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이모티브 뉴스(Emotive News) : 저널리즘의 ‘오래된 미래’

Emotive News : 'Old Futures' of Journalism

초록 (요약문)

최근 저널리즘 연구에서 이른바 “감정적 전환(Emotional Turn)”이 일어나고 있다. 오랫동안 저널리즘 분야에서는 지식의 계몽 및 전달, 진위 판정과 규범적 논증 등을 이상형으로 삼는 객관주의가 지배적이었다. 전통적으로 감정은 좋은 시민의 조건으로 여겨지지 않았고 많은 전문가들은 공론장의 ‘감정화’에 매우 비판적이었다. 디지털 미디어의 발달로 인해 격화된 주목경쟁(attention struggle), 포퓰리즘의 확산 등은 객관적 사실보다는 감정이나 개인적 신념이 여론 형성에 더 큰 영향을 미치는 이른바 ‘탈진실(post-truth)’ 현상을 가속하고 있다. 불평등의 격화는 사회적 약자에게 책임을 전가하고 ‘혐오’ ‘불안’ ‘공포’ 등의 부정적 감정을 확산시켰다. 이제 감정은 공론장에서 ‘표현되느냐 아니냐’가 아니라 ‘어떻게’ 표현되느냐가 관건이 되었다. 그러나 사실과 객관을 금과옥조로 삼아온 주류 언론은 문제에 효과적으로 대응하기는커녕 존립을 우려할 정도로 신뢰 위기에 처해있다. 이러한 현실은 저널리즘 연구로 하여금 감정을 진지한 분석 단위로 상정할 것을 요청한다. 본 연구는 ‘이모티브 뉴스(emotive news)’, 즉 ‘개인 또는 집단의 감정이 의식적으로 표현되고 적극적으로 해석되는 뉴스’라는 범주를 통해서 저널리즘에서 감정이 왜 중요한지, 그리고 이모티브 뉴스의 사회적 의미는 무엇인지 살펴보고자 한다. 이론적 근거로 스피노자의 정서 이론을 중심축으로 삼아 앤더슨의 공동체 규범 모델, 덴진의 해석적 상호작용론 및 수행성(the performative) 개념, 알튀세르의 이데올로기론과 버틀러의 수행성 (performativity) 이론을 참고한다. 또한 경험적 근거로 이모티브 뉴스를 생산하고 있는 기자, 프로듀서, 르포라이터 등 21명의 현직 저널리스트에 대한 심층 인터뷰를 진행하여, 기존 저널리즘 관행에 대한 문제의식은 무엇이고 생산자가 자신의 이모티브 뉴스에 어떤 의미를 부여하는지를 확인한다. 이론적·경험적 근거를 통해 본 연구는 이모티브 뉴스 생산자들이 피상적인 ‘객관성의 의례’를 비판하면서도 객관성을 감정으로 대체하기보다 ‘객관성의 확장’을 지향한다고 결론 내린다. 한편으로 본 연구는 이모티브 뉴스가 평범한 사람들의 삶과 ‘보이지 않는 시민’의 고통을 염려함으로써, 객관주의 저널리즘 규범에 가려 상대적으로 부각되지 못한 근대 저널리즘의 공동체 형성적 기능을 되살리고 있음을 보인다. 이러한 이모티브 뉴스는 진영 논리에 갇힌 ‘부족주의 저널리즘’을 극복하고 언론의 신뢰를 회복하는 대안의 하나가 될 수 있다.

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초록 (요약문)

Journalism studies is undergoing an emotional turn. For more than a century, the objectivity norm, which idealized the enlightenment and transmission of knowledge, fact-checking, and normative argumentation, has dominated the field of journalism. Traditionally, emotions were not considered a condition of good citizenship, and experts were highly critical of the ‘emotionalization’ of the public sphere. The intensified attention struggle due to the development of digital media and the spread of populism accelerates the so-called ‘post-truth’ phenomenon, where emotions or personal beliefs have a greater influence on public opinion formation than objective facts. Rising inequality has led to a shift of blame to the socially vulnerable and the spread of negative emotions such as hate, anxiety, and fear. Therefore, the key issue in the public sphere is not whether emotions are expressed, but exactly how they are expressed. However, the mainstream media, which has held facts and objectivity as sacrosanct, is facing a crisis of trust to the extent that its very existence is in jeopardy, let alone effectively responding to the problem. This reality calls for journalism studies to posit emotion as a serious unit of analysis. This dissertation defines 'emotive news' as 'news in which the emotions of individuals or groups are consciously expressed and actively interpreted.' Applying this concept, it aims to examine why emotions are important in journalism and what their social significance is. As a theoretical basis, it centers on Spinoza's theory of affect, while also referencing Anderson's community norm model, Denzin's interpretive interactionism and the concept of the performative, Althusser's theory of ideology, and Butler's theory of performativity. Methodologically, in-depth interviews were conducted to identify their discontent about current journalism practices and the meaning they attribute to their emotive news. Interviewees comprised 21 working journalists including reporters, producers, and reportage writers who produce emotive news. Through theoretical and empirical evidence, this research concludes that emotive news producers, while criticizing superficial rituals of objectivity, aim for an expansion of objectivity rather than replacing objectivity with emotion. On the other hand, this research shows that emotive news is reviving the community-forming function of modern journalism, which has been relatively overshadowed by objectivist journalism norms, by caring for the lives of ordinary people and the suffering of 'invisible citizens.' Such emotive news can provide an alternative to overcome tribalistic journalism trapped in factional logic and restore trust in the media.

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목차

01. 서론 : 연구 문제 및 연구 목표 1
02. 선행 연구 10
1. 현대 감정 연구와 고전적 감정 연구 11
2. 어펙티브 뉴스와 이모티브 뉴스 15
3. 객관주의 저널리즘과 대중문화로서의 저널리즘 23
03. 연구방법과 연구대상 30
04. 이론적 탐색 36
1. 합리성 규범 vs. 공동체 규범 36
2. 수행성 : 해석적 상호작용론 43
3. 스피노자로 돌아가기 49
4. 감정과 이데올로기 60
05. 인터뷰 77
1. 공동체 모델 77
1) 동기와 목적으로서의 감정 77
2) 공동체를 만드는 서사 91
3) 뉴스소외와 정파성 104
2. 수행적 저널리즘 113
1) "스트 기사" 113
2) 감정의 전략적 의례 125
3) 이모티브 뉴스와 사회 변동 144
3. 감정의 정치사회학 153
1) 신자유주의 감정체제 153
2) 대항감정 160
06. 논의 168
1. 시사점 168
2. 이론적 함의 177
07. 결론 186
참고문헌 194

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