특별활동 학교미디어교육에 대한 만족도와 효과 연구 : A Study on the Satisfaction and the Effect of Media Education Through School Extra-Curriculum Program : With a Focus on the Case Study of the Middle School Media Education
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 나은영
- 발행년도 2006
- 학위수여년월 200608
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000103120
- 본문언어 한국어
초록/요약
그동안 여러 미디어교육 관련 논문을 통해 미디어교육의 필요성과 제도화에 대한 당위성이 논의돼 왔으며 전문가 양성방안이나 정규교육 정책화 등 미디어교육에 대한 이상적인 방향에 대한 연구와 논의가 많이 이루어졌다. 그러나 미디어교육의 실제 사례에 대한 구체적인 실험 연구는 아직 부족한 상태로 많은 논문들이 연구의 한계점으로 미디어교육의 커리큘럼이나 교수법, 그리고 교육 효과에 대한 구체적인 연구가 뒤따라야 한다고 지적하고 있다. 어린이와 청소년들을 위한 미디어교육은 체계적으로 학교의 교과 과정에서 다루는 것이 가장 바람직하다. 하지만, 우리나라에서 미디어교육이 공식적인 교과목으로 학교 내에서 실시되기는 교육 여건이나 제도적 측면에서 아직 시기상조라는 점을 고려할 때, 학교 특별활동 시간을 통해 미디어교육을 실시하는 것이 유용하다고 생각한다. 경실련 미디어워치는 중학교 특별활동을 통한 미디어교육을 우리나라에서는 처음으로 시범 실시했으며 지금까지도 미디어교육을 계속 해오고 있다. 이 같은 학교 특별활동 형태의 미디어교육이 지속되고 확산되기 위해서는 학생들이 실제로 특별활동을 통한 미디어교육을 어떻게 받아들이고 있는지와 어떤 교육 효과가 있는지에 대한 연구가 필요하다고 생각한다. 따라서 본 논문에서는 특별활동을 통한 특별교과 형식으로 미디어교육을 실시하고 있는 경실련 미디어워치의 중학교 미디어교육 사례를 분석함으로써, 미디어교육에 대한 학생들의 만족도를 알아보고 미디어교육이 학생들에게 어떤 효과가 있는지를 밝혀내는 데 연구 목적이 있다. 본 논문의 연구문제는 다음과 같다. 연구문제1. 특별활동을 통한 미디어교육에 대한 학생들의 만족도는 어떠한가? 연구문제2. 미디어교육을 통해 학생들의 미디어에 대한 인식 변화가 있는가? 연구문제3. 특별활동을 통한 미디어교육의 효과를 검증할 수 있는가? 이를 알아보기 위해 본 논문에서는 크게 세 가지 설문조사를 실시했다. 먼저 보다 효과적인 교수설계를 하고 학생들의 미디어 이용 성향을 알아보기 위해 미디어교육 대상 학생들의 미디어 이용행태를 조사했으며, 미디어교육 후의 효과를 알아보기 위해서 미디어교육에 대한 만족도와 교육 효과를 알아보는 조사를 실시했다. 미디어 이용행태 설문조사는 (1)미디어 교육 접촉 기회 (2)미디어 이용시간 및 지출 비용 (3)선호하는 TV 프로그램 및 인터넷 사이트 (4)미디어의 유용성 및 활용성 (5)청소년들의 미디어(콘텐츠) 관심분야 등이 주 내용이며, 미디어교육에 대한 학생들의 만족도 설문조사는 (1)미디어교육 내용에 대한 평가 (2)미디어교육의 효과 (3)미디어교육의 교육여건 (4)사후평가 등이 주 내용이다. 미디어교육의 효과에 대한 설문조사는 (1)미디어 이용 자제력 (2) 미디어 비평태도 (3)미디어내용 해석능력 (4)창조적 표현능력 (5)미디어의 영향 이해 (6)미디어능력의 효과 이해 항목 등으로 나누었다. 미디어교육에 대한 효과를 알아보는 설문조사는 미디어교육을 받은 학생과 받지 않은 학생들의 설문결과를 비교 분석했다. 또한 설문지를 통한 양적 연구를 보충하기 위해서 학생들의 활동지와 수업 평가를 바탕으로 한 질적 연구를 병행했다. 연구 대상은 본 연구자가 2005년 3월부터 10월까지 14차시(차시별 1시간 40분씩 격주 수업)에 걸쳐 미디어교육을 한 서울시 양천구 S중학교 학생들이며, 미디어교육 효과 비교를 위한 연구 대상은 S중학교에서 미디어교육을 받지 않은 학생들로 했다. 본 연구문제를 양적, 질적 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어교육에 대한 만족도 조사결과, 대부분의 학생들이 미디어교육의 내용 면에서 만족한다는 평가를 내렸다. 1. 미디어교육의 유익성, 교육수준, 흥미도 등 미디어교육에 대해서 대부분 긍정적으로 평가했다. 2. 미디어교육 여건에 대해서는 적절했다는 의견이 많았으며, 강사에 대한 평가는 좋게 나왔지만 학생들의 수업태도에 대한 평가는 보통이어서 교육 강사의 학생들에 대한 적절한 수업지도가 필요함을 알 수 있다. 3. 미디어교육 수업신청에 만족한다는 의견이 많았고, 추천여부에 대해서도 그렇다는 답변이 많았다. 4. 교육방법에 있어서는 비디오시청을 선호해 미디어교육 영상교재 개발이 필요함을 알 수 있다. 둘째, 미디어교육에 대한 만족도 조사결과, 대부분의 학생들이 미디어교육이 미디어를 이해하는데 도움이 되었고 미디어교육을 통해 미디어에 대한 인식의 변화가 있었다고 답했다. 셋째, 미디어교육을 통해 미디어이용 자제력과 미디어 비평능력이 향상되었다. 1. 미디어교육을 받은 집단이 받지 않은 집단보다 TV나 인터넷 등 미디어 이용시간을 본인 계획대로 조절하고 있었으며, 인터넷도 자신이 필요한 정보를 위해 이용하는 등 미디어 이용 자제력이 높았다. 2. 미디어교육을 받은 학생들이 미디어의 영향력에 대해서 훨씬 더 잘 이해하고 있었다. 3. 미디어교육을 받은 학생들이 미디어능력의 효과에 대해 더 잘 이해하고 있었다. 4. 오락프로그램을 비평하는 활동지 분석 결과, 비평하는 능력이 미디어교육을 받은 후에 보다 구체화되고 향상되었다. 특별활동을 통한 학교 미디어교육에 대한 만족도 조사 결과, 본 연구자가 미디어 교육을 실시한 중학교 학생들 대부분이 미디어교육에 대해서 긍정적인 평가를 내렸다. 또한 미디어교육에 대한 효과를 분석한 결과, 미디어의 이해와 인식의 변화, 그리고 비평능력 향상 면에서 미디어교육이 효과가 있었다. 따라서 본 논문은 특별활동을 통한 학교미디어교육의 긍정적인 효과를 확인할 수 있는 기회가 되었다고 생각하며, 현 교육여건과 제도 하에서 앞으로 학교 미디어교육이 특별활동 시간을 통해서라도 지속되고 확산되기를 기대한다.
more초록/요약
There have been many theses on media education discussing the need for media education and the justification for institutionalizing media education. There have also been many studies and discourses on the proper directions of media education, such as ways to train media education experts and making a policy on including media education in regular education program. However, studies on actual cases of media education or specific experiments have been scarce and many theses pointed out in their limitation of study that the curriculum, teaching method, and concrete studies on the educational effect must follow. It is most ideal to conduct media education for children and youth as part of school curriculum in a systematic manner. However, considering that it is still early in terms of the educational conditions and system to adopt media education as a formal course in Korea, it is appropriate to conduct media education during extra-curriculum hours. For the first time in Korea, the Media Watch of the Citizens'' Coalition for Economic Justice (CCEJ) conducted a pilot media education program at middle schools as an extra-curriculum program and the program has continued. To further continue and expand the extra-curriculum media education program, it is necessary to study how the students actually respond to the extra-curriculum program and how effective the education program is. This thesis is to see how satisfied the students feel about media education and what are the effects of media education to the students by analyzing the case of the media education program of the CCEJ Media Watch, which is conducting media education in the form of extra-curriculum club activity. The questions of this thesis are as follows: Question 1. How satisfied the students feel about extra-curriculum media education? Question 2. Have the students changed their perception of media after media education? Question 3. Can the extra-curriculum media education''s effect be verified? To answer these questions, this thesis prepared three questionnaires. First, the thesis surveyed the target students'' use of media to design a more effective teaching material and check the students'' tendency, then the thesis checked the post-media education effect through a survey of the students'' satisfaction and educational effect of media education. The questionnaire about media usage includes (1) frequency of exposure to media education; (2) time and expenses spent on media; (3) favorite TV program and Internet site; (4) usefulness and utilization of media; and (5) youth''s fields of interest in media (content). The questionnaire about the students'' satisfaction includes (1) assessment of media education; (2) the effect of media education; (3) conditions of media education; and (4) post-evaluation. The questionnaire about the effect of media education includes (1) self-restraint regarding media usage; (2) attitude of media criticism; (3) aptitude to comment on media content; (4) creative expression ability; (5) understanding of media influence; and (6) understanding of th effect of media power. For the questionnaire on media education effect, the results of those students who received media education and those who did not were compared and analyzed. And a qualitative analysis was added based on the students'' activity log and course evaluation to supplement the quantitative survey through questionnaires. The target of study is the students of the "S" middle school in Yangchon-ku, Seoul, where the researcher conducted media education in 14 classes (1 hour and 40 minutes per bi-weekly class) from March to October 2005. For the media education effect category, students of the "S" middle school who did not receive media education were also included. The quantitative and qualitative analysis results of the questions are as follows: First, to the question of their satisfaction with media education, many students felt satisfied with the content of media education. 1. Most students positively appraised the media education program in the utility, level and interest of the media education 2. Most students thought that the media education conditions were fine and the teachers were good, but they answered "average" to the question of students'' studying attitude, showing that the teachers need to properly guide the students about the class. 3. Most students are satisfied with the result of their application for the course, and they answered "yes" to the question whether or not they would recommend the course to their friends. 4. Most students favored video watching in terms of educational tools, indicating that it is necessary to develop video material for media education. Second, to the question about their satisfaction with media education, most students answered that the course helped them better understand the media and changed their perception of media after receiving media education. Third, their self-restraint regarding media usage and ability to criticize media content has improved through media education. 1. Compared to those who did not receive media education, those who did adjusted their time better in using TV or Internet in accordance with their plans, and their also use Internet in accordance with their needs. 2. Those students who received media education had a much better understanding of media influence. 3. Those students who received media education had a better understanding of the effect of media power. 4. According to an analysis of the activity log on criticizing entertainment programs, their critical ability became more concrete and improved after receiving media education. According to the survey of satisfaction about school media education through club activity, most of the students of media education at "S" middle school taught by the researcher positively appraised media education. In addition, the analysis of media education effect shows that media education is effective in terms of understanding media and changing the perception of media, and in improving critical ability. Thus this thesis serves as an opportunity to confirm the positive effect of school media education through club activity and the researcher hopes that media education will continue and expand at least through extra-curriculum under the present educational conditions and system.
more

