검색 상세

고등학교 영어 교과서 대화문에 나타난 요청 표현 분석 : An Analysis of Requests in Dialogs in High School English Textbooks

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 김영석
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 200702
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000103486
  • 본문언어 한국어

초록/요약

최근 들어 제 2언어 학습에서의 화용론 지도에 대한 연구가 활발히 진행됨에 따라 목표어의 입력 자료에 대한 노출이 제한적일 수 밖에 없는 EFL 환경의 학습자에게 적절한 언어 자료를 제공하여 화행에 대한 이해와 활용을 돕도록 하야 할 필요성이 대두되었다. 청자의 행동에 직접적으로 영향을 줄 수 있는 요청 화행을 제대로 지도하기 위해서는 이를 위해 교과서의 대화문에서 정확하고 풍부한 자료를 제공해야 한다. 이에, 본 연구에서는 제 7차 교육과정에 따라 개발된 고등학교 영어 교과서 5종에서 요청 화행을 수집하여 Gibbs(1981)의 요청 화행 유형 분류 기준에 따라 분류하고 교과서별 특징을 살펴보았다. 또한 Blum-Kulka 외(1989)가 제시한 요청의 관점과 요청의 요소의 하나인 보조 장치의 사용 빈도와 종류를 조사하고 각 교과서별 특징을 알아보았다. 5종 교과서의 대화문에서 총 243개의 요청 화행을 수집했고, 그 중 완화 장치가 110개 수집되었다. 이를 분석한 결과 요청 표현이 교과서 5종에서 각각 회수, 제공방식, 보조장치 활용 여부 등에서 상당한 차이가 발견되었고 일부 대화문에서는 격식성(formality) 측면에서 부적절한 대화문이 있었다. 그 뿐 아니라 5종 교과서에 평균적으로 나타난 요청 유형의 유형에 따른 빈도가 원어민이 사용한 요청 유형의 빈도와 달랐다. 이와 결과는 5종 교과서에서 제시한 요청 유형의 차이, 보조 장치의 종류의 차이는 서로 다른 교과서를 사용하는 학습자들간의 의사소통 능력에 영향을 줄 수 있다는 것과 실제 원어민의 요청 화행을 배울 기회를 제공하는데 한계가 있을 수 있다는 시사한다. 따라서 교과서 대화문이 화행 지도를 위한 적절한 매체가 될 수 있도록 재 구성되어야 할 필요성이 있다.

more

초록/요약

As generally known, Korean EFL learners have limited chances to be exposed to real usage of English pragmatics. Therefore, many experts maintain that the English textbook should serve as an authentic resource for rich pragmatic knowledge of English. In this sense, it is worth while to analyze the dialogs in high school English textbooks from a pragmatic perspective to check their appropriateness. The purpose of this study is to compare the dialogs presenting speech act of ‘request’ in five high school English textbooks and to reveal the similarities and differences among them in terms of types of request suggested by Gibbs (1981), perspectives, and strategies of supportive moves, based on the criteria suggested by Blum-Kulka et al. (1989). Thus, this study examined how speech act of ‘request’ is presented in Korean high school textbooks. The results show that there are significant differences among five English textbooks in their presentation of request in dialogs in types of request and supportive moves. It was also revealed that dialogs in five textbooks were different from those of native speakers in terms of frequency and types of request strategies. Furthermore, the dialogs in the textbooks only present part of mitigating supportive moves for speech act of ‘request’ and their usage was limited. Therefore, the data collected and analyzed suggests that textbook designers should pay careful attention to the presentation of request to provide learners with much exposure to speech act of ‘request’ and various types of ‘request’ strategies and supportive moves to enable them to understand how to make their request more nicely and appropriately. In this respect, the curriculum designers in the education department should provide more detailed criteria for speech act education.

more