대학교육의 임금효과 : The wage effect of Educational Investment : a comparison by Levels of Education, Major Entrance examination and Location of college
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 남준우
- 발행년도 2005
- 학위수여년월 200508
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경제
- 식별자(기타) 000000084534
- 본문언어 한국어
초록/요약
교육이 개인의 생산성을 높인다면 이러한 교육의 확대는 개인의 소득을 향상시킬 뿐 아니라 우리 사회 전체의 보다 균등한 소득분배, 그리고 경제성장을 지속화시키는 동력으로 작용할 수 있다. 그러나 우리나라 고등교육의 확대는 지나친 입시경쟁, 질적 저하, 그리고 노동시장에서의 기술 및 학력 불일치라는 문제점을 갖고 있다. 따라서 고등교육에 대한 보다 효과 있는 정책을 수립하기 위해서 고등교육의 경제적 효과를 분석할 필요가 매우 높으나 이에 대한 연구가 자료의 한계로 충분히 이루어지지 않고 있다 본 연구는 한국노동패널 5차년도 자료를 이용하여 4년제 대학과 전문대학 교육의 임금효과, 전공 선택의 임금효과, 그리고 입학성적 및 지방소재, 서울 소재 대학 간의 임금효과를 종합적으로 살펴보았다. 첫 번째, 학력 간의 임금효과에서 고등학교 졸업자에 비해 4년제 대학의 임금효과는 졸업정원제 실시 전에 입학한 그룹에서는 약 11.3%정도에서 그 이후 그룹으로 34.6%로 증가하였다. 전문대 졸업자의 경우도 7.7%에서 14.7%로 증가하였다. 그러나 졸업정원제 실시 이후 임금효과의 차이는 전문대학의 경우 4.1%에서 2.9%로, 4년제 대학의 경우 15.2%에서 8.1%로 줄어들고 있다. 또한 전문대학과 4년제 대학의 임금효과의 격차가 더욱 커짐으로 인해 졸업정원제 이후 전문대학의 위치가 그 전보다 낮아졌음을 의미한다. 취업률이 높다는 전문대의 일반적인 평가와 반대로 임금이 낮은 직업으로 편중되고 있다는 가능성을 볼 수 있고, 대학 진학자들이 정원보다 많아지고 있는 실정에서 고등학생들이 진학을 할 때 전문대학보다 4년제 대학을 선택할 것으로 보이며, 앞으로 전문대학의 존립이 어려울 가능성이 높다. 두 번째, 전공별 임금격차를 분석하였는데, 다른 전공에 비해 의학 전공의 임금프리미엄은 높았으나 공학이나 자연계열의 임금효과는 다른 전공에 비해 낮았다. 미국의 경우 공학자의 임금이 인문학이나 문학 전공자에 비해 20~30%의 높은 임금을 받아 전공 선택이 3~5년의 교육효과가 있는 것과 매우 대조적이다. 따라서 이런 낮은 경제적 임금효과는 이공계열의 과목인 수학과 과학이 일반적으로 힘든 과목이라는 인식과 함께 이공계를 기피하는 요인이 될 것이다. 이것으로 요즘 대학 교육의 이슈가 되고 있는 이공계 기피와 인문학의 위기 현상을 설명할 수 있을 것으로 보인다. 이공계 기피는 수학, 과학 등 이공계의 주요 과목이 공부하기 힘들다는 사실 외에도 시장에서 다른 전공자들에 비해 높은 임금을 받지 못하게 될 때 공학계열의 전공을 피해 보다 쉬운 과목과 전공을 택할 수밖에 없으며, 시장에서 역시 인력의 부족을 겪는 것은 자연스러운 일으로 생각할 수 있다. 또한 인문학의 경우 전공의 특성 외에도 필요 이상의 공급이 많아 인문학 전공자들의 취업이 상대적으로 어렵고 이는 또 인문학 전공자들의 낮은 임금으로 연결될 것이다. 마지막으로 4년제 대학의 질을 나타내는 변수로서 대학의 입학 성적을 고려하여 분석을 하였다. 또한 우리나라에 명문대학이 서울에 집중되어있는 점을 고려하여 서울에 있는 대학과 지방에 있는 대학의 졸업자를 대상으로 임금효과 분석을 하였다. 이 경우 입학성적과 서울에 있는 대학의 임금효과는 그 외의 경우에 비해 높게 나타났다. 특히 입학성적의 경우 비선형을 나타내는데 성적이 낮은 수준에서는 오히려 임금이 낮은 효과를 보이다가 최상위 그룹에서 그 효과가 더 높게 나타난다. 고졸 이상의 학력, 전공과 입학성적 등에 대한 임금효과를 종합적으로 판단할 때, 학력이나 입학 성적, 서울 소재 대학의 임금효과가 경제적인 임금에 대한 동기를 제공하고 있어 앞으로 이 효과가 더욱 가중될 것으로 보이며, 대학에 대한 정책적인 대안들을 고려할 때 이런 경제적인 효과의 원인을 파악해야할 것이다. 본 연구의 한계점으로는 전공별 구분에 있다. 패널의 설문지에는 인문, 사회, 자연, 공학, 의학, 교육계열 등으로 포괄적으로 분류되어 있어 같은 계열이라고 하더라도 전공에 따른 임금효과가 차이가 날 수 있다. 특히 공학계열 중에서는 임금의 차이가 크게 발생하는 과가 있어, 세부전공에 대한 임금효과를 보고자 하였으나 자료가 많지 않아 분석하지 못하였다. 앞으로 교육의 경제적 임금효과를 분석 시 세부적인 전공과 학교별로 다양한 변수를 사용하여 분석해간다면 대학교육과 노동인력에 대한 정책을 만드는데 도움이 될 것으로 보인다.
more초록/요약
This study intends to estimate wage effect of educational investment and analyze that the effect on wage by levels,fields,examination and regions of college. And for this aim,this study used KLIPS (Korean Labor and Income Panel Study)data of KLI(Korean Labor Institute).And the wage effect of investment for education was estimated by functional formula of wages from manager. In current 20 years, population and investment of college education have increased conspicuously in our country. However, there are lots of people that want to take college education. For personal determination for investment in college education,estimation of profitability is required; profitability of college education can be calculated by the wage effect of educational investment. Most of researched the wage effect of investments in education are subdivided into four levels according to the different education systems, elementary, middle, highschool and college.Theoretical and demonstrational research for return of investment according to majoring fields are scare. In spite of scarcity of such research,specialized education is initiated to students according to majoring fields manipulating one''''s path of occupation;such research is strongly required. Objective of this research is to grasp the situations for different effect of investments in education according to majoring field including effecting constituents,entrance examination and regions of college. The following results ware produced. First,it is proved that in terms of individual,the college education is worthy of investment.The fact that the wage effect of levels (high school, college, university and graduate school)is estimated high shows that university education has produced future benefits in the higher income than others.Therefore, it means that it is more essential to increasing incomes and fertilizing personal life to get education level of university as time goes by. Second,major plays very crucial role in determining wage.The wage of natural science,engineering and humanity science field is lower than other major fields.Especially,medical field appeared to be the highest in majoring field return of educational investment and then, education is second. As this result,students in high school will prefer to entering medical science or education field. Third, in terms of entrance examination and regions of college,the higher of the entrance examination''''s score, the more obtain wage. And the rate of increase by entrance examination is shape by non-linear. As the entrance score is increase,the rate of increase is more increase. The monthly wage level of students who graduated from provincial colleges is about 11%lower than that of capital region college graduates.And the wage premium by capital region of college in case of all factors is higher than the other. Considering the results, it is expected that provincial college crisis will be lasting. This research maintains following critical limitations. This research subdivided majoring fields into 6 classes; Humanity, Society, Natural Science, Engineering, Medical and Education field. but many diversities and classifications do occur in subdivided classes not outputting the accurate wage effect of educational investment result according to majoring fields. Especially,in Engineering''''s case, it is included many subjects;electronics,electrical engineering,mechanical engineering etc. Each subject in the Engineering is different the wage effect of majoring.
more

