검색 상세

이주배경 청소년의 공격성, 우울, 문화적응 및 학교생활이 사회적 위축에 미치는 영향

The Effects of Aggression, Depression, Cultural Adaptation, and School Life on Social Withdrawal in Adolescents with Migration Backgrounds

초록 (요약문)

본 연구는 이주배경 청소년의 사회적 위축에 영향을 미치는 심리적, 문화적, 환경적 요인을 통합적으로 분석함으로써 이들의 심리·사회적 특성을 보다 심 층적으로 이해하고자 하였다. 최근 한국 사회는 다양한 문화적 배경을 지닌 이주민의 증가로 다문화에서 다인종 사회로 전환되고 있으며, 이에 따라 중도 입국 청소년 및 외국인가정 청소년과 같은 이주배경 청소년의 심리·정서적 적 응 문제가 사회적 통합의 중요한 과제로 부상하고 있다. 특히 이들은 언어적 장벽, 문화적 거리감, 정체성 혼란 등의 이유로 또래와의 관계에서 소외감을 경험하며, 그 결과로 사회적 위축과 같은 정서적 문제가 나타나고 있다. 이에 본 연구는 「2023년 다문화청소년패널조사 2기」 자료를 활용하여, 문 화적응스트레스를 경험한 중도입국 및 외국인가정 중학교 3학년에 재학중인 청소년 290명을 대상으로 공격성, 우울, 문화적응스트레스, 학교생활이 사회적 위축에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 방법으로는 기술통계, 독립표본 T-검정, 분산분석, 상관분석, 위계적 회귀분석을 활용하였다. 연구 결과, 첫째, 성별, 부모의 학력, 경제 수준은 사회적 위축에 있어 차이가 없었으며, 한국어 능력에 따라서는 사회적 위축 수준에 차이가 나타났다. 둘째, 공격성, 우울 그리고 문화적응스트레스는 사회적 위축과 정(+)적 상관을, 학교생활은 부(-)적 상관을 보였다. 셋째, 위계적 회귀 분석 결과, 공격성, 우울, 학교생활이 사회적 위축에 유의한 영향을 미쳤으며, 그 중 우울이 가장 큰 영향력을 나타냈다. 넷째, 문화적응스트레스는 사회적 위축에 직접적인 영향을 미치지 않았으나, 정서적 요인을 매개로 간접적인 영 향을 줄 가능성이 제기되었다. 다섯째, 거주지역이 사회적 위축 수준에 영향을 미치는 변수로 나타났으며, 수도권 및 대도시 거주 청소년이 더 높은 위축 수준을 보였다. 이상의 결과는 이주배경 청소년의 사회적 위축이 단일 요인이 아니라, 심리 적, 환경적, 관계적 요인의 복합적인 상호작용 속에서 형성된다는 점을 시사한 다. 특히 우울과 같은 정서적 어려움은 위축 행동의 주요 원인으로 작용하며, 학교생활은 이러한 부정적 영향을 완화할 수 있는 중요한 보호요인으로 확인 되었다. 따라서 이주배경 청소년의 사회적 위축을 예방하고 완화하기 위해서는 심리·정서적 개입과 함께 학교 환경 내 적응 지원에 통합적으로 접근할 필요가 있으며, 언어적 지원과 지역사회 차원의 정책적 배려도 병행되어야 한다.

more

초록 (요약문)

This study aimed to gain a deeper understanding of the psychosocial characteristics of migrant-background adolescents by integratively analyzing the psychological, cultural, and environmental factors influencing their social withdrawal. Recently, South Korean society has been transitioning from a multicultural to a multiracial society due to the increasing number of immigrants from diverse cultural backgrounds. As a result, the psychosocial adaptation of migrant-background adolescents, such as newly arrived adolescents and those from foreign families, has emerged as a critical issue for social integration. In particular, these adolescents often experience feelings of alienation in peer relationships due to language barriers, cultural distance, and identity confusion, leading to emotional issues such as social withdrawal. Accordingly, this study utilized data from the 「2023 Multicultural Adolescents Panel Survey 2nd Wave」 and analyzed the effects of aggression, depression, acculturative stress, and school life on social withdrawal among 290 middle school third-year students from newly arrived or foreign families who had experienced acculturative stress. The analysis methods included descriptive statistics, independent sample t-tests, ANOVA, correlation analysis, and hierarchical regression analysis. As a result of the study, First, there were no significant differences in social withdrawal based on gender, parental education level, or economic status, whereas differences were found according to Korean language proficiency. Second, aggression, depression, and acculturative stress showed positive (+) correlations with social withdrawal, whereas school life adaptation showed a negative (-) correlation. Third, hierarchical regression analysis revealed that aggression, depression, and school life adaptation significantly influenced social withdrawal, with depression having the strongest impact. Fourth, although acculturative stress did not directly affect social withdrawal, it was suggested that it might exert an indirect influence through emotional factors. Fifth, residential area appeared as a variable influencing the level of social withdrawal, with adolescents living in large cities exhibiting higher levels of withdrawal. These findings suggest that the social withdrawal of migrant-background adolescents is not shaped by a single factor but rather by the complex interplay of psychological, environmental, and relational factors. In particular, emotional difficulties such as depression act as major causes of withdrawal behavior, while school life was identified as an important protective factor that can alleviate these negative effects. Thus, to prevent and mitigate social withdrawal among migrant-background adolescents, it is necessary to adopt an integrated approach combining psychological and emotional interventions with support for school adaptation, along with language support and policy consideration at the community level.

more

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 필요성 1
2. 연구목적 및 문제 6
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행연구 고찰 7
1. 이주배경 청소년 7
1) 이주배경 청소년의 정의 및 유형 7
2) 이주배경 청소년의 특성 10
3) 이주배경 청소년의 현황 14
2. 사회적 위축 28
1) 사회적 위축의 개념 및 이론 28
2) 이주배경 청소년의 사회적 위축 31
3. 공격성 34
1) 공격성의 개념 및 이론 34
2) 이주배경 청소년의 공격성 37
4. 우울 39
1) 우울의 개념 및 이론 39
2) 이주배경 청소년의 우울 43
5. 문화적응 46
1) 문화적응스트레스의 개념 및 이론 48
2) 이주배경 청소년의 문화적응스트레스 50
6. 학교생활 51
1) 학교생활의 개념 및 이론 51
2) 이주배경 청소년의 학교생활 54
Ⅲ. 연구방법 56
1. 연구모형과 연구가설 56
2. 자료수집방법 57
3. 변수의 조작적 정의 및 측정 도구 58
1) 종속변수: 사회적 위축 58
2) 독립변수: 공격성 58
3) 독립변수:우울 59
4) 독립변수: 문화적응스트레스 59
5) 독립변수: 학교생활 60
6) 통제변수 60
4. 분석절차 63
Ⅳ. 연구결과 64
1. 인구사회학적 특성 64
2. 독립표본 T-test(Independent Samples T-Test) 65
3. 일원배치분산 분석(One-Way ANOVA) 72
4. 기술통계 및 정규성 검증 73
5. 상관관계 분석 74
6. 위계적 회귀분석 75
7. 연구가설의 검증결과 85
Ⅴ. 결론 및 논의 87
1. 연구결과 요약 87
2. 연구결과 논의 89
3. 연구의 함의 94
1) 실천적 함의 96
2) 정책적 함의 97
4. 연구의 한계점 및 후속연구를 위한 제언 98
참고문헌 101
부록(설문지) 121
Abstract 124

more