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창업기업은 어떻게 강소기업이 되는가? : -제조업을 중심으로-

How Do Startups Become Small Giants?

초록 (요약문)

창업기업은 어떻게 강소기업이 되는가? -제조업을 중심으로- 우리나라 경제는 경제발전 단계로 볼 때 모방형 경제모델(Catch-Up Model) 에서 선도형 경제모델(First Mover Model)로의 전환이 필요하다 특히나 우리 나라 GDP에서 제조업이 차지하는 비중이 28%(2022년 기준)인 만큼 제조산업 의 강소기업을 육성하는 것은 매우 중요하다. 그럼에도 불구하고 정작 한국 경제에서 핵심적인 역할을 하고 있는 제조산업의 중소기업을 대상으로 강소기 업으로 전환에 성공한 사례들을 분석한 연구는 많지 않다. 즉, 제조업의 중소 기업들을 육성하는 것이 한국 경제를 성장시킬 수 있는 중요한 방안 중 하나 임에도 불구하고 해당 기업들의 성공요인에 대해서는 실증적 분석을 하지 않 고 있다고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 창업기업이 강소기업으로의 전환에 요구되는 성공 용인 모델을 제시하고, 국내 모 제조 중소기업의 사례를 심층 분석하여 해당 모델 의 적용 가능성을 검증하는 것을 목적으로 수행되었다. 먼저 이론적 고찰을 통해 창업기업의 핵심역량과 성공요인 그리고 글로벌 강소기업 성공모형을 살펴보았다. 그 결과 선행연구를 통해 기업이 성장하기 위해서는 내부 자원과 역량, 외부자금 및 협력, 기업의 경쟁력이 중요하다는 점을 확인하였다. 한국형 강소기업으로 성공하기 위해서는 조직인재관리, 사업 모델혁신, 자금조달능력, 정부지원정책의 효과적 활용, 글로벌시장진출, 효율적 인 생산 및 운영관리, 마케팅 및 판매전략, 디지털전환, 기업가의 역량 등이 필요하다고 하였다. 그리고 내부적으로 고객관계관리, 기술개발 역량이 외부적 으로는 수출시장과 틈새시장이 확보되어 있는 상태에서 정부의 정책적 지원과 더불어 기술지원, 수출지원, 대기업과의 협력관계가 함께 이루어진다면 글로벌 강소기업으로서 성공할 수 있다고 하였다. 실제 사례에서도 해당 요인들이 중소기업의 경영성과에 긍정적인 영향을 미 치는지 알아보기 위해 모든 요인을 포함하여 분석한 결과 정부지원정책, 기업 가의 역량 등을 포괄하는 기업 철학, 인재 및 자원, 글로벌시장 진입을 위한 OEM 전략, IT 시스템 도입을 통한 운영 효율성 및 경쟁력을 강화시킬 수 있 는 디지털 전환 등이 경영성과에 기여하는 것으로 나타났다. 그러나, 본 논문의 성격이 연구자 기업에 대한 단일 사례의 연구이므로, 도 출된 모델을 객관화하기에는 제약이 있을 수 있으나, 기업에 대한 특별한 역 량을 분석한 모델로서 창업기업의 성장에 도움이 될 수 있다고 본다. 한 기업의 단일 사례이지만, 연구 결과를 종합하여 보면 기업 철학 (Well-established philosophy), 사업 모델 혁신(Revolutionary business), OEM 활용(Operational strength), 정부 지원 활용(Government program), 조 직 인재 관리(Human capital management), 디지털 전환(Technological adaptation)등 다양한 분야의 세부적인 여러 사례들을 통해 성공모델인 GROWTH 모델이 도출된 것으로 충분히 의미가 있다고 본다. 객관화를 위한 타 기업들의 사례와 분석은 향후 연구 방향으로 한다. 주제어 : 창업기업, 강소기업, 제조업, 기업 철학, 사업 모델 혁신, OEM 활 용, 정부 지원 활용, 조직 인재 관리, 디지털 전환

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초록 (요약문)

How Do Startups Become Small Giants? The Korean economy needs to transition from a catch-up economic model to a first-mover economic model as part of its development stage. Given that the manufacturing industry accounts for 28% of Korea's GDP (as of 2022), fostering small and medium-sized enterprises (SMEs) with strong competitiveness in this sector is of paramount importance. However, despite the critical role of manufacturing SMEs in the Korean economy, there is a lack of studies that analyze successful cases of their transformation into small giants. Although nurturing manufacturing SMEs is a key strategy for sustaining economic growth, empirical analyses of the success factors of these enterprises remain insufficient. This study aims to propose a success factor model for the transition of startups into small giants and to validate its applicability through an in-depth case study of a domestic manufacturing SME. First, a theoretical review was conducted to explore the core competencies, success factors, and global small giant success models for startups. The findings from prior research indicate that internal resources and capabilities, external funding and collaboration, and competitive advantages are crucial for a company's growth. For success as a Korean-style small giant, factors such as human capital management, business model innovation, fundraising capabilities, effective utilization of government support policies, global market entry, efficient production and operations management, marketing and sales strategies, digital transformation, and entrepreneurial leadership are deemed necessary. It was suggested that a company can succeed as a global small giant when internal capabilities like customer relationship management and technology development are combined with secured export markets and niche markets, alongside government policy support, technical assistance, export support, and collaboration with large enterprises. To investigate whether these factors positively impact the management performance of SMEs, a comprehensive analysis incorporating all factors was conducted using a real-world case. The results revealed that a well-established corporate philosophy encompassing government support policies and entrepreneurial leadership, along with human and resource management, OEM strategies for global market entry, and digital transformation to enhance operational efficiency and competitiveness, significantly contributed to management performance. However, given that this study focuses on a single case of the researcher's company, there may be limitations in generalizing the proposed model. Nevertheless, it is considered valuable as a model analyzing the specific capabilities of the enterprise, offering insights for the growth of startups. Although based on a single case, the comprehensive analysis of the results suggests that the GROWTH model—comprising well-established philosophy, revolutionary business, operational strength through OEM, government program utilization, human capital management, and technological adaptation—has been sufficiently meaningful, derived from various sub-cases across diverse domains. Further research involving case studies and analyses of other companies is proposed as a future direction to enhance objectivity. Keywords: Startups, Small Giants, Manufacturing Industry, Well-established Philosophy, Revolutionary business model, Operational strength, Government program, Human Capital Management, Technological adaptation

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목차

Ⅰ. 서 론 4
1. 연구의 배경 및 목적 4
2. 연구의 범위와 방법 9
Ⅱ. 창업기업의 강소기업 전환에 대한 이론적 고찰11
1. 창업기업과 강소기업 정의 및 특징 11
1) 창업기업 11
2) 강소기업 17
2. 창업기업 및 강소기업 현황 25
1) 창업기업 현황 25
2) 강소기업 현황 31
3) 소결 33
3. 창업기업 및 강소기업 지원 34
1) 창업기업 지원제도 34
2) 강소기업 지원 39
4. 강소기업의 핵심역량과 성공요인 42
1) 기업의 성장 요소 42
2) 강소기업의 핵심역량 49
3) 성공요인 52
4) 소결 56
Ⅲ. 강소기업 성공요인 분석모델57
1. 분석모델도출 57
1) 설문지 구성 57
2) 설문결과 58
3) 설문분석 59
2. GROWTH 모델 62
1) 개념 63
2) 구성요소 65
Ⅳ. 연구방법 98
1. 연구대상 선정기준 98
2. 자료수집 및 분석방법 98
3. 사례기업 선정근거 99
Ⅴ. 사례분석 101
1. 분석 기업 개요 101
2. GROWTH 모델 분석 105
1) 기업철학(Well-established philosophy) 105
2) 사업모델혁신(Revolutionary business) 119
3) OEM활용(Operational strength) 131
4) 정부지원활용(Government program) 139
5) 조직인재관리(Human capital Management) 146
6) 디지털 전환(Technological adaptation) 153
3. Key Insight 158
Ⅵ. 결론 159
참고문헌 163

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