위안부 풀뿌리 기억 재현에 대한 고찰 : 희움의 전시와 관람객의 반응을 중심으로
- 주제어 (키워드) 공적 기억 , 풀뿌리 기억 , 민족주의 , 이분법 , 수정주의 , 대안적 기억 , 포스트 메모리
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 정일영
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 비판적글로벌스터디즈협동과정
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000081856
- UCI I804:11029-000000081856
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
The purpose of this study is to examine how exhibitions that represented vernacular memory of comfort women as their central narrative are received and reconstructed by visitors. The main objects of analysis were exhibitions held in 2022 and 2023 at Heeum the Museum of Military Sexual Slavery by Japan, as well as visitor responses captured through guest books and interviews. This study aims to explore the possibility for forming alternative memories through the advance of official memory related to comfort women, by analyzing both narrative of the exhibition of regional museum and the ways in which visitors engage with them. First, this study problematized how the memory of comfort women has been reproduced within existing frameworks of official memory. Korean society has appealed to the international community on the basis of human rights, while simultaneously making the structural violence imposed by patriarchal Korean society on survivors—such as social stigma and exclusion-invisible. It is a contradiction. This contradiction exemplifies a form of victimhood nationalism that pursue moral superiority through a dichotomous framing of Korea as the victim and Japan as the perpetrator. Current mainstream representations have their limitation in reflecting the transnational solidarity. This study also argues that vernacular memory is being utilized by revisionists. In the postmemory era, it is important to advance official memory to put vernacular memory into the realm of public discourse. Second, by analyzing how domestic museums reproduce memory, this study identifies distinctive characteristics in the exhibitions of Heeum. Through close examination of narrative structures and curatorial strategies, it investigates how vernacular memory is spatially organized and interpreted within these exhibition spaces. Third, the analysis reveals tensions with the state that arise during the formation of alternative memories through the representation of vernacular memory. Fourth, through the analysis of visitor responses including guest book and interviews, this study explores how visitors, shaped by existing official memory, interpret, accept, or resist the narratives presented. While few visitors expressed discomfort with the narrative which was focused on vernacular memory, most visitors’ responses often reflected a critical awareness of the limitations in previous modes of representation. They also expressed empathy with the exhibition’s narrative. These reactions stand in contrast to those found in earlier guest books, which followed the existing official memory narratives. This suggests that, in the postmemory era, exhibitions can play a critical social role: not only delivering information but also generating alternative memories and fostering the change of official memory. In conclusion, this study argues that exhibitions as a form of cultural practice can play a vital role in shaping memory and public discourse concerning comfort women. By focusing on visitors’ reactions, it highlights the possibility that the meaning of memory created by exhibitions is not limited to the museum but expanded into social dialogue. Keywords: official memory, vernacular memory, nationalism, dichotomy, revisionism, alternative memory, postmemory
more초록 (요약문)
위안부 풀뿌리 기억 재현에 대한 고찰: 희움의 전시와 관람객의 반응을 중심으로 본 연구는 위안부의 풀뿌리 기억을 주된 서사로 재현한 전시가 관람자에게 어떤 방식으로 수용되고 재구성되는지를 살펴보고자 한다. 이를 위해 풀뿌리 기억을 재현한 희움 일본군‘위안부’역사관의 2022 년과 2023 년의 전시와 방명록과 인터뷰로 나타난 관람객의 반응을 주요 분석 대상으로 삼았다. 본 논문은 지역에 있는 소규모 박물관이 수행하는 기억 전시의 양상과 그에 대한 관람자의 수용을 분석함으로써, 위안부의 공적 기억의 진전을 통한 대안적 기억 형성의 가능성에 대해 논하고자 한다. 본 연구는 첫째, 기존의 공적 기억의 틀에서 재현되는 위안부 기억에 대한 문제를 제기하였다. 가부장적 한국 사회가 생존자들에게 부과한 사회적 낙인, 배제와 같은 사회 구조적 폭력을 비가시화하며 국제 사회에서 인권으로 호소하는 것은 모순적이다. 이는 피해자(한국)와 가해자(일본)라는 이분법적 구도 아래 도덕적 우월성을 획득하는 희생자의식 민족주의의 전형으로 볼 수 있다. 그러나 생존자들의 문제 해결 운동은 자신들의 명예 회복에 국한되지 않았으며 국경을 넘는 평화와 인권이 보장된 세상이었다. 기존 방식의 위안부 재현 양상은 초국적 연대에 제약이 있으며, 생존자들의 바람과도 배치된다. 이어서 본 연구는 방치된 풀뿌리 기억은 수정주의자들의 논리 체계화에 활용되고 있음을 제시하였다. 남성주의적 시선의 제약을 뚫고 세상에 증언한 생존자들의 목소리와 기억의 남용은 포스트 메모리 시대에 중단되어야 하기에, 풀뿌리 기억을 공적 논의의 장으로 끌어올려 공적 기억의 진전을 도모해야 한다. 둘째, 국내 박물관의 기억 재현 양상을 분석하여 희움의 전시가 가지는 차이점을 파악하였다. 이어서, 희움의 전시 서사와 연출 방식을 분석하여 풀뿌리 기억이 어떻게 공간적으로 배치되고 서사화되는지를 살펴보았다. 셋째, 풀뿌리 기억의 재현을 통한 대안적 기억 형성 과정에서 공적 기억을 공고히 하려는 국가와의 긴장을 도출하였다. 넷째, 방명록에 나타난 다양한 관람자 반응 텍스트와 인터뷰에 대한 응답을 분석함으로써, 공적 기억에 동화된 관람자가 전시를 통해 위안부 기억을 어떻게 해석하여 수용 및 저항하는지를 관찰하였다. 풀뿌리 기억의 서사에 불편해하는 관람객이 있었으나, 기존 재현 양상에 대한 문제의식을 표명하고 전시의 서사에 공감하는 사람들도 확인하였다. 이는 공적 기억을 답습한 이전 희움 전시 방명록에서 관찰한 관람객의 반응과 뚜렷한 차이였다. 이를 통해 포스트 메모리 시대에 전시가 단순한 정보 전달을 넘어 대안적 기억을 제시하고 공적 기억을 진전시키는 사회적 기능을 수행할 수 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 위안부 문제를 둘러싼 기억의 정치와 함께, 전시라는 문화적 실천이 어떻게 기억의 재현과 공적 논의에 기여할 수 있는지를 제시한다. 특히 관람자의 수용 반응에 주목함으로써, 전시가 만들어내는 기억의 의미가 박물관 내부에 한정되지 않고 사회적 담론으로 확장될 가능성을 조명하였다. 주제어: 공적 기억, 풀뿌리 기억, 민족주의, 이분법, 수정주의, 대안적 기억, 포스트 메모리
more목차
표 목차 ii
사진 목차 ii
국문 초록 v
1. 들어가며 1
2. 위안부 전시의 공적 기억과 풀뿌리 기억의 경합 15
2.1 국내 박물관의 위안부 재현 양상 15
2.2 희움의 위안부 기억 구축: 2021 년 이전 까지를 중심으로 24
2.3 <일본군 위안부 피해자의 시간과 공간, 그리고 증언展> 28
3. 희움의 풀뿌리 기억 재현: 2022 년과 2023 년의 전시를 중심으로 36
3.1 풀뿌리 기억의 재현에 대한 고찰 36
3.2 <낯섦과 익숙함: ODD ADD DD 展>(2022년) 41
3.3 국가적 기억 구축의 개입 47
3.4 <증언, 기억을 열고 우리를 잇다展>(2023년) 51
4. 기억의 수용과 저항 57
4.1 희생자의식과 자기반성: 방명록을 중심으로 59
4.2 인터뷰, 풀뿌리 기억에 대한 저항, 그리고 비체 66
5. 나가며 75
참고문헌 77
Abstract 85

