검색 상세

중학생이 지각한 부모의 양육태도와 진로적응력의 관계에서 학업무기력의 매개효과

Association between Adolescents’ Perceived Parenting Attitudes and Career Adaptability: Mediation by Academic Helplessness

초록 (요약문)

본 연구는 중학생이 지각하는 부모의 양육태도와 진로적응력 사이의 관계를 탐구하고, 이 관계에서 학업무기력의 매개효과를 분석하였다. 특히, 부모의 부정적 양육태도와 학업무기력의 관계에서 성별에 따른 조절효과를 추가로 검증하였다. 이를 위해 한국청소년정책연구원의 한국아동청소년패널조사 2018 데이터를 활용하여 중학교 2학년 2,311명을 대상으로 회귀분석 및 매개효과 분석을 실시하였다. 매개효과와 조절효과를 검증하기 위해 PROCESS macro 4.2(Hayes, 2022)를 사용하였으며 SPSS 27.0 소프트웨어를 활용하여 분석을 수행하였다. 연구 결과, 부모의 긍정적 양육태도는 낮은 학업무기력과 높은 진로적응력을 예측하는 것으로 나타났다. 반대로 부모의 부정적 양육태도는 높은 학업무기력과 낮은 진로적응력을 예측한다. 또한, 학업무기력은 부모의 양육태도와 진로적응력 사이에서 매개 역할을 하였다. 성별에 따른 조절효과 분석에서는, 부모의 부정적 양육태도가 높은 학업무기력을 예측할 때 성별 조절이 나타났다. 여학생의 경우 부모의 부정적 양육태도가 학업무기력을 더 높게 예측하였다. 따라서 성별 차이가 유의미한 것으로 확인되었다. 이 연구는 부모의 양육태도가 청소년기의 진로적응력 형성에 있어서 중요한 요인임을 실증적으로 보여준다. 특히, 부모 양육태도가 학업무기력을 매개로 하여 진로적응력에 간접적인 영향을 준다는 점과, 부모 양육태도와 학업무기력의 관계에서 성별에 따른 차이가 나타남을 규명함으로써, 청소년 진로 상담 및 부모 교육 프로그램의 방향성을 제시한다. 이를 통해 중학생의 학업 및 진로 발달을 지원할 수 있는 실질적인 개입 방안이 마련될 수 있다.

more

초록 (요약문)

This study investigates the relationship between adolescents' perceptions of parenting attitudes and career adaptability and analyzes the mediating effect of academic helplessness in this relationship. Additionally, the study examines the moderating effect of gender in the relationship between negative parenting attitudes and academic helplessness. Using the fifth-year data of the Korean Children and Youth Panel Survey 2018(KCYPS 2018), conducted by the National Youth Policy Institute, regression and mediation analyses were performed on a sample of 2,311 second-year middle school students. PROCESS macro 4.2 (Hayes, 2022) was used to test mediation and moderation effects, and analyses were conducted using SPSS 27.0 software. The results revealed that positive parenting attitudes predicted lower levels of academic helplessness and higher levels of career adaptability, whereas negative parenting attitudes predicted higher levels of academic helplessness and lower levels of career adaptability. Moreover, academic helplessness mediated the relationship between parenting attitudes and career adaptability. In the analysis of gender-based moderating effects, gender significantly influenced the relationship between negative parenting attitudes and academic helplessness. Specifically, for female students, negative parenting attitudes were more strongly associated with higher levels of academic helplessness, indicating a significant gender difference. This study empirically demonstrates that parenting attitudes are critical factors in the development of career adaptability during adolescence. It highlights the indirect effect of parenting attitudes on career adaptability through academic helplessness and identifies gender differences in the relationship between parenting attitudes and academic helplessness. Particularly for female students, negative parenting attitudes tend to predict higher levels of academic helplessness compared to male students. This suggests the need to adopt different approaches based on gender differences in addressing the relationship between adolescent clients and their parents in student counseling practices. These findings provide guidance for adolescent career counseling and parent education programs, suggesting practical intervention strategies to support the academic and career development of middle school students.

more

목차

I. 서론 1
II. 이론적 배경 6
1. 진로 적응력 6
2. 부모의 양육태도와 진로적응력 9
가. 부모의 양육태도 9
나. 부모의 양육태도와 진로적응력 20
3. 학업무기력과 진로적응력 21
가. 학업무기력 21
나. 학업무기력과 진로적응력 27
4. 부모의 양육태도와 학업무기력, 진로적응력 29
가. 부모의 양육태도와 진로적응력의 관계에서 학업무기력의 매개 29
나. 부모의 양육태도와 학업무기력의 관계에서 성별의 차이 31
Ⅲ. 연구 모형 및 가설 33
1. 연구 모형 33
2. 연구 가설 34
Ⅳ. 연구 방법 36
1. 연구 대상 36
2. 연구 도구 36
가. 부모의 양육태도 36
나. 진로적응력 37
다. 학업무기력 38
3. 분석 방법 39
Ⅴ. 연구 결과 40
1. 주요 변인들의 기술통계 및 상관분석 결과 40
2. 부모의 긍정적 양육태도 40
3. 부모의 부정적 양육태도 44
VI. 논의 및 제언 47
1. 결과 및 논의 47
2. 연구의 의의 및 임상적 함의 48
3. 연구의 제한점 및 제언 50
참고문헌 52

more