽑아 숙련자 집단과 초보자 집단을 선정한 후, 이를 다시 8명씩 두 집단으로 무선표집 하여 총 4개 집단으로 구성하였다. 사전값으로 집단을 선정하고 다시 무선표집을 하는 이유는 집단 내에 동질성을 유지하기 위함이다. 즉, 그룹 1 은 숙련자 집단에서 시범, 설명과 언어적 피드백을 제공받는 집단이고 그룹 2 는 시범, 설명과 영상적 피드백을 제공받는 집단이며, 그리고 초보자 집단에서도 그룹 3은 시범, 설명과 언어적 피드백을 제공받는 집단과 그룹4 는 시범, 설명과 영상적 피드백을 제공받는 집단으로 나누어 총 4개 집단으로 구성하였다. 자료 수집은 준비된 공간에서 각 그룹별로 시행한 손짚고 앞돌기 수행에 따른 평가는 선행연구에 입각하여 연구자와 전문가 3인(고등부 대학부 체조 선수로 활동한 경험이 있거나 현재 체조부 감독을 하고 있는 자.)이 협의하여 수행력 평가 체크리스트에 따라 촬영된 영상자료를 분석하여.평가하여 평가의 타당도와 신뢰도 및 객관도를 확보하도록 하였다. 동작 수행 영상 화면을 보면서 손짚고 앞돌기 동작을 수행 평가지에 각 동작 국면별로 기입하고 총점과 평균을 산출하였다. 본 연구의 종속변인은 손짚고 앞돌기의 시범과 설명, 그리고 언어적 피드백과 영상적 피드백이었으며 그들에 대한 분석은 독립표본 t 검정과 대응표본 t 검정을 실시하였다. 본 연구를 통해서 숙련자에게 있어서는 시범, 설명과 언어적 피드백뿐만 아니라 영상적 피드백을 제시하는 것이 매우 효과적이라는 것과 초보자에게 있어서는 언어적 피드백이나 영상적 피드백에서는 크게 차이는 없지만 전체적으로 효과적인 사실을 발견하였다. 비록 본 연구를 위해서 설정한 피드백제시의 조건이 특정과제의 학습에 효과적이라는 것이 밝혀졌지만 학습자 연령, 기능, 지능, 동기수준과 같이 다양한 조건에서도 같은 효과를 갖는지에 대해서는 아직 명확하게 밝혀지지 않고 있다. 또한 언어와 영상뿐 만아니라 더욱 다양한 피드백 제시형태에 따라서도 같은 효과를 갖는지도 밝혀지지 않고 있다. 따라서 각기 다른 학습 환경에 맞는 피드백제시의 조건을 밝히기 위한 계속적인 연구를 수행해야 할 필요성이 있다.

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초록/요약

The purpose of this study was to present efficient teaching method by comparatively analyzing learning effects demonstrated by beginners and skilled people in doing the front hand spring in terms of language feedback and image feedback in teaching the front hand spring, which is the basic function of floor exercise. This study targeted 32 general adults living in Mapo-gu, Seoul, and preparing the examination to be a teacher. In this study, the study subjects underwent a preliminary test, and pre-values of the test were obtained based on checklist. After selecting a skilled people group and a beginners group by choosing 16 people from a group of those, who prepared the examination to be a teacher for a year or more, and a class participating group according to the pre-values, the groups were divided into two groups with eight people, respectively, by random sampling. In this manner, the subjects in this study consisted of four groups. The reason why groups were chosen with pre-values, and then random sampling was used is to maintain homogeneity within groups. Namely, In the skilled people group, Group 1 was the group to which demonstration, explanations, and language feedback of the front hand spring were provided. Group 2 was the group to which demonstration, explanations, and image feedback of the front hand spring were provided. In the beginners group, Group 3 was the group to which demonstration, explanations and language feedback of the front hand spring were provided. Group 4 was the group to which demonstration, explanations, and image feedback of the front hand spring were provided. For data collection, the evaluation, according to the front hand spring that was conduced by each group in the prepared space, was carried out through an analysis of the image data filmed according to the capability evaluation checklist by consulting among the researcher of this study and three other specialists (those who have experiences as gymnasts in high schools or universities, or working as a current coach for gymnastics teams) so as to secure validity, reliability, and objectivity of the evaluation. While watching the scenes of front hand spring, each movement was written in the front hand spring movement evaluation sheet, and the total scores and average scores were calculated. The dependent variables in this study were the demonstration, explanations of the front hand spring, language feedback and image feedback. The analysis of those dependent variables was carried out by independent sample t-test, and paired-sample t-test. This study identified that presentation image feed back, as well as demonstration, explanations, and language feedback of the front hand spring, to the skilled people was very effective, and that there were no big differences in language feedback or image feedback to the beginners, but they were effective overall. Although the feedback presentation conditions set for this study were effective for the learning of specific tasks, it has not been precisely identified if the same effects can be generated under the various conditions, such as learners'' age, function, intelligence, and motivation level. Also, it has not been identified if the same effects are generated according to more diverse feedback presentation types, in addition to language and image feedbacks. Therefore, studies to identify the conditions of feedback presentation in line with different learning circumstances are required.

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