‘여성간 성폭력’ 피해경험 인식 과정과 사회적 비가시화
The Process of Recognizing Sexual Violence Experiences Between Women and Its Social Invisibility
- 주제어 (키워드) 여성간 성폭력 , 동성간 성폭력 , 젠더 폭력 , 친밀 관계 폭력 , 반성폭력운동 , 성폭력 피해경험 연구 , 퀴어 성폭력 , sexual violence between women , same-sex sexual violence , gender violence , intimate relationship violence , anti-sexual violence movement , sexual violence victimization experience research , queer sexual violence
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김영주
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 여성학협동과정
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000082163
- UCI I804:11029-000000082163
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 성폭력에 대한 기존의 담론이 ‘여성간 성폭력’을 충분히 설명하지 못한다는 문제의식에서 출발한다. 동성간, 여성간 성폭력은 그간 계속 존재해왔다. 그러나 성폭력이 발생하더라도 가해자가 남성, 피해자가 여성이 아닌 경우‘성폭력’으로 보기 어렵다는 인식이 팽배하다는 문제가 있다. 이성애 중심주의와 성기 중심주의에 기반한 기존의 ‘강간’ 개념과 ‘성폭력’에 대한 기존 담론은, 여성간 성폭력 등 ‘성별 권력’의 구조에 부합하지 않는 다양한 성폭력을 인식하기 어렵게 만든다. 현재 한국의 법체계에서도 성기 삽입 여부를 기준으로 ‘강간’과 ‘유사강간’을 구분하고 있어, 여성간 성폭력은 법적으로 강간죄로 처벌될 수 없다. 이러한 성폭력에 대한 인식과 범주화는 사회문화적으로도 여성간 성폭력을 심각한 성폭력이 아니거나 심지어는 성폭력이 아닌 것으로 인식하게 만드는 요인이다. 본 연구는 여성 간 성폭력 피해 경험에 대한 심층 인터뷰를 통해 기존의 성폭력 담론 속에서 여성간 성폭력이 어떻게 ‘성폭력’으로 인식되지 못하는지 분석하고, 기존의 성폭력 담론에서 비어있는 부분과 성별 뿐 아니라 여러 요소들을 교차적으로 고려해 성폭력 담론을 재구성할 것을 제안한다. 본 논문의 연구 결과는 다음과 같다. 여성간 성폭력은 이성간 성폭력과 같이 젠더 폭력 구조를 근간으로 한다. 그러나 연령, 학력, 지위, 경제력과 함께 퀴어 커뮤니티 내 관계적 자원 불균형과 ‘팸-부치’와 같은 레즈비언 문화 내에 존재하는 유동적이고 상대적인 젠더 정체성 요인도 살펴볼 수 있었다. 또한 성폭력, 여성간 섹슈얼리티, 여성간 성폭력에 대한 복합적 이해도 부족과, 피해 부정 심리에 의해 성폭력으로의 ‘인지 지연’이 발생하는 경우가 다수였다. 여성간 성폭력은 2차 가해와 성기 삽입 중심의 성폭력 담론에 의한 심각성의 위계화로 명명과 수용에 어려움을 겪으며 더욱 비가시화된다. 성기 삽입 불가능을 이유로 ‘유사강간’으로 분류되는 법적 구분은 성관계와 성폭력에 대한 위계적 인식이 제도에 반영된 결과이다. 여성간 섹슈얼리티에 대한 사회적 인식의 부재에 의해 여성간 관계 내에서 일어나는 상호작용은 비성적인 것으로 인식하게 된다. 이에 따라 여성간 성적 언행은 쉽게 허용가능한 것이 되고, 이는 여성간 성폭력의 사소화를 초래한다. 결과적으로 이성간 성폭력보다 더 강도 높은 ‘폭력’이라고 간주되는 형태여야만 성폭력으로 인정받을 수 있게 된다. 여성간 신체적·공간적 친밀성을 비(非)성적이고 안전한 것으로 인식하는 사회적 통념은 여성간 성폭력을 성폭력으로 인식하지 못하게 만든다. “여자끼리인데 뭐 어때”라는 인식은 여성간 스킨십과 신체 접촉을 위험 요소로 인식하지 않게 만들며, 여성혐오가 내재화된 사회문화가 여성간 관계를 본질적으로 안전하고 폭력이 불가능한 영역으로 간주하게 만든다. 동질성에 기반한 ‘여성’, ‘페미니스트’ 집단에 대한 유토피아적 인식은 공동체 내부의 폭력을 인식하고 발화하기 어렵게 만든다. 공동체의 신뢰를 깨지 않기 위해 내부 폭력을 없었던 일로 여기는 ‘문화적 배반’ 현상이 나타나며, 이는 집단 외부 피해보다 더 큰 타격을 준다. 성적 정체성과 성적 지향에 의한 비규범적 위계는 퀴어 커뮤니티 내부의 호모포비아로 드러나며, 레즈비언 집단 내 트랜스포비아와 에이섹슈얼에 대한 혐오 등 교차적 소외를 야기한다. 여성간 성폭력 피해자들은 대응 체계로부터 소외되며 다층적 어려움을 겪는다. 사회적 인식 부재, 법·제도적 공백, 지원 기관의 부족과 비가시성, 호모포비아적 차별 구조 등으로 인해 신고·상담·지원 절차를 포기하게 되며, 피해자들은 자기 비판적 태도를 보인다. 그러나 다른 한편으로 피해자는 피해를 명명하고 수용하기 위해 스스로 학습하고 비슷한 경험자를 찾아 나서는 주체적 수행을 보인다. 이는 여성간 성폭력이 사회적으로 비가시화되어 있음을 보여준다. 여성간 성폭력의 인지, 수용, 대응, 발화가 가능해지기 위해서는 ‘퀴어 가시화’와 ‘여성혐오적, 호모포비아적 사회 구조에 대한 비판’이 필요하다. 이분법적 성별을 넘어선 젠더, 여성간 성애, 성 정체성의 다양성이 제도와 사회 담론에서 드러나지 않는 상황에서는 그 관계 안의 폭력이 침묵을 강요받게 된다. 따라서 이원 젠더 체계를 넘어선 ‘젠더 폭력’ 개념으로서 여성간 성폭력에 대한 이해와 교차적·복합적 위계와 억압에 대한 인식이 필요하다.
more초록 (요약문)
This study begins with the critical awareness that existing discourses on sexual violence fail to adequately explain 'sexual violence between women.' Same-sex and women-to-women sexual violence has continuously existed. However, there is a prevalent problem in the perception that even when sexual violence occurs, if the perpetrator is not male and the victim is not female, it is difficult to view it as 'sexual violence.' The existing concept of 'rape' based on heteronormativity and genitocentric perspectives, along with existing discourses on 'sexual violence,' makes it difficult to recognize various forms of sexual violence that do not conform to the structure of 'gender power,' including sexual violence between women. Currently, Korea's legal system also distinguishes between 'rape' and 'quasi-rape' based on whether male genital insertion occurs, making it legally impossible to punish sexual violence between women as rape. This perception and categorization of sexual violence is a factor that socioculturally causes sexual violence between women to be perceived as not being serious sexual violence or even not being sexual violence at all. Through in-depth interviews about experiences of sexual violence victimization between women, this study analyzes how sexual violence between women fails to be recognized as 'sexual violence' within existing sexual violence discourse, and proposes reconstructing sexual violence discourse by intersectionally considering not only gender but also various other factors along with the gaps in existing sexual violence discourse. The research findings of this paper are as follows. Sexual violence between women is based on the gender violence structure same as heterosexual sexual violence. However, along with age, education, status, and economic power, relational resource imbalances within queer communities and fluid and relative gender identity factors existing within lesbian culture such as 'fem-butch' could also be observed. Additionally, in many cases, 'recognition delay' regarding sexual violence occurred due to insufficient complex understanding of sexual violence, women-to-women sexuality, and sexual violence between women, as well as denial to be a victim. Sexual violence between women goes through difficulties in naming and acceptance due to secondary victimization and the hierarchization of severity by genitocentric sexual violence discourse, becoming further invisibilized. The legal classification as 'quasi-rape' due to the impossibility of male genital insertion is a result of hierarchical perceptions of sexual relations and sexual violence being reflected in institutions. Due to the absence of social awareness about women-to-women sexuality, interactions occurring within women-to-women relationships are perceived as non-sexual. Consequently, sexual words and actions between women become easily permissible, leading to the trivialization of sexual violence between women. As a result, only forms considered to be more intense 'violence' than heterosexual sexual violence can be recognized as sexual violence. Social conventions that perceive women-to-women physical and spatial intimacy as non-sexual and safe prevent sexual violence between women from being recognized as sexual violence. The perception of "what's the problem when it's between women" prevents women-to-women physical contact and bodily contact from being perceived as risk factors, and socio-cultural internalized misogyny causes women-to-women relationships to be regarded as inherently safe areas where violence is impossible. Utopian perceptions of 'women' and 'feminist' groups based on homogeneity make it difficult to recognize and articulate violence within the communities. A phenomenon of 'cultural betrayal' appears where internal violence is treated as if it never happened to avoid breaking community trust, which causes greater damage than harm from outside of the group. Non-normative hierarchies based on sexual identity and sexual orientation manifest as homophobia within queer communities, causing intersectional alienation such as transphobia within lesbian groups and hatred toward asexuals. Victims of sexual violence between women are alienated from response systems and experience multilayered difficulties. Due to lack of social awareness, legal and institutional gaps, shortage and invisibility of support institutions, and homophobic discriminatory structures, victims abandon reporting, counseling, and support procedures. Victims show self-critical attitudes and demonstrate subjective performance by learning on their own and seeking out people with similar experiences to name and accept their victimization. This paradoxically demonstrates the social invisibility of sexual violence between women. For the recognition, acceptance, response, and articulation of sexual violence between women to become possible, 'queer visibility' and 'criticism of misogynistic and homophobic social structures' are necessary. In situations where gender beyond binary sex, women-to-women sexuality, and diversity of sexual identity are not revealed in institutions and social discourse, violence within those relationships is forced into silence. Therefore, understanding sexual violence between women as a 'gender violence' concept that transcends the binary gender system and awareness of intersectional and complex hierarchies and oppression are necessary.
more목차
Ⅰ. 서론 1
1. 문제 제기 1
2. 이론적 논의 4
1) 섹슈얼리티, 성폭력, 젠더 폭력 4
2) 한국에서의 성폭력 논의 13
3) 성폭력 피해경험 선행연구 17
3. 연구 질문 및 연구 방법 26
1) 연구 목적 및 연구 질문 26
2) 연구 방법 27
3) 연구 참여자 30
Ⅱ. 여성간 성폭력의 인지 지연과 비가시화 33
1. ‘젠더폭력’구조에 의한 여성간 성폭력 : 기존 성폭력과의 연속성 33
2. ‘성폭력’ 인지 경로 : 성폭력으로의 인지 지연 41
3. 여성간 성폭력의 비가시화 49
1) 2차 가해로 인한 성폭력 명명과 수용의 어려움 49
2) 성기 삽입 중심의 성폭력 위계화와 여성간 성폭력의 주변화 52
Ⅲ. 여성간 성폭력의 특이성 57
1. 여성간 비(非)성적 친밀성에 대한 환상과 여성혐오의 내재화 57
2. 동질성에 기반한 공동체에 대한 유토피아와 문화적 배반 63
3. 퀴어 커뮤니티 내부의 성적 정체성과 성적 지향성의 위계화 67
Ⅳ. 여성간 성폭력의 대응과 발화 73
1. 대응 체계로부터의 소외 73
1) 대응 체계의 부재와 인식의 사각지대 73
2) 제도와 공동체로부터의 소외와 2차 피해 77
2. 피해경험의 수용과 발화 81
Ⅴ. 결론 86
Ⅶ. 참고문헌 93

