하이데거의 ‘언어’와 철학상담
Heidegger's Philosophy of Language and Philosophical Counseling
- 주제어 (키워드) 철학상담 , 하이데거 , 언어 , 존재와 시간 , 경청 , 침묵 , 공감 , 잡담 , 이해와 해석 , 실존적 대화 , Philosophical counseling , Heidegger , language , Being and Time , listening , silence , empathy , idle talk , understanding and interpretation , existential dialogue
- 발행기관 서강대학교 신학대학원
- 지도교수 홍경자
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 신학대학원 영성ㆍ철학상담 협동과정
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000081813
- UCI I804:11029-000000081813
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 철학상담에서 상담사와 내담자 간의 인격적이고 공감적인 대화를 가능하 게 하는 언어의 존재론적 의미를 조명하고 이러한 대화 속에서 언어가 내담자의 자기 이해와 변화, 그리고 상담사로서의 자기 성찰에 어떻게 기여할 수 있는지를 탐색하는 데 목적이 있다. 하이데거에게 언어는 자기 자신과 세계, 그리고 타인의 존재 의미에 대한 이해와 해석을 형식적으로 드러내는 현상으로서 세계-내-존재인 현존재가 자신을 개시하는 실존론적 방식 그 자체를 말한다. 또한 그는 진정한 대화란 공동존재로 서의 인간이 각자 처해있는 세계-내-존재로부터 이해한 바를 서로 함께 나누는 전달로 정의하는데, 이는 철학상담에서 상담사와 내담자 간의 공감적이고 인격적인 만남 의 토대가 될 수 있음을 시사한다. 이렇듯 언어의 본질이 이해의 함께 나눔에 있음에 도 불구하고 오늘날 사회 전반에서 목격되는 언어 폭력, 혐오 표현, 무지반적 언설과 무사유에서 비롯된 피상적 담론의 범람은 언어가 타자와의 진정한 이해와 소통의 매개가 되지 못하고 오히려 고통을 초래하는 수단으로 전락했음을 여실히 드러낸다. 따 라서 본 연구는 이러한 언어의 위기 속에서 하이데거의 전기 언어사상이 언어의 본래적 의미를 어떻게 회복시키고 철학상담이 수행해야 할 존재론적·실천적 과제를 어떻 게 새롭게 조명할 수 있는지에 대한 대안을 탐색하고자 한다. 이를 위해 『존재와 시간』에 나타난 하이데거의 전기 언어사상을 바탕으로 철학상담 과정을 크게 세 단계로 구성하여 상담사와 내담자 간 철학적 대화 안에서 언어가 수행하는 역할을 분석한다. 각각의 단계마다 내담자는 상담사의 도움으로 자신의 이해 구조를 확장하고 편협한 세계관이나 고정된 가치관에서 벗어나 다양한 존재 가능성을 모색함은 물론, 상담사로 하여금 내담자의 언어에 공감적으로 응답하고 경청과 침묵 속에서 그의 존재를 온전히 수용하며 그가 본래적 자기를 성찰하도록 돕는 실존적 동반자가 되도록 이끈다. 특히 하이데거가 강조한 본래적인 말은 자신을 겸허히 비우고 타자의 타자성을 존중하는 경청과 침묵의 바탕 위에서만 가능하다는 점에서 철학상담사는 내담자 곁에 머무는 ‘벗’이 되어야 함을 시사한다. 이러한 통찰은 언어가 도구화 되고 타자와의 관계가 파편화되어 가는 오늘날의 언어 현실 속에서 철학상담이 수행해야 할 근본적 소명을 다시금 성찰하게 만든다.
more초록 (요약문)
This study aims to explore the ontological significance of language in philosophical counseling, focusing on how authentic and empathetic dialogue between counselor and client becomes possible, and how such dialogue contributes to the client’s self-understanding and transformation, as well as to the counselor’s self-reflection. For Heidegger, language is not merely a tool for communication but a phenomenological mode of being in which Dasein, as being-in-the-world, discloses itself. Language thus becomes the existential way in which understanding and interpretation of oneself, the world, and others are formally expressed. Heidegger defines genuine dialogue as a process of sharing what is understood from each person’s being-in-the-world as co-existence, a notion that provides a meaningful foundation for empathetic and personal encounters in philosophical counseling. However, despite the essence of language lying in shared understanding, contemporary society is witnessing a crisis of language: the proliferation of verbal violence, hate speech, baseless assertions, and thoughtless discourse has degraded language into a means of harm rather than a medium for genuine understanding and communication. In response, this study investigates how Heidegger’s early philosophy of language, particularly as found in Being and Time, can offer an alternative for recovering the original meaning of language and shed new light on the ontological and practical tasks of philosophical counseling. Based on Heidegger’s early thought, this study proposes a three-stage model of philosophical counseling in which the role of language is analyzed within philosophical dialogue between counselor and client. In each stage, the client, with the help of the counselor, expands their framework of understanding, moves beyond a narrow worldview or fixed values, and explores diverse possibilities of being. Simultaneously, the counselor is led to become an existential companion who empathetically responds to the client’s language and, through attentive listening and silence, fully receives the client’s being and supports their reflection on authentic selfhood. In particular, Heidegger’s idea of authentic speech - grounded in humility, listening, and silence - suggests that a philosophical counselor is not merely an advisor but a ‘companion’ who stays with the client. This insight urges a rethinking of the essential vocation of philosophical counseling in an era where language is instrumentalized and human relationships are increasingly fragmented.
more목차
1. 서론 1
2. 하이데거 사상의 예비적 이해 6
2.1. 서구 전통 형이상학의 해체와 새로운 형이상학의 정초 6
2.2. 존재 개시의 장(場)으로서의 현존재분석 11
2.3. 하이데거 전기 언어사상의 기초적 이해 16
3. 『존재와 시간』에서 드러난 언어 이해 21
3.1. 이해와 해석 21
3.2. 말과 언어의 관계 24
3.3. 현존재와 말, 그리고 언어 27
3.3.1. 발언 27
3.3.2. 잡담 32
3.3.3. 경청과 침묵 34
4. 하이데거 언어사상의 철학상담적 적용 가능성 37
4.1. 1단계: 경청과 침묵을 통한 공감의 단계 39
4.2. 2단계: 전달로서의 이성적 이해의 단계 45
4.3. 3단계: 내담자 존재 의미의 재구성의 단계 50
5. 결론: 하이데거 전기 언어사상의 철학상담적 의의 54
참고문헌 59

