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뉴스 미디어 플랫폼 이용자의 인지된 소셜 어포던스에 관한 탐색적 연구 : 소셜 어포던스와 미디어 신뢰 간의 관계 중심으로

초록 (요약문)

An Exploratory Study on Perceived Social Affordance of News Media Platforms: Focusing on the Relationship between Social Affordance and Media Trust As the digital environment continues to evolve rapidly, the ways in which people consume news online have also become increasingly diverse. In news media platforms, trust formation is no longer determined solely by content quality but is significantly influenced by interactions between users and platforms, interactions among users, and social affordances embedded within the social context. This study aims to explore how social affordance—a concept that captures interactions in social media environments—affects trust formation in media platforms. Based on the platforms most frequently used by news consumers in Korea, as reported by the Korea Press Foundation and Reuters Institute(2018), five media platforms were selected. The survey employed Fox and McEwan’s ten dimensions of social affordance(2017), while media trust was measured using the index developed by Daniller, Allen, Tallevi, and Mutz(2017). An online survey was conducted with 396 adult respondents. While overall differences in the perception of social affordance across platforms were limited, significant differences were observed in social presence and editability. Social affordance was found to have a significant impact on media trust, particularly through dimensions such as accessibility, persistence, personalization, and conversation control. The influencing factors varied by platform. For portal sites, six factors—conversation control, personalization, accessibility, editability, bandwidth, and network association—were significant. For news organization websites, accessibility, privacy, editability, and network association were significant, while for open SNS, bandwidth, privacy, conversation control, accessibility, editability, personalization, and social presence were influential. For closed SNS, persistence, personalization, anonymity, social presence, network association, and accessibility were significant. And for YouTube, persistence, anonymity, personalization, accessibility, and network association were found to affect trust. This study contributes to journalism trust research by providing a new perspective on the structural characteristics of media platforms. It empirically examines how technological features and user experiences within media platforms influence trust formation, applying and adapting Fox and McEwan’s ten social affordance dimensions to suit Korean news users. However, the study has limitations, including its reliance on convenience sampling rather than fully representative sampling, and the difficulty in directly comparing perceptions across platforms since respondents evaluated only selected platforms. Additionally, the study focused solely on online news, and perceptions of social affordance and trust may vary depending on content type. [Keyword] Affordance, Social Affordance, Trust, Social Media, Portal site, Opne SNS, Closed SNS

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초록 (요약문)

뉴스 미디어 플랫폼 이용자의 인지된 소셜 어포던스에 관한 탐색적 연구 : 소셜 어포던스와 미디어 신뢰 간의 관계 중심으로 시대의 변화에 따라 디지털 환경도 빠르게 바뀌면서, 온라인에서 뉴스를 접하는 방법도 다양해졌다. 이에 따른 연구도 꾸준하게 등장하고 있다. 그중 뉴스 미디어 플랫폼의 신뢰는 콘텐츠 품질로 결정되는 게 아닌, 이용자와 플랫폼 간의 상호작용 혹은 소셜 어포던스 등 사회적 맥락이 중요하다는 점에서 이 연구가 시작됐다. 본 연구는 디지털 환경에서의 상호작용을 보다 잘 파악해 낼 수 있는 개념인 ‘소셜 어포던스(Social Affordance)'를 활용하여 미디어 플랫폼의 신뢰 형성에 미치는 영향을 탐색하고자 한다. 비교 대상인 5개 미디어 플랫폼은 김위근과 김선호(2018)의 발표에 따라 뉴스 이용자가 자주 사용하는 플랫폼의 순서대로 정하였다. 설문은 폭스와 맥큐언(Fox & McEwan, 2017)이 고안한 소셜 어포던스 10개 요인과 41개 측정 문항을 국내 환경에 맞게 수정 작업을 거쳐 사용하였고, 신뢰 측정에는 대닐러 외(Daniller, Allen, Tallevi, & Mutz, 2017)의 신뢰 지수를 기반으로 진행하였다. 성인 396명을 대상으로 온라인 설문 조사를 시행한 결과, 전반적으로 플랫폼에 따른 소셜 어포던스의 인식 차이는 크지 않았지만, 사회적 실재감과 편집 가능성에서 유의한 차이를 보였다. 소셜 어포던스 10개 요인은 모두 신뢰에 유의미한 영향을 미 치며, 특히 접근성과 지속성·개인화·대화 조절력의 영향력이 높은 것으로 나타났다. 플랫폼에 따라서는 신뢰에 영향을 미치는 소셜 어포던스 요인이 각기 다르다. 포털 사이트의 경우, 대화 조절력·개인화·접근성·편집 가능성·표현 전달력·네트워크 연계성 등 6개 요인이 영향을 미쳤다. 언론사 홈페이지는 접근성과 프라이버시·편집 가능성· 네트워크 연계성이, 개방형 SNS에서는 표현 전달력과 프라이버시·대화 조절력·접근성·편집 가능성·개인화·사회적 실재감 순서로, 폐쇄형 SNS는 지속성과 개인화·익명성· 사회적 실재감·네트워크 연계성·접근성, 유튜브는 지속성과 익명성·개인화·접근성·네트워크 연계성 등 5개 요인이 순서대로 유의미한 영향을 미쳤다. 이 연구는 저널리즘 신뢰 연구에 있어 뉴스 미디어 플랫폼의 구조적인 특성에 새로운 방식으로 접근했다는 점에서 의의가 있다. 또 소셜 어포던스라는 이론을 사용하여 미디어 플랫폼의 기술적인 역할과 이용자의 경험 차이가 신뢰 형성에 어떤 영향을 미 치는지 실증적으로 분석하였다. 특히 폭스와 맥큐언이 제안한 소셜 어포던스 10개 요인을 국내 뉴스 이용자에게도 적용할 수 있도록 조정 및 재구성하였다는 점도 후속 연구를 위한 이론적 기반을 마련하였다고 볼 수 있다. 그러나 설문조사 때 플랫폼별 할당 표집을 하였고, 편의 표본 추출을 기반으로 하였기 때문에 답변이 다양한 계층을 충분히 대표하였다고 볼 수 없다. 이용자가 5개 플랫폼에 대해 모두 답변한 것이 아니라 플랫폼 간 인식 차이를 동일 기준에서 비교하 는 데에는 한계가 있다. 또 본 연구는 온라인 뉴스에만 국한하였으나, 콘텐츠 유형에 따라 미디어 플랫폼의 소셜 어포던스 인식과 신뢰가 달라질 수 있다는 점은 후속 연구에서 진행해 볼만하다. 주제어 : 소셜 어포던스, 온라인 뉴스, 신뢰, 포털 사이트, 언론사 홈페이지, 개방형 SNS, 폐쇄형 SNS, 유튜브

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목차

제 1장 서론 1
제 1절 연구 배경 및 목적 1
제 2절 논문의 구성 4

제 2장 이론적 논의 10
제 1절 어포던스(Affordance) 10
제 2절 소셜 어포던스(Social Affordance) 23
제 3절 신뢰(Trust) 30

제 3장 연구 방법 47
제 1절 표집 47
제 2절 주요 변인 측정 56

제 4장 연구 결과 61
제 1절 미디어 플랫폼에 따른 인지된 소셜 어포던스 차이 61
제 2절 미디어 플랫폼에 대한 신뢰 63
제 3절 플랫폼의 인지된 소셜 어포던스와 신뢰의 영향 65

제 5장 결과 및 논의 72
제 1절 연구 결과의 요약 및 시사점 72
제 2절 연구의 한계점 및 향후 연구방향 75

참고문헌 77
부록-설문지 84

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