체육교사의 표현영역 인식에 대한 연구
A Study on the Perception of Expression Area of Physical Education Teachers
- 주제어 (키워드) 2022 개정 체육과 교육과정 , 표현영역 , 비무용전공 체육교사 , 체육교사 인식 , 교육적 가치 , 학교현장 , 수업 실행 , 지원방안 , 2022 revised physical education curriculum , expression area , non-dance major physical education teacher , physical education teacher recognition , educational value , school site , class execution , support plan
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 안현균
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 체육교육
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000079768
- UCI I804:11029-000000079768
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 2022 개정 체육과 교육과정에서 강조되는 표현영역에 대한 중·고등학교 체육교사들의 인식과 실제 학교현장에서의 실행 현황을 분석하고, 그 과정에서 발생하는 문제점과 장애 요인을 규명하여 개선 방안을 제안하는 것을 목적으로 한다. 특히, 비무용전공 체육교사들이 표현영역의 중요성과 필요성을 어떻게 이해하고 있는지를 심층적으로 분석함으로써 표현영역의 교육적 가치를 탐구하고, 체육교육에서의 의미를 명확히 하고자 하였다. 연구는 서울과 경기 지역의 중·고등학교 비무용전공 체육교사 10명을 대상으로 심층 면담을 통해 진행되었으며, 참여자는 표현영역 수업경험 유무, 성비, 교직 경력을 고려하여 선정되었다. 수집된 데이터는 반복적 검토와 범주화를 통해 교사들의 인식과 실행 현황, 장애 요인을 중심으로 분석하였다. 연구결과, 비무용전공 체육교사들은 표현영역의 교육적 가치를 인지하고 있었으나, 이를 실행하는 과정에서 다음과 같은 주요 어려움을 겪고 있었다. 첫째, 물리적 자원의 부족과 열악한 환경이 수업 실행을 제한하였다. 둘째, 표현영역에 대한 체계적 지원과 협력 체계가 부족하여 교사 간 협력이 미흡하였다. 셋째, 체육교사들의 전문성 부족으로 인해 표현영역 수업 운영에 자신감이 부족한 것으로 나타났다. 넷째, 학생들의 표현영역에 대한 인식과 참여도가 낮아 수업 효과를 극대화하기 어려웠다. 이와 같은 문제를 해결하기 위해, 본 연구는 다음과 같은 개선 방안을 제시하였다. 첫째, 체육교사의 전문성을 강화하기 위한 체계적이고 심화된 연수 프로그램의 개발 및 전문성 인증제 도입. 둘째, 교사 간 협력 시스템 구축과 디지털 플랫폼을 활용한 자료 공유 환경 조성. 셋째, 물리적 자원의 확보와 수업 환경 개선을 위한 지원 체계 마련. 넷째, 학생 참여를 촉진하고 인식을 개선할 수 있는 창의적 교수법 개발 등의 개선 방안을 제안하였다. 특히, 이러한 모든 의견을 종합해 보면, 교육과정 개정 시 사회적 요구보다는 현장 교사들의 요구가 더욱 반영될 때 교육과정을 보다 정확히 이행할 수 있음을 시사한다. 이 연구는 표현영역 수업에 대한 체육교사들의 인식과 실행 현황을 탐구함으로써, 체육교육에서 표현영역의 효과적 실행을 지원하기 위한 실질적 방안을 제시하는 데 기여하였다. 그러나 본 연구는 서울/경기 지역의 비무용전공 체육교사를 대상으로 하였기에 연구 결과를 다른 지역이나 전체 체육교사 집단으로 일반화하는 데 한계가 있다. 또한, 심층면담을 기반으로 연구 참여자의 주관적 인식과 경험을 분석하였으므로, 이는 참여자의 개인적 경험에 의존한 해석일 수 있으며 계량적 데이터로 환산하기 어렵다는 제한점이 있다. 질적 연구 특성상 연구 참여자의 구성이나 맥락에 따라 다른 결과와 해석이 나올 가능성도 존재한다. 따라서, 본 연구는 표현영역 수업에 대한 심도 있는 논의를 제공하는 데 의의가 있으며, 향후 더 다양한 지역과 배경을 아우르는 후속 연구를 통해 표현영역 수업 실행에 대한 보다 포괄적이고 실질적인 방안이 모색되기를 기대한다.
more초록 (요약문)
The purpose of this study is to analyze the perception of middle and high school physical education teachers on the expression area emphasized in the 2022 revised physical education curriculum and the actual implementation status in the school field, and to suggest improvement measures by identifying problems and obstacles occurring in the process. In particular, by deeply analyzing how non-dance major physical education teachers understand the importance and necessity of the expression area, it was intended to explore the educational value of the expression area and to clarify the meaning in physical education. The study was conducted through in-depth interviews with 10 non-dance major physical education teachers in middle and high schools in Seoul and Gyeonggi area, and participants were selected in consideration of their experience in teaching the expression area, gender ratio, and teaching experience. The collected data were analyzed focusing on teachers' perceptions and execution status, and obstacles through repeated review and categorization. As a result of the study, non-dance major physical education teachers were aware of the educational value of the expression area, but they were experiencing the following major difficulties in the process of implementing it. First, a lack of physical resources and poor environment limited class execution. Second, due to the lack of systematic support and cooperation system for the expression area, cooperation between teachers was insufficient. Third, it was found that physical education teachers lacked confidence in the operation of classes in the expression area due to the lack of expertise. Fourth, it was difficult to maximize the effect of the class due to the low awareness and participation of the expression area of students. In order to solve such a problem, this study suggested the following improvement measures. First, the development of a systematic and in-depth training program and the introduction of a professional certification system to reinforce the professionalism of physical education teachers. Second, the establishment of a cooperation system between teachers and the creation of a data sharing environment using a digital platform. Third, the establishment of a support system for securing physical resources and improving the classroom environment was proposed. Fourth, improvement measures such as the development of creative teaching methods that can promote student participation and improve awareness were proposed. In particular, when all these opinions are put together, it suggests that the curriculum can be implemented more accurately when the demands of field teachers are reflected more than social demands when the curriculum is revised. This study contributed to suggesting practical measures to support the effective implementation of the expression domain in physical education by exploring the current status of physical education teachers' perception and implementation of expression domain classes. However, since this study was conducted on non-dance major physical education teachers in the Seoul/Gyeonggi region, there is a limit to generalizing the research results to other regions or to the entire physical education teacher group. In addition, since the subjective perceptions and experiences of the study participants were analyzed based on in-depth interviews, this may be an interpretation that relies on the participants' personal experiences and is difficult to convert into quantitative data. Due to the nature of qualitative research, there is a possibility that different results and interpretations may come out depending on the composition or context of the study participants. Therefore, this study is meaningful in providing an in-depth discussion of expression domain classes, and it is expected that a more comprehensive and practical plan for the implementation of expression domain classes will be sought through follow-up studies covering more diverse regions and backgrounds in the future.
more목차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구 목적 6
3. 연구문제 6
4. 용어의 정의 7
5. 연구의 제한점 8
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 표현영역의 개념과 교육적 의의 9
1) 표현영역의 개념 정립 9
2) 체육 교과 내에서의 중요성 9
3) 표현영역의 교육적 가치 10
2. 2022 개정 체육 교육과정과 표현영역의 변화 11
3. 체육교사 유형별 표현영역 지도 현황: 무용전공과 비무용전공 체육교사의 차이 16
1) 무용전공 체육교사의 표현영역 지도 현황 17
2) 비무용전공 체육교사의 표현영역 지도 현황 19
4. 비무용전공 체육교사의 표현영역 인식과 교수법의 영향 23
Ⅲ. 연구 방법 25
1. 연구 설계 25
1) 질적 사례연구 25
2) 연구 설계 및 절차 26
2. 연구 참여자 28
1) 연구참여자 선정과정 28
2) 연구 참여자 개인적 특성 28
3. 연구자 35
4.자료수집 36
1) 심층면담 38
2) 학습자료 39
5.자료분석 39
1) 전사작업 40
2) 범주화 40
3) 의미화 41
6. 연구의 진실성 41
1) 구성원 검토(member checking) 41
2) 전문가 회의(expert review) 42
3) 동료 검토(peer debriefing) 42
4) 삼각검증법(triangulation) 43
7. 연구의 윤리성 43
Ⅳ. 연구결과 45
1. 비무용전공 체육교사의 표현영역에 대한 인식 46
1) 교육적 가치 46
2) 교육적 이점 49
3) 긍정적 태도와 심리적 부담 50
2. 표현영역 지도시 겪는 어려움 54
1) 개인적 요인 55
2) 환경적 요인 58
3) 학생 요인 61
3. 표현영역 지도 능력 향상을 위한 교육 및 지원방안 65
1) 전문성 강화 65
2) 학교 환경 개선 70
3) 학생 참여 유도 전략 73
Ⅴ. 논의 79
1. 비무용전공자 체육교사들의 표현영역에 대한 인식 80
2. 표현영역 수업의 현장실천 현황 84
3. 표현영역 수업의 지원방안 86
Ⅵ. 결론 및 제언 91
1.결론 91
2.제언 93
참고문헌 95