해골 보은담의 신화적 의미 연구 : <사만이본풀이>를 중심으로
A Study on the Mythical Meaning of the Skull Reward Story - Focusing on 〈Samanibonpuri〉
- 주제어 (키워드) 해골 보은담 , 방치된 해골 , 해골 안치 , 해골의 발복 , 신성성 , 초월성 ; skeleton retribution , neglected skeleton , skeleton enshrine , skeleton grace , sacredness , transcendence.
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 황윤정
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 국어국문학과
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000081696
- UCI I804:11029-000000081696
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
이 연구는 해골 보은담에 내재한 신화적 의미를 탐구하고자 하였다. 해골 보은담은 버려진 해골을 잘 안치한 인물이 복을 받아 행복을 누리게 된다는 서사 전개를 지니고 있다. 이 연구는 제주도 <사만이본풀이>를 중심 분석 대상으로 선정하여 연구하였다. <사만이본풀이>는 인물이 해골을 신으로 모셔 들여 기구한 운명에서 벗어난다는 특징을 지닌다. 이에 해골 보은담이라는 서사의 특징을 기준으로 삼아 <사만이본풀이>에 초점을 맞춰 보았을 때 발견되는 신화적 의미를 고찰하였다. 나아가 해골 보은담 서사 전반을 탐색하고자 해골 보은담에 속하는 작품을 선별하였다. 해골 보은담으로서 지닌 특징을 분석하였으며, 작품에 내재한 해골의 신성성, 초월성을 확인하였다. Ⅱ장에서는 해골의 신성성이 세계적으로 분포해 있는 양상을 확인하였다. 이를 통해 해골 보은담의 신화적 의미가 한국과 외국의 신앙 의식을 포괄하고 있음을 제시하였다. 이후, 선행 연구를 검토함으로써 해골 보은담의 특징과 서사 전개 양상을 탐색하였다. 검토 결과 해골 보은담의 서사 전개를 ① 발견, ② 안치, ③ 발복 서사로 나누었다. 서사 전개 양상을 토대로 삼아 Ⅲ장과 IV장에서 선별된 작품을 분석하였다. Ⅲ장에서는 해골 보은담의 서사 전개를 토대로 <사만이본풀이>를 분석하였다. ① 인물은 산, 동굴 등에 방치되어 있던 해골을 발견하는데, 장소적 특수성에 주목하였을 때 이 서사는 신화적인 성격을 지니고 있었다. 따라서, 해골이 세속의 맥락과는 거리를 둔 신성한 면모를 지니고 있음을 확인하였다. ② 인물은 방치된 해골을 잘 모셔와 안치하였으며, 안치 장소는 고팡이었다. 고팡은 업신 혹은 조상 신의 좌정처로 알려져 있다. <사만이본풀이>의 해골은 사만이에게 조상이라 불리기에 조상 신의 신격을 중심으로 삼았다. 해골은 조상 신으로서 사만이와 혈연관계를 형성하고 있으며 지속하여 신격을 발휘하고 있었다. 안치 서사에는 ‘안치 실패와 성공 사이의 긴장감’이 부여되어 있었다. 이 장면은 해골과 인물 사이의 ‘위계 구도‘를 보여주었으며, 신을 향한 경외심을 강조하는 효과를 주었다. 이외에도 해골은 예언 능력이 있지만 사만이는 그렇지 못하며 자신의 문제를 스스로 해결하지 못한다는 점을 ‘선견(先見)과 무지(無知)’라는 키워드로 정리하였다. 이 역시 신과 인간 사이의 관계를 정립하였다. ③ 해골은 인물에게 보은하였다. 해골의 보은은 인물이 고질적인 결핍, 고통에서 벗어나는 측면으로 작용하였다. 따라서, 이 작품은 신화 장르로서 해골이란 대상에 신앙 집단의 기대가치가 부여되어 있었다. IV장에서는 해골 보은담이 신화적인 성격을 갖추고 있지만, 해골의 양가성으로 인하 여 그 성격이 흔적으로만 남아 있음을 분석하였다. 이를 분석하고자 두 가지 기준에 맞추어 연구대상 자료를 선별하였다. 기준이 되는 첫 사항은 해골이 신성성 혹은 초월성 을 지니고 있어야 한다는 것이다. 두 번째는 해골의 발복이 긍정적인 효과를 일으켜야 한다는 것이다. 선별한 작품은 <기건 목사>, <홍장군 해골 묻어주고 장가간 총각>, <원수 갚은 노인 의 혼령>, <과거 보러 오다가 백골의 음덕을 입다>였다, ① 발견 서사에서는 해골의 기 괴한 상태가 강조되어 있었다. 따라서, 해골을 통해 어떠한 신격을 찾아낼 수 없었다. 다만, 해골은 보물과 같은 신기한 대상으로 작용하였다. 하지만, 여기에는 신앙 집단의 기대가치가 아닌 흥미성만이 부여되어 있었다. ② 해골 안치 장소는 대개 명당, 길지였다. 이는 풍수 발복 설화와 맞닿아 있는 지 점이었다. 하지만, 풍수 발복 설화에서 해골은 조상의 뼈를 의미하지만 해골 보은담의 해골은 조상과는 무관하였다. 해골의 양가성으로 인해 해골이 풍채 좋은 노인, 백마를 탄 백발노인으로 등장하거나 신작(神作)을 지어 신화적인 성격이 흔적으로만 남아 있었 다. 해골 보은담의 안치 실패와 성공 사이의 긴장감은 <사만이본풀이>와 다른 의미를 지니고 있었다. 해골 보은담은 두려운 해골과 감정 해소 사이의 긴장감을 유발하고 있었다. 널려 있는 시신을 향한 불길함이 인물이 안치함으로써 해소되는 양상을 드러내는 것이다. ③ 해골의 발복 과정에는 예언하기, 현몽하기, 귀신과 겨루기 등의 장면이 개입되어 있었다. 이는 모두 초월의 맥락에서 이루어지지만, 해골의 신성성이 강조되는 데 한계가 있었다. 해골 보은담은 인물 개인의 행복 추구에 중심을 두기 때문이다. 그렇기에, 신앙 집단의 기대가치와 염원은 찾을 수 없었다.
more초록 (요약문)
This study aimed to explore the mythological meaning inherent in the skull-rewarding tale. The skull-rewarding tale has a narrative development in which a person who properly places an abandoned skull is sacred and enjoys happiness. This study selected Jeju Island's <Samanibonpuri> as the central analysis subject. <Samanibonpuri> has the characteristic of a character escaping from an unfortunate destiny by worshipping a skeleton as a god. Based on the narrative characteristics of the skull-rewarding tale, the mythological meaning discovered when focusing on <Samanibonpuri> was examined. Furthermore, works belonging to the skull-rewarding tale were selected in order to explore the skull-rewarding tale narrative in general. The selected works were analyzed for their characteristics as skeleton gratitude stories, and the divinity and transcendence of the skeleton inherent in the works were confirmed. In Chapter Ⅱ, the sacredness of the skull was confirmed to be spread globally. Through this, suggested that the mythical meaning of the skull gratitude story encompasses religious rituals in Korea and other countries. Afterwards, explored the characteristics and narrative development of the skeleton gratitude story by examining previous research. As a result of the examination the narrative development of the skeleton repayment story was divided into ① discovery, ② enshrine, and ③ restoration narratives. Based on the narrative development pattern, selected works from Chapters Ⅲ and IV were analyzed. In Chapter Ⅲ, <Samanibonpuri> was analyzed based on the narrative development of the skeleton repayment story. ① The character discovers a skeleton that was abandoned in a mountain, cave, etc., and when pay attention to the specificity of the place, this narrative has a mythical nature. Therefore, it was confirmed that the skeleton has a sacred aspect that is distant from the secular context. ② The person brought the abandoned skeleton and placed it in a suitable place, and the place of placement was Gopang. Gopang was known as the place where the god of ancestors or the god of upsin sat. The skeleton in <Samanibonpuri> was called an ancestor to Saman, so the divinity of the ancestral god was the center. The skeleton formed blood ties with Saman as an ancestral god and continuously exerted divinity. The narrative of the burial contained ‘tension between failure and success of burial’. This scene showed the ‘hierarchy’ between the skeleton and the character, and had the effect of emphasizing the awe of God. In addition, the skeleton has the ability to prophesy, but Saman does not, and the fact that he cannot solve his own problems was summarized with the keywords ‘foreknowledge and ignorance’. This were also elements that established the relationship between God and humans. ③ The skeleton is present good fortune to the character. The skeleton's good fortune served as an aspect of the character escaping from chronic deficiency and pain. Therefore, this work, as a myth genre, had the religious group's expected value attached to the object of the skeleton. Chapter IV analyzes that the skull-rewarding tale has a mythical nature, but due to the ambivalence of the skull, its nature remains only as a vestige. In order to analyze this, the research subject materials were selected based on two criteria. The first criterion is that the skull must have sacred or transcendence. The second is that the skull’s rise must have an affirmative effect. The selected works were <Pastor Ki-geon>, <The Bachelor Who Buried General Hong's Skeleton and Got Married>, <The Spirit of the Old Man Who Avenged His Enemy>, and Came to See the Past and Received Reward in White Bones. ① In the narrative of discovery, the bizarre state of the skeleton was emphasized. Therefore, no sacred could be found through the skeleton. However, the skeleton functioned as a marvelous object like a treasure. However, this was given only interest, not the expected value of the religious group. ② The skeleton intersite was usually a good place or a lucky place. This was a point that was in line with the feng shui fortune tale. However, in the feng shui fortune tale, the skeleton means the bones of the ancestors, but the skeleton in the bone is present good fortune story had nothing to do with the ancestors. Due to the duality of the skeleton, the skeleton appeared as a handsome old man, a white-haired old man riding a white horse, or was created as a divine work, leaving only traces of its mythical nature. The tension between the failure and success of the skeleton requiem had a dissimilar meaning from <Samanibonpuri>. The skeleton requiem caused tension between the frightened skeleton and emotional relief. It revealed the aspect of the ominousness toward the corpse lying around being resolved by the character's burial. ③ The process of the skeleton’s recovery involved scenes such as prophesying, dreaming, and competing with the phantom. All of this was done in the context of transcendence, but there was a limit to emphasizing the sacredness of the skeleton. This is because the skeleton’s gratitude story focuses on the individual’s pursuit of happiness, where the character becomes happy. Therefore, the expected values and desires of the religious group could not be found.
more목차
Ⅰ. 서론
1. 문제 제기, 연구 목적 2
2. 연구사 검토 9
3. 연구 대상 및 방법 17
Ⅱ. 해골 보은담의 이해 및 이론적 검토 24
1. 해골 숭배의 세계적 분포 및 신성성 24
2. 해골 보은담의 특징 30
3. 해골 보은담의 서사 전개와 범위 36
① 해골 보은담의 서사 전개 36
② 해골 보은담의 범위 41
Ⅲ. 해골 보은담의 신화적 의미 탐색 50
1. 방치된 해골 발견 : 장소의 특수성과 의례 효과 50
2. 해골 안치의 당위성 : 해골과 인간의 위계 구도 60
3. 해골의 발복과 신성성 : 수렵과 농경 의례의 형상화 68
IV. 해골 서사의 확장적 탐색 75
1. 버려진 해골 발견 서사의 속화 75
2. 해골 안치 실패와 성공 서사의 속화 84
3. 보은 서사의 속화 91
V. 결론 99
참고 문헌 104
Abstract 108

