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日帝下 自治敎區 설립을 위한 天主敎 黃海道監牧代理區 설정 연구

Study on the establishment(Constituta) of the Hwanghae-do Vicar Forane for the establishment(Ergitur) of an autonomous diocese under the Japanese Empire

초록 (요약문)

가톨릭교회의 선교 역사는 19세기에 들어서 새로운 국면을 맞이하게 되었다. 선교지역에 유럽인 선교사가 부족하게 되었고 새로운 선교사를 파견하는 일도 어렵게 되었다. 교황 베네딕토 15세와 비오 11세는 선교회칙을 통해 “현지인 선교지”를 설립하는 지침을 세웠다. 교황청 포교성성은 한국에도 “현지인 선교지”를 설립하도록 요구했다. 교황청의 요구에 서울 대목구는 1928년 황해도 감목 대리구를 설정하였고, 대구 대목구는 1931년 전라도 감목 대리구를 설정하였다. 감목 대리구 설정은 장차 자치 교구를 설정하기 위한 시도였다. 자치 교구 설정은 네 가지의 역사적 의미를 지니고 있다. 첫째, 교황 베네딕도 15세와 비오 11세가 추진한 교황청 선교 정책이 한국천주교회 안에서 결실을 보는 의의가 있다. 둘째, “자국인 자치교회” 설정을 목적으로 하는 파리 외방전교회의 선교 방침이 결실을 보는 의의가 있다. 셋째, 선교사 없이 자발적으로 시작된 한국천주교회의 특별한 역사를 계승하고 발전시키는 의의를 지니고 있다. 넷째, 일제 식민지 시기를 보내고 있던 당시 한국인들에게 또 하나의 독립을 의미하는 일이었다. 이 논문은 한국천주교회 역사에서 “현지인 선교지” 설정의 첫 시도인 황해도 감목대리구의 설정과 운영, 결과를 다룬다. 황해도 감목 대리구는 1928년에 설정되었지만 1942년에 폐지되었다. 반면, 전라도 감목 대리구는 1931년에 설정되어 1937년 전주 지목구와 광주 지목구로 발전하였다. 특히 전주 지목구는 “현지인 선교지”로서 한국천주교회 첫 자치 교구로 설정되었다. 이 논문은 황해도 감목 대리구가 어떻게 설정되었고 어떻게 운영되었으며 왜 폐지되었는지를 분석했다. 기존 연구에서 자세히 다루지 않은 부분을 관련된 자료를 통해 분석하고자 했다. 특히 폐지의 요인에 집중하여 분석하였다. 첫 번째로 황해도 감목대리구의 설정 배경에 관해 분석하였다. 뮈텔 주교는 교황청이 권고한 충청도 대신 황해도를 선택하였다. 그 배경은 서울 대목구의 분할 계획과 관련되어 있고 황해도의 역사적 배경과 신자들의 성향, 지세(地勢)와 관계있다고 분석되었다. 둘째로 황해도 감목 대리구장으로 김명제 신부를 임명한 배경에 대해 분석하였다. 김명제 신부는 황해도 신부 중 연장자였고 파리 외방전교회 퀴를리에 신부로부터 좋은 평가를 받은 사제였다. 또한 황해도의 문제를 적극적으로 해결하고자 하는 성향을 지니고 있었다. 결국 뮈텔 주교가 황해도를 감목 대리구로 설정한 배경이나 감목 대리구장을 김명제 신부로 임명한 배경은 그 나름의 합리적인 이유가 있었다고 분석되었다. 세 번째는 김명제 신부의 감목 대리구 운영에 대해 분석하였다. 김명제 신부는 조직, 시설, 재정, 교육, 사제 양성, 단체설립 등 거의 모든 분야에서 필요한 사업을 수행하였다. 주일 교황사절 마렐라 대주교는 황해도가 준비가 잘 되었다고 평가하였다. 하지만 재정적인 어려움이 있었고, 사제단과 일치하지 못했다는 평가를 받기도 했다. 네 번째로는 감목 대리구를 감독했던 라리보 주교의 운영 방식에 대해 분석하였다. 라리보 주교는 황해도의 문제를 잘 알고 있었고 그 해결책도 제시했던 것으로 분석되었다. 하지만 김명제 신부에게 자치권을 부여했던 것으로 보인다. 반면 황해도에 대한 재정적 지원은 쉽지 않았을 것으로 추정되었고 황해도 지역의 사제단 운영에는 자치 교구 설정을 위한 조처로는 맞지 않은 운영이었다고 분석되었다. 이 논문의 핵심인 다섯 번째 주제는 황해도 감목 대리구가 폐지된 요인에 대한 분석이었다. 황해도 감목 대리구는 13년 동안 아무런 결정 없이 시간을 끌다가 1942년 폐지되었다. 서울 대목구에서 한국인 노기남 신부가 주교 서품을 받았기 때문에 원래 현지인 주교 서품을 위한 감목 대리구는 그 의의가 상실되었다는 이유였다. 하지만 1942년 이전에는 왜 결정을 못 했는가에 대한 의문이 생긴다. 그 의문에 따르는 요인을 외적 요인과 내적 요인으로 나누어 분석하였다. 외적 요인으로는 일본당국과의 관계에서 한국인에게 주교품을 주거나 한국인 자치 교구를 설정하는 일에 어려움이 있었을 것으로 판단되었다. 내적 요인으로는 라리보 주교와 김명제 신부와의 관계에 문제가 있는 것으로 분석되었다. 김명제 신부가 라리보 주교에게 순명하지 않았고 사제단과 일치하지 못했다는 점이 하나의 요인이었다. 하지만 더 큰 요인은 라리보 주교의 처신에 있었다. 라리보 주교는 김명제 신부에 대한 비난을 동료 사제들에게 이야기함으로써 사제단의 일치를 심각하게 훼손하였다. 이 문제는 주일 교황사절 마렐라 대주교의 보고서에 잘 나타나 있다. 결국 라리보 주교와 김명제 신부 사이의 신뢰가 깨짐으로써 어떠한 결정도 내리지 못하고 시간만 끌었던 것으로 분석되었다. 교황청이 요구한 “현지인 선교지” 설정을 위해서는 일본당국과의 관계에서 오는 외적 어려움이나 교회 내의 조직, 재정, 시설의 준비와 같은 요소보다는 신뢰와 일치라는 내적인 요소가 더 중요함을 인식하게 된다.

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초록 (요약문)

The missionary history of the Catholic Church entered a new phase in the 19th century. There was a shortage of European missionaries in the missionary areas, and it became difficult to dispatch new missionaries. Popes Benedict XV and Pius XI proclaimed guidelines for the establishment of “Missio indigena” through their missionary encyclicals. The Sacred Congregation for the Propagation of the Faith requested that “Missio indigena” be established in Korea as well. In response to the Vatican’s request, the Seoul Apostolic Vicariate established the Hwanghae-do Vicar Forane in 1928, and the Daegu Apostolic Vicariate established the Jeolla-do Vicar Forane in 1931. The establishment of the Vicar Forane was an attempt to establish autonomous diocese in the future. The establishment of autonomous diocese has four historical meanings. First, it is significant that the missionary policy of the Vatican promoted by Pope Benedict XV and Pope Pius XI is bearing fruit in the Catholic Church in Korea. Second, it is significant that the missionary policy of the Paris Foreign Missions Society, which aimed to establish “autonomous churches in their own country,” is bearing fruit. Third, it has the significance of inheriting and developing the special history of the Catholic Church in Korea, which began voluntarily without missionaries. Fourth, it meant another independence for the Koreans who were under Japanese colonial rule at the time. This paper deals with the establishment, operation, and results of the Hwanghae-do Vicar Forane, the first attempt to establish a “Missio indigena” in the history of the Catholic Church in Korea. The Hwanghae-do Vicar Forane was established in 1928 but was abolished in 1942. On the other hand, the Jeolla-do Vicar Forane was established in 1931 and developed into the Jeonju and Gwangju apostolic prefecture in 1937. In particular, the Jeonju apostolic prefecture was established as the first autonomous diocese of the Catholic Church in Korea as a “Missio indigena.” This paper analyzed how the Hwanghae-do Vicar Forene was established, how it was operated, and why it was abolished. It attempted to analyze the parts that were not covered in detail in previous studies through related materials. In particular, it focused on the cause of the abolition. First, it analyzed the background of the establishment of the Hwanghae-do Vicar Forane. Bishop Mutel chose Hwanghae-do instead of Chungcheong-do, which the Vatican recommended. It analyzed that the background was related to the division plan of the Seoul Apostolic Vicariate, and also related to the historical background of Hwanghae-do, the disposition of the believers, and the topography. Second, it analyzed the background of the appointment of Father Kim Myeong-je as the manager of Hwanghae-do Vicar Forane. Father Kim Myeong-je was the oldest priest among the priests in Hwanghae-do and was a priest who received a good evaluation from Father Curlier of the Paris Foreign Missions Society. He also had a tendency to actively resolve the problems in Hwanghae-do. In the end, it was analyzed that there were reasonable reasons for Bishop Mutel to establish Hwanghae-do as the Vicar Forane and to appoint Father Kim Myeong-je as the manager of the Vicar Forane. The third analysis was on the operation of the Vicariate of Father Kim Myeong-je. Father Kim Myeong-je carried out almost all necessary work in the areas of organization, facilities, finance, education, priest training, and establishment of organizations. Archbishop Marella, the Papal Nuncio to Japan, evaluated that Hwanghae-do was well prepared. However, there were financial difficulties, and it was also evaluated that it was not in line with the priesthood. The fourth analysis was on the operation method of Bishop Larriveau, who supervised the Vicar Forane. It was analyzed that Bishop Laribeau was well aware of the problems of Hwanghae-do and suggested solutions. However, it seems that he granted autonomy to Father Kim Myeong-je. On the other hand, it was estimated that financial support for Hwanghae-do would not have been easy, and it was analyzed that the operation of the priests' group in the Hwanghae-do region was not suitable as a measure for establishing an autonomous diocese. The fifth theme, which is the core of this paper, was an analysis of the factors that led to the abolition of the Hwanghae-do Vicar Forane. The Hwanghae-do Vicar Forane was abolished in 1942 after 13 years of delay without any decision. The reason was that the ordination for local bishops had lost its meaning because Korean Father Noh Ki-nam was ordained a bishop in the Seoul Apostolic Vicariate. However, the question arises as to why the decision was not made before 1942. The factors that led to this question were analyzed into external and internal factors. As an external factor, it was judged that there were difficulties to the ordination for local bishopsin or establishing autonomous dioceses for Koreans due to relations with the Japanese authorities. As an internal factor, it was analyzed that there was a problem in the relationship between Bishop Larriveau and Father Kim Myung-je. One factor was that Father Kim Myung-je did not obey Bishop Larriveau and did not unite with the priesthood. However, the bigger factor was Bishop Larriveau’s behavior. Bishop Larriveau seriously undermined the unity of the priesthood by talking to his fellow priests about the criticism of Father Kim Myung-je. This problem is well reflected in the report of Archbishop Marella, the Papal Nuncio to Japan. In the end, it was analyzed that the trust between Bishop Laribeau and Father Kim Myeong-je was broken, so no decision was made and only time was wasted. In order to establish a “Missio indigena” as requested by the Vatican, it was recognized that internal factors such as trust and unity were more important than external factors such as difficulties in relations with the Japanese authorities or preparation of organization, finances, and facilities within the church.

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목차

Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 황해도 감목 대리구 설정 8
1. 설정 배경 8
2. 감목 대리구장 임명 17
Ⅲ. 황해도 감목 대리구의 운영 23
1. 감목 대리구장의 운영 23
2. 서울 대목구장의 운영 29
3. 감목 대리구 폐지와 그 요인 38
Ⅳ. 결론 59
참고문헌 62

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