<구운몽>의 환상적 형식과 의미 : The Fantastic Forms and Values of ‘Guunmong'
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김현주
- 발행년도 2005
- 학위수여년월 200508
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000084478
- 본문언어 한국어
초록/요약
본고는 다양한 환상의 개념을 유형화하고, 이를 바탕으로 <구운몽>의 독특한 환상성을 환기시키는 형식과 그 의미를 고찰하고자 하였다. 환상은 주어진 것을 바꾸고 현실을 변형시키고자 하는 욕망으로 문학적 충동의 하나이다. 그러나 이 같은 환상의 개념은 너무 광범위하여 실제 작품 분석에 유용하지 못하다. 이에 본고에서는 환상의 개념을 다음의 세 가지로 유형화하였다. ①망설임을 제공하는 비현실적인 체험 ②현실 원리로 해석되는 비현실적인 체험 ③신비 체험이 용인되는 세계의 경험이 그것이다. 이러한 논의를 토대로 <구운몽>의 환상적 형식을 살펴보았다. 환몽구조는 환상성을 창출하는 핵심적 장치로서, 초현실적 법칙이 존재하는 일차세계와 현실 법칙이 존재하는 이차세계를 분리하는 동시에 교섭시키고, 또 두 세계를 중첩시킴으로써 환상성을 창출하였다. 현실과 초현실을 교섭함으로써 발생하는 환상적 형식으로는 ‘초현실적 법칙의 확산’과 ‘현실법칙으로의 불완전한 전환’을 확인할 수 있었다. 일차세계는 초현실적 법칙이 당연시되는 공간으로서 ‘신비 체험이 용인되는 세계의 경험’(환상 개념③)으로써 환상성을 창출하였다. 그리고 이러한 초현실적인 법칙은 이차세계까지 확산되어 현실적인 법칙이 존재하는 이차세계에서도 환상적인 사건을 망설임 없이 수용하도록 하였다. 이차세계에서 환상적인 사건은 꿈이나 속임수로 처리되어 ‘현실 원리로 해석되는 비현실적인 체험’(환상 개념②)으로써 환상성을 도출하였다. 그러나 이차세계의 환상적인 사건은 꿈이나 속임수와 같은 현실 원칙으로 완전히 수용되지 못하고, 다시금 비현실적인 사건을 유발하였다. 이에 이차세계의 환상성은 ‘현실 원리로 해석되는 비현실적인 체험’(환상 개념②)과 ‘신비 체험이 용인되는 세계의 경험’(환상 개념③)의 교직을 통해 창출됨을 확인할 수 있었다. <구운몽>에서 환몽구조는 이렇게 현실과 초현실의 세계를 교섭함으로써 환상성을 유발하기도 하지만, 현실과 초현실을 중첩시키면서 환상성을 창출하기도 하였다. 이렇게 초현실과 현실이 중첩되는 공간, 즉 일차세계와 이차세계, 성진과 양소유가 함께 나타나는 부분을 사이공간이라는 개념으로 설정하여 고찰하였다. 사이공간은 일차세계에서 이차세계로 진입하는 과정과 이차세계에서 수정된 일차세계로 진입하는 과정에서 나타났다. 첫 번째 사이공간에서는 등장인물만 망설임을 겪지만, 두 번째 사이공간에서는 등장인물과 함께 독자도 혼란을 느낀다. 이에 전자에서는 ‘망설임을 제공하는 비현실적인 체험’(환상 개념①)과 ‘신비 체험이 용인되는 세계의 경험’(환상 개념③)의 교직을 통해 환상성을 창출하지만, 후자에서는 온전히 ‘망설임을 제공하는 비현실적인 체험’(환상 개념①)만을 통해 환상성을 환기시키고 있음을 확인하였다. 이러한 환상적 형식을 토대로 할 때 환상성은 욕망을 해소하고, 생과 사, 남자와 여자, 꿈과 현실이라는 경계의 불확정성에 대한 인식론적인 성찰을 유도하는 데 기여하고 있음을 알 수 있었다. 그러나 <구운몽>에서 욕망의 해소는 결핍을 드러내기보다 충족을 만끽하는 데 집중되고, 인식론적 성찰은 종교적으로 환원되기에, 이 작품의 환상성이 전복의 기능을 적극적으로 수행한다고 보기는 어렵다. 이러한 한계에도 불구하고, <구운몽>은 사실주의적인 시대의 도래에 따라 환상적인 충동이 모방적인 충동과 만나는 양상을 잘 드러내 주며, 환몽구조를 따르면서도 일반적인 환몽구조의 서사 법칙과 달리 꿈을 단순히 덧없는 것으로 치부하지 않아 인식론적 성찰까지 나아가도록 하고 있다는 점에서 의의를 찾을 수 있다.
more초록/요약
The paper made form of concepts of various kinds of fantasies and examined forms and values that could remind of unique fantastic features of ‘Guunmong’. The fantasy was said to be the desire that could exchange those being given and make change of the realities and to be a kind of literary impulse. However, such a concept of the fantasy was too wide to be difficult to investigate actual literary works. Therefore, the paper classified the concept of fantasy into three as follows: ① Unrealistic experience to let someone hesitate, ② Unrealistic experience to interpret according to the principle of realities, ③ The experience of the world admitting of mysterious experience. The paper examined fantastic form of ‘Guunmong’ focusing on Hwan-mong structure based on the discussion above. This was because Hwan-mong structure not only separated the primary world having surrealistic rules from the secondary world having realistic rules but also interacted both worlds, and it overlapped both worlds to create the fantastic. The paper found both ''the expansion of surrealistic rules'' and ''an incomplete conversion into realistic rules'' that made appearance while interacting the reality with the surreality. The primary world that naturally admitted of surrealistic rules created the fantastic by ‘the experience of the world allowing mysterious experience'' (fantasy③). And, the surrealistic rules were expanded to let the secondary world having realistic rules accept fantastic events readily. The fantastic events at the secondary world were treated to be either dream or trick and to introduce the fantastic by ''unrealistic experience being interpreted by realistic principles'' (fantasy ②). However, the fantastic events of the secondary world could not be completely accepted by using realistic principles such as dream and trick so that they brought about unrealistic events again. The fantastic of the secondary world was found to produce by applying ''''unrealistic experience being interpreted by realistic principles'''' (fantasy ②) to ''''the experience of the world admitting of mysterious experience'''' (fantasy ③). Hwan-mong structure of ‘Guunmong’ interacted realistic world with surrealistic world to produce the fantastic, and it overlapped the reality with the surreality to create the fantastic. The overlapped space between the surreality and the reality, in other words, the space where Seongjin and Yang So-yu made appearance at both the primary world and the secondary world, was thought to be ‘a space between’. A space between made appearance both at the process entering from the primary world to the secondary world and at the process entering from the secondary world to the revised primary world. Only characters felt hesitant at the first space between, while not only characters but also readers felt disturbed at the second space between. The former created the fantastic through interaction between ''unrealistic experience giving hesitation'' (fantasy ①) and ''the experience of the world admitting of mysterious experience'' (fantasy ③), while the latter did through only ''unrealistic experience giving hesitation'' (fantasy ①). Based on the fantastic form, the fantastic contributed to dissolve desire, and to reflect uncertain boundary between life and death, between men and women, and between dream and reality. At ‘Guunmong’, dissolutions of desire did not disclose lack but enjoyed satisfaction enough and cognitive reflection returned religiously, so that the fantastic of the literary work was thought to be difficult to carry out subversion positively. Despite of the limitations, ‘Guunmong’ expressed well the phenomenon that fantastic impulse met imitative impulse at the era of realism, and it followed Hwan-mong structure to be different from descriptive rules of common Hwan-mong structure and not to regard dream as uncertain thing and to reflect cognitively, so that it was thought to be valuable work
more

