1980년대 후반 전대협의 북한바로알기운동과 북한 인식
The "Movement for Correct Awareness of North Korea" and Jeondaehyup (National Council of University Student Representatives)'s Perception of North Korea in the Late 1980s
- 주제어 (키워드) 북한바로알기운동 , 전국대학생대표자협의회 , 북한 인식 , 통일운동 , 학생운동 , 민주화 , Movement for Correct Awareness of North Korea , Jeondaehyup (National Council of University Student Representatives) , perception of North Korea , unification movement , student movement , democratization
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 조은성
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 사학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000081938
- UCI I804:11029-000000081938
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
이 글은 대학가의 북한바로알기운동을 통해 북한 인식 변화 과정과 전대협의 북한 인식을 살핀다. 1987년 6월항쟁 이후 대학가에서는 기존의 적대적인 북한 인식에서 벗어나 북한을 새롭게 이해하고자 하는 움직임이 나타났다. 이러한 움직임은 국내외적 환경 변화로 인한 남북관계의 진전과 맞물려 본격화되었고 전대협은 이를 선도하며 통일운동과 북한바로알기운동에 중요한 역할을 했다. 북한바로알기운동은 적대적이었던 북한 인식을 개선해 통일운동의 기반을 다졌다. 전대협은 다양한 북한 인식 전환 활동을 펼쳤다. 북한도 사람이 사는 사회이며 북한 주민은 동포라는 민족적 의식을 깨우는 활동이 선행되었고, 북한의 장점까지 있는 그대로, 경험적으로 보자는 내재적 이해를 알리기 위한 시도도 진행되었다. 학생과 일반 대중을 대상으로 대중운동을 펼치기도 했는데, 북한을 친숙하게 느끼도록 하는 것에 초점을 맞춰 대중화 전략을 짜고 대동제에서 관련된 활동을 추진했다. 전대협의 북한바로알기운동에는 이들의 북한 인식이 드러난다. 특히 '내재적 이해'에는 남한에 대한 비판의식이 투영되어 나타나기도 했다. 남한 정부의 대미 굴종적 태도나 노동자 인권에 대한 낮은 인식 등에 대한 비판적 시각은 북한 인식에 반영되었다. 북한'바로알기'운동이었음에도 북한의 현실보다는 북한의 자주성과 복지의 선진성과 같은 긍정적 측면을 적극적으로 소개해 남한 사회의 문제점을 지적했다. 이처럼 전대협의 북한바로알기운동은 정보 부족 속에서 북한을 ‘바로’ 알리기보다는 그들이 '상상한' 북한을 알렸던 측면이 있다. 북한바로알기운동에 나타나는 전대협의 북한 인식은 그들이 추구했던 이상을 반영하기도 한다. 전대협은 북에 대한 정부의 지배 담론에 맞서 대항 담론을 만들고 북한을 남한과는 다른 사회 모델로 해석했다. 이것은 전대협의 북한바로알기운동이 대중의 북한 인식을 전환하고 통일 담론을 발전시키는 것과 함께 남한 사회의 변혁이라는 목표를 이루기 위한 기반을 공고히 하려는 정치적 목적을 내포한 것이었음을 보여준다.
more초록 (요약문)
This thesis analyzes the process of changing perceptions of North Korea and the views held by Jeondaehyup through the "Movement for Correct Awareness of North Korea" in universities. Following the June Democracy Movement in 1987, student activists sought to move away from a hostile stance towards North Korea in order to develop new understandings. This movement gained momentum alongside advances in inter-Korean relations, driven by changes in both domestic and international environments. Jeondaehyup played a leading role in both the unification movement and the movement for correct awareness of North Korea. The movement for correct awareness of North Korea contributed to transforming the previously antagonistic perceptions of North Korea and laid the groundwork for the unification movement. Jeondaehyup carried out various activities to shift perceptions, initially by fostering a sense of shared peoplehood, emphasizing that North Korea is a society inhabited by fellow Koreans. Then, they introduced an "immanent understanding" that encouraged an empirical view of North Korea's strengths, as they are. Efforts were also made to popularize the movement among students and the general public by focusing on making North Korea feel more familiar, with related activities promoted during university festivals (daedongje). Jeondaehyup's activities in this movement reflect their own perceptions of North Korea. In particular, the "immanent understanding" adopted by student activists often projected critical views of South Korea, such as its government’s subservient stance to the United States and low awareness of workers' human rights. Despite being a "Knowing North Korea Correctly" movement, it often highlighted positive aspects such as North Korea’s independence and advanced welfare rather than its realities, in order to point out the problems in South Korean society. This suggests that due to a lack of information, there was an aspect of conveying a North Korea they "imagined" rather than one they "accurately" informed about. The perceptions of North Korea revealed through this movement also show the ideals Jeondaehyup pursued. By constructing a counter-discourse against the government's dominant narrative on North Korea, Jeondaehyup interpreted North Korea as a different social model from South Korea. This demonstrates that the "movement for correct awareness of North Korea" of Jeondaehyup implied a political goal of the activist group to solidify the foundation for achieving the transformation of South Korean society, not only by shifting public perception of North Korea and developing the discourse on unification.
more목차
Ⅰ. 머리말 1
Ⅱ. 북한바로알기운동의 정세적 배경 4
1. 1988년 남북학생회담 제의와 서울 올림픽 4
2. 1989년 제13차 세계청년학생축전 7
Ⅲ. 북한 '바로알기'의 내용과 성격 12
1. '사람이 살고 있었다'는 새삼스런 발견의 강조 12
2. '내재적 이해' 주장과 '상상하기' 사이에서 20
3. 북한바로알기운동의 양상과 전략 29
Ⅳ. 맺음말 39
참고문헌 43

