검색 상세

초등학생들의 체육수업에 대한 인식과 선호도 분석 : An Analysis of Elementary School Students'' Awareness and Preference for Physical Education Classes

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 최희남
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000103525
  • 본문언어 한국어

초록/요약

본 연구는 현재 초등학교 5,6 학년들이 체육수업에 대해 어떻게 인식하고 있고, 어떠한 체육활동들을 선호하는가에 관한 조사 결과를 바탕으로 효과적인 체육수업을 만들고자 하는데 목적이 있으며, 또한 체육수업활동에 대한 실태를 파악하고 이러한 체육수업활동이 학생들의 체육수업 인식과 선호도에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하여 초등학교 체육수업지도에 도움이 되는 기초 자료를 제시하고자 연구에 착수하였다. 본 연구에 사용된 측정도구는 설문지법을 이용하였으며, 이를 위하여 울산광역시에 거주하고 있는 초등학교 5,6 학년을 대상으로 6개 초등학교에 370부의 설문지를 배포하였고 358부가 회수되어 분석에 활용하였다. 설문지는 선행연구를 참고하여 전문가의 협조를 받아 연구자가 연구 목적에 맞게 수정하여 사용하였다. 설문지의 내용은 배경변인, 체육수업인식, 선호도, 요구도로 구성되며 자료처리는 SPSS 12.0 for Windows 통계 패키지 프로그램을 활용하여 표본의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도분석(Frequency Analysis)을 실시하였고 아동의 성별, 학년, 체육수업지도(체육전담교사 및 일반담임교사), 체육교사 성별에 따른 차이를 파악하기 위하여 교차분석( 검정)과 t-test를 실시하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 체육수업에서 학생들의 흥미가 학생들의 활동에 많은 차이를 주는 것을 알 수 있다. 흥미는 체육수업에 있어서 중요한 것이고 신체 활동에 대한 흥미를 유발하여 중학교 체육에서 강조될 다양한 스포츠 활동을 학습할 수 있는 기반을 마련하는 기초 단계로서 성격을 가진다. 학생들이 흥미를 가질 수 있는 종목의 수업내용에 대한 확충이 요구된다. 둘째, 초등학생의 체육수업에 필요한 시설이 학생들의 체육 수업 활동에 많은 차이가 있는 것을 알 수 있다. 체육시설 중에 가장 원하는 시설은 수영장과 체육관으로 운동기구 설치가 잘 되어 있다면 운동을 하고 싶은 마음이 높게 나타남을 알 수 있으며, 체육활동을 활발히 할 수 있는 여건이 된다면 초등학생 체육 수업에 도움이 많이 될 것 이다. 셋째, 초등학생의 체육수업에 교사 지도 방법에 학생들의 체육 수업 활동에 많은 차이가 있는 것을 알 수 있다. 학생들은 체육전담교사와 남자선생님으로부터 체벌에 대한 부정적 생각을 갖고 있지만 일반담임교사에 대해 친절하게 지도해 주기 때문에 더 원함을 알 수 있다. 체육수업 시 학생들에게 친절하게 지도하여 어릴 때에 체육에 대한 인식을 좋게 심어주어 움직임 욕구를 실현하고 다양한 신체활동을 수행하는 데에 필요한 기초 운동능력과 체력을 기르는 데에 중점을 두어야 한다. 넷째, 초등학생의 체육수업에 교과내용 및 분위기는 학생들의 체육 수업 활동에 많은 차이가 있는 것을 알 수 있다. 학생들은 자신이 하고 싶은 운동을 하는 것에 긍정적이고, 운동의 방법과 규칙에 대해 수업하길 희망하고 있다. 개인 활동보다는 그룹의 단체 수업을 선호하면서 성별에 따른 차별적으로 수업하길 희망하고 있다. 학생들의 성장속도가 빨라지면서 발생되는 문제점을 생각하여 성별에 따라 차별적인 수업에 대한 연구도 필요하라고 생각된다. 다섯째, 초등학생의 체육수업에 평가방법은 학생들의 체육 수업 활동에 차이가 있는 것을 알 수 있다. 대체로 초등학생들은 일정한 기준에 맞추어서 평가를 한다고 인식하고 있으며, 실기와 태도 평가를 한 학기가 끝날 때 하기를 희망하고 있음을 알 수 있었다. 이는 일정한 기준에 맞추어 이론적인 평가보다는 실기와 한 학기동안의 진행과정을 평가하는 것이 필요함을 알 수 있었다.

more

초록/요약

The purpose of this thesis was to propose effective physical education lesson for fifth and sixth graders in elementary schools. For this, this study investigates those learners'' awareness of their present physical education classes and preference for physical educational activities. In addition, this study analyzes current state of physical educational activities and its influence over students'' awareness and preference to provide basic data that is helpful for physical educational instruction. This study selects a questionnaire as the measuring instrument. This study distributes 370 copies of the questionnaire to students in fifth and sixth grade of six elementary schools in Ul-San, and utilizes 358 collected copies. This study designs the questionnaire based on the previous studies and modifies it with aids of experts to achieve the purpose of this thesis. The questionnaire consists of background variables, physical education class awareness, preference and needs. For the frequency analysis to investigate general features of samples, this thesis uses the Statistical Packages for the Social Science (SPSS) 12.0 window version. In concrete, this study conducts crosstabulation analysis (Chai-square test) and t-test to analyze difference caused by a learner''s gender, grade, physical educational instruction(physical education teachers and general homeroom teachers), gender of a physical education teacher. The result is like below. First, elementary school learners'' interest in physical education class causes great difference in learners'' activities. Interest plays an important role in the physical education class and it ,by motivating students, establishes the basis of learning various kinds of sport that middle school physical education would emphasize. This demands to expand content of class that arouse students'' interest. Second, equipments that are necessary for physical education classes of elementary school students make significant difference in learners'' physical educational activities. Swimming pools and gyms are the most requested facilities and it reveals to be that students'' motivation for exercise increases if there were proper facilities. In short, providing the condition that activates physical educational activities will be beneficial for physical education classes in elementary schools. Third, teaching methods of a teacher may result difference in elementary school students'' physical educational activities. Unlike physical education teachers and male teachers whom students have negative impression on for their corporal punishment, homeroom teachers teach in more considerate manner, and this makes the learners prefer homeroom teachers. This result presents that teachers need to instruct students kindly to develop positive awareness of physical activities in their childhood. The focus should be on actualizing desire for movement and building up the fundamental capacity for locomotion and body strength that enable variety of physical activities. Fourth, physical education class activities can be different by content and atmosphere of physical education classes in elementary schools. Students are positive about choosing a sport of their own preference and hopes to have lessons about detailed directions and rules of a sport. Learners prefer cooperative group activities to individual activities and asks for differential lessons according to genders. Considering problems caused by fast growth of students, further studies for different lessons for each gender may be necessary. Fifth, assesment methods of physical education class in elementary schools lead students'' physical education class activities to be different. Most of elementary school students aware that the evaluation is performed according to a certain standard and hope to get the evaluation at the end of a semester. This states that ,rather than theoretical evaluation, teachers need to conduct assesment of students'' performance and learning progress during a semester based on a determined standard.

more