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Wishing Well : Expanding Tangible Expressiveness through the Illusionary Techniques of Augmented and Mixed Reality.

초록 (요약문)

This research paper takes a conjectural approach to inspire future studies that expand the exploration of tangible interactions using advanced technologies within the realm of extended reality (XR). It highlights a notable scarcity of support for new expressive avenues centered on tangibility within immersive disciplines, despite the intrinsic connection between real environments and virtual elements in augmented and mixed reality. Interactive tangible illusions are a central concept in this research, offering a framework where virtual images seamlessly blend with physical surroundings. These illusions achieve naturality in how virtual elements respond to physical factors (interaction) and how they confuse our senses to convince us of their presence (illusion). Wishing Well serves as an initial artistic experiment, employing simple technical applications that mimic existing implementations of this genre. Its symbolism is inspired by the themes represented in the Korean poem Self-Portrait by Yoon Dong-ju. The strategies employed in this project align with techniques like Pepper’s Ghost and the use of water as a reflective surface, redefining spatial cognition by simulating tangible presence in virtual imagery through elements of nature. This approach emphasizes the potential of XR to bridge the gap between the physical and virtual, fostering a more immersive and meaningful interaction with our surroundings.

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초록 (요약문)

이 연구 논문은 확장 현실(XR) 영역 내에서 첨단 기술을 활용한 유형적 상호작용 탐구를 확장하는 미래 연구에 영감을 주기 위해 추측적 접근 방식을 취한다. 증강 현실 (AR)과 혼합 현실 (MR)에서 실제 환경과 가상 요소 사이의 본질적인 연결에도 불구하고 유형성 중심의 새로운 표현 방식에 대한 지원이 현저히 부족하다는 점을 강조한다. 상호작용형 물리적 착시 (Interactive tangible illusion)는 이 연구의 중심 개념으로, 가상 이미지가 물리적 환경과 원활하게 융합되는 프레임워크를 제공한다. 이러한 착시는 가상 요소가 물리적 요소(interaction)에 어떻게 반응하는지, 그리고 감각을 혼란시켜 그 존재를 확신시키는 방식(illusion)에서 자연스러움을 얻다. 우물 속에(Wishing Well)는 이 장르의 기존 구현을 모방한 간단한 기술적 응용 프로그램을 사용하는 예술 실험으로 사용된다. 그 상징성은 윤동주의 한국 시 자화상에 나타난 주제에서 영감을 받다. 이 프로젝트에 사용된 전략은 페퍼스 고스트 (Pepper's Ghost)와 물을 반사 표면으로 사용하는 것과 같은 기술과 일치하며, 자연 요소를 통해 가상 이미지에서 유형적 존재를 시뮬레이션하여 공간 인지를 재정의한다. 이 접근 방식은 물리적 요소와 가상 요소 사이의 간극을 메우고 주변 환경과의 보다 몰입적이고 의미 있는 상호작용을 촉진하는 XR의 잠재력을 강조한다.

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목차

I. Introduction 8
II. Background 12
II. A. Technical Background 13
II.A.1. Expressive Faculties of XR 13
II.A.2. Realism in XR 15
II.A.3. Storytelling in XR 17
II.A.4. Tangibility: Pepper’s Ghost 19
II.A.4.a) Pepper’s Ghost’s Background 19
II.A.4.b) Expressive Faculties of Pepper’s Ghost 21
II. B. Semiotic Background 25
III. Methodology 36
III.A. Overview 36
III.B. Wishing Well 36
III.C. Prototyping and Experimentation 39
III.C.1. AR Implementation 39
III.C.1.a) p5.js Face Tracking 40
III.C.1.b) Video Mapping 45
IV. Discussion 47
IV.A. Symbolic Analysis 47
IV.B. Importance of Physicality 50
V. Evaluation 54
VI. Conclusions 57
VII. Bibliography & References 61

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