최인훈 희곡 <옛날 엣적에 훠어이 훠이>의 오브제 연구 : A study of objet in Choi, In-Hoon''s Drama <Shoo-oo Shoo Once Upon a Time>
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이상란
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000103285
- 본문언어 한국어
초록/요약
이 논문은 최인훈의 희곡 <옛날 옛적에 훠어이 훠이>에 나타난 오브제의 기호작용을 총체적으로 알아보고, 이를 통해 권력과 그에 배제당한 타자들의 욕망의 양상을 분석하였다. <옛날 옛적에 훠어이 훠이>는 아기장수 설화를 바탕으로 쓰여진 희곡작품이다. 이 설화가 1970년대에 희곡으로 재창조되면서 가장 두드러지게 드러난 차이점은 극텍스트 속의 아기장수가 인형으로 오브제화 되어 나타난다는 점이다. 인형은 언어기호로 함축되어 있는 단계에서부터 제작 단계, 연행 단계에까지 작가-연출가의 의식이 반영되는 기호이기 때문에 오브제로 볼 수 있다. 무대 상연을 전제로 하는 희곡에서 아기장수가 실제 인물이 아닌 인형이라는 기호로 나타나는 이유는 아기장수를 신화적 인물로 만들어 전승해 온 것도, 그를 탄생시킨 것도, 그를 죽이는 것도 모두 권력의 중심부와는 거리가 먼 피압박자들이기 때문이다. 극 텍스트 속의 사람들은 그들의 삶을 구원해줄 아기장수의 탄생을 욕망했으면서도 그로 인해 지배이데올로기의 폭력이 심해지자 욕망의 굴절을 겪고, 아기장수를 죽여 버리는 이율배반적 행동을 보이게 된다. 이로 인해 아기장수는 구원의 주체가 되지 못하고 인형으로 오브제화 되어 나타난다. 이러한 사건의 진전은 오브제로 확인 가능하다. 그러므로 본고에서는 <옛날 옛적에 훠어이 훠이>에 나타난 오브제들을 공간에 따라 분류하여 그 오브제들이 어떻게 통합적 관계를 맺어 의미작용을 하는지 알아보았다. 그리고 이를 통해 아기장수가 왜 비극적 결말을 맞이하는지 살펴보았다. 나아가 아기장수 설화의 변형 이유를 당대의 기대 지평에서 살펴보고, 어떻게 오늘날의 기대지평과 융합하여 의미를 생산할 수 있는지 고찰해 보았다. 오브제의 기호작용을 알기 위해 안느 위베르스펠드(Anne Ubersfeld)의 행위소 모델을 통해 <옛날 옛적에 훠어이 훠이>의 심층구조를 분석하고, 이를 토대로 각 행위소 항 간의 관계를 오브제를 통해 살폈다. 행위소 모델의 행위소 항들이 표층구조에서 의미화 되었을 때 등장인물의 의미망을 오브제가 구축할 수 있다고 전제하였기 때문이다. Ⅱ장에서는 <옛날 옛적에 훠어이 훠이>의 오브제를 공간에 따라 분류하였다. 이 텍스트에서 공간적 위치는 권력의 발생지점을 알려주고, 권력 작동의 방향을 알려주어 그 작동원리를 짐작하게 하고, 그 속에서의 인물의 상황이나 심리변화와 밀접한 관계를 맺고 있다. 그리하여 무대 안과 밖이라는 공간적 위치에 따라 인물의 의미망이 다르게 형성되고 공간 간의 힘의 관계에 따라 극이 진행된다. 때문에 공간을 수평적 공간과 수직적 공간으로 나누고 수평적 공간을 다시 무대 밖 공간과 무대 안 공간으로, 무대 안 공간을 다시 방안과 방밖으로 나누고, 그에 따라 오브제들을 분류하였다. Ⅲ장에서는 행위소 모델의 발신자 항, 주체자 항, 반대자 항, 수신자 항을 드러내는 오브제들의 기호작용을 살펴보았다. 이 텍스트에 나타난 오브제들은 권력과 그에 배제당한 이들의 저항과 욕망의 굴절, 그에 따른 비극적 의미망을 구축한다는 것을 알 수 있었다. 권력의 주변부에 밀려나 앉은 이들의 욕망은 아기장수라는 영웅의 출현을 낳았지만 이것은 지배이데올로기의 폭력을 더욱 심화시키는 원인으로 작용하였다. 권력층의 압박은 아기장수 토벌로 인해 점점 마을로 좁혀오고, 이것은 무대 안, 부부의 공간까지 침투하게 된다. 이 때 피압박자들은 그들을 구원하고 세상을 개혁할 아기장수에 대한 협조자가 되어야 마땅하지만 권력질서는 그들은 반대자로 기능하게 하고 아기장수로 하여금 영웅적 자질을 표면화하지 못하도록 억압하여 오브제화 된 인물로 전락하게 한다. 그리고 무대 안 공간-방 밖에 있던 아기장수의 아비가 방 안의 공간까지 점령해 버림으로써 아기장수는 현실적 공간으로 끝내 나오지 못하고 죽게 된다. 즉 권력에 의해 배제당한 그들 스스로가 지배담론을 모방하여 권력의 대행자가 되어 그들의 욕망을 배반하는 역설을 초래한 것이다. 이 작품에서 오브제는 지배이데올로기와 그의 체제 유지를 위해 타자화 되는 이들 사이의 욕망의 관계를 드러내고 그로 말미암은 아기장수의 성격과 그 비극성을 드러내는 핵심적 역할을 수행하였다. 이것은 1970년대의 맥락에서 사회구조적 폭력과 그에 억압당하는 민중의 비극이라는 특수성을 획득하는 데서 나아가 ‘억누름’을 행사하는 모든 것과 그에 의해 ‘억눌림’을 당하는 모든 것들의 비극이 될 수 있었다. 권력이 체제를 유지하기 위해 타자를 만들고, 권력에서 배제된 이 타자들의 저항의 욕망은 침묵을 강요당해 잠재워지고 있음을 확인하였다. 하지만 억압에 저항하고자 하는 인간의 욕망은 결코 멈추지 않는다는 것을 오브제가 구축한 의미의 그물망에서 확인할 수 있었다.
more초록/요약
This dissertation intends to study the semiosis of objet in Choi, In-Hoon''s Drama <Shoo-oo Shoo Once Upon A Time> and also analyzes the power and ''the others'' excluded by the power. The work is based on a tale of a baby Hercules and the remarkable difference between the tale and a modified play in 1970 of it is that the baby Hercules in the drama text is objectified as a puppet in the play. A puppet is a sort of a sign that influences the consciousness of the author and the director from the language sign level, through the process of molding, to the level of the process of performing. The reason why the baby Hercules is transformed into a puppet as a sign is that the oppressed people create him as a mythological figure and kill him at the same time. The oppressed longed for a appearance of a baby Hercules to rescue them but they face the refraction of their desire when the violence of the dominant ideology gets severe. Finally, they decide to kill him and this makes the baby Hercules fail to be the subject of salvation(social reformation) and become an object as a puppet and all of these comes clear through the objet. Therefore, this paper classified the objets shown in <Shoo-oo Shoo Once Upon A Time> according to the spaces and observed how the objets signify and why the baby Hercules faces the tragic end by the syntagmatic system. This also reveals the reason of the transformation of the tale in the point of the horizon of expectation in those days and how it makes signs by the combination with today''s. This paper also contains the analysis of the deep structure in <Shoo-oo Shoo Once Upon A Time> through the actants(actantiel) model of Anne Ubersfel to know the semiosis of objet which becomes the basis to understand the relationship between each actants, because objets can explain the meanings of the characters when each actants appear on the surface structure. In the second volume, the objets are classified by the spaces. In the text, the spatial position has a lot to do with the power, the situation of characters and psychological changes. So, the characters are figured differently by the spatial position and the play flows by the power of the space. This is why the spaces are divided up into the vertical space and the horizontal space, which is again divided up into the out-of-stage space and the in-stage space. And the in-stage space is divided into the inside and outside of a room and the objets are classified by these. The third volume shows the semiosis of the objets of sender (destinateur), subject(sujet), opponent(oppsant) and receiver(destinataire) of the actants model. The objets in the text expose the power and refraction of desire of the excluded. The desire of the oppressed results the appearance of a hero, the baby Hercules, but this causes the severance of the violence of the dominant ideology. The power represses the village to get rid of the baby Hercules and the oppressed choose to stand on the other side of the baby Hercules, because they are already tamed to live in the systemic circle of the power. The baby Hercules fails to be a hero. He becomes the objet and die in the end. The oppressed themselves copy the master discourse and exercise the authority which shows a paradox to ignore their desires. The objets played the core role that shows the desire and tragedy of the oppressed that became ''the others'' by the dominant ideology in this work. This reveals the violence of the society in 1970s and the tragedy of people repressed by it. This also could be the tragedy of all the repressed people today. The power resulted ''the others'' to maintain itself and the resisters had been violently oppressed. But the objet proves that the human desire to resist to the suppression never fade out.
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