청소년의 문해력과 비판적 사고력 증진을 위한 신문활용 교육 프로그램 개발 연구
A Study of the Development of a Newspaper-Based Educational Program to Improve Literacy and Critical Thinking Skills in Adolescents
- 주제어 (키워드) 청소년 , 신문 , NIE , 문해력 , 비판적 사고 , Adolescent , Newspaper , NIE , Literacy , Critical Thinking
- 발행기관 서강대학교 미디어커뮤니케이션대학원
- 지도교수 조재희
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 미디어커뮤니케이션대학원 미디어교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000079820
- UCI I804:11029-000000079820
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 디지털 시대에 익숙한 청소년들이 정보의 비판적 해석 능력과 문해력을 키울 수 있도록 신문을 활용한 교육 방법을 제시하고자 한다. 디지털 네이티브인 오늘날의 청소년들은 다양한 미디어 플랫폼을 통해 빠르고 단편적인 정보를 접하고 있으나, 이러한 정보의 특성상 비판적으로 사고하는 능력을 기르기 어려운 환경에 있다. 특히, 어린 세대는 긴 글을 읽거나 체계적으로 정보를 분석하는 경험이 부족하며, 이는 전반적인 문해력 저하로 이어질 위험이 있다. 신문은 이러한 문제를 해결할 수 있는 유용한 교육 도구로서, 5W1H 구조와 사실 기반의 정보 전달 방식을 통해 학생들이 체계적으로 정보를 분석하고 해석하는 능력을 기를 수 있다. 청소년에게 신문을 활용한 교육이 문해력 향상과 비판적 사고 함양에 어떠한 효과를 미치는지를 연구하였다. 연구 참여자는 초등학교 고학년 학생들로, 현직 교사를 통해 진행된 신문 수업에 참여하였다. 수업은 한국경제의 '주니어 생글생글'을 활용하여 이루어졌으며, 학생들은 기사 작성과 분석 활동을 통해 정보를 조직화하고 논리적으로 사고하는 능력을 향상시켰다. 수업 과정에서는 기사 읽기, 핵심 정보 요약, 다양한 관점에서 논의하기 등 체계적인 교육 방법을 적용하여 학생들이 신문을 통해 사회 이슈에 대해 비판적으로 접근하도록 하였다. 그 결과, 학생들은 신문 기사를 통해 비판적 사고를 연습하고 자신만의 의견을 논리적으로 정리하며 표현하는 능력을 키울 수 있었다. 결론적으로, 신문을 통한 교육은 디지털 정보 홍수 속에서 청소년들이 정보를 능동적으로 해석하고 평가할 수 있는 능력을 함양하는 데 중요한 역할을 한다. 신문 활용 교육이 청소년의 문해력과 비판적 사고력 향상에 효과적임을 확인하였으며, 이는 다양한 교육 현장에서 적용 가능한 실천적 대안이 될 수 있음을 제시한다.
more초록 (요약문)
This study aims to present an educational method using newspapers to develop literacy and critical thinking skills among adolescents familiar with digital media. As digital natives, today's adolescents are exposed to fast and fragmented information through various media platforms. However, the nature of digital media can be a hindrance to improving critical thinking. In particular, younger generations lack the experience to read longer texts or analyze information in a systematic basis, leading to a poorer literacy in overall. Newspapers are a valuable educational tool to address these issues, and their 5W1H structure and fact-based approach to information delivery can help students develop their analytical skills to analyze and interpret information systematically. This study aims to present an educational method using newspapers to develop literacy and critical thinking skills among adolescents familiar with digital media. As digital natives, today's adolescents are exposed to fast and fragmented information through various media platforms. However, the nature of these media can be detrimental to adolescents' critical thinking skills. Young people in generations these days especially have a lack of experience in reading longer texts and analyzing information systematically, which could result in poorer literacy overall. Newspapers are a valuable educational tool to address these issues, and their 5W1H structure and fact-based approach to information delivery can help students develop their analytical skills to analyze and interpret information systematically. This study examined the effectiveness of using newspapers to teach adolescents to improve literacy and foster critical thinking. The participants in the study were upper elementary school students who participated in a newspaper class taught by an in-service teacher. The class was taught using the Korea Economic Daily's "Junior Saenggeulsaenggeul." Students improved their ability to organize information and think logically through article writing and analysis activities. The class applied systematic teaching methods such as reading articles, summarizing gists, and discussing from diverse perspectives to help students critically approach social issues through these newspapers. Consequently, students can sharpen their critical thinking skills and improve their ability to sort things out and express their logical opinions through newspapers. In conclusion, education based on newspapers is essential in nurturing active interpretational skills and critical thinking abilities among adolescents in the flood of digital information. This study showed the effectiveness of education with newspapers when improving adolescents' literacy and critical thinking. Implications suggest that it can be a viable alternative for various educational settings.
more목차
제 1 장 서론 10
1. 연구 배경 10
2. 연구 목적 및 필요성 11
3. 연구의 구성 13
제 2 장 이론적 배경 15
1. 신문활용교육(NIE) 15
1) NIE의 정의와 역할 15
2) NIE 교육방법 17
3) NIE의 교육적 효과 18
2. 청소년의 뉴스 리터러시 21
1) 리터러시와 뉴스 리터러시 21
2) 청소년 교육에서 뉴스 리터러시의 필요성 25
3) NIE와 리터러시 상관성 26
3. NIE를 통한 청소년 리터러시와 비판적 사고 함양 30
1) 비판적 사고 30
2) 비판적 사고와 리터러시 교육 33
4. 연구문제 35
제 3 장 연구 방법 36
1. 질적 연구 <심층 인터뷰> 36
2. 연구 절차 37
1) 연구 대상 및 진행 방법 37
2) 연구데이터 수집 39
3) 자료 분석 및 해석 41
제 4 장 연구 결과 42
1. 신문과 경험 42
1) 신문의 첫인상과 이해도와 성찰 42
2. 문해력과 글쓰기 능력 43
1) 정보 이해 능력 향상 43
2) 글쓰기 능력 발달 44
3. 비판적 사고력 45
1) 비판적 사고력 향상 45
4. 신문 활용의 교육적 효과 47
1) 신문 교재 47
2) 신문활용교육의 목적과 효과 49
제 5 장 결론 52
1. 연구 결과 요약 및 제언 52
2. 실천적 함의 54
3. 연구의 한계점 56
참 고 문 헌 58