검색 상세

Analyzing Real Human Photos in Korean Elementary School English Textbooks for Third and Sixth Grades : Representation of Nationalities and Roles

초록 (요약문)

This study explores how the diversity of English-speaking countries is represented in Korean elementary English textbooks for 3rd and 6th grades, based on the 2015 Korean curriculum. In the Korean public education system, 3rd grade marks a crucial point where students begin learning English as a foreign language, and the textbooks used during this stage contribute to shaping their initial perceptions of the language. In contrast, 6th grade, the final year of elementary school, reflects the cumulative exposure to English during the previous three years, providing students with a broader perspective on the diversity of English compared to 3rd grade. This study analyzes real human photos in the 3rd and 6th grade textbooks in terms of nationality, interaction, and roles and examines potential differences in the context of English use between the two grade levels. The study was conducted on ten textbooks (5 for 3rd grade and 5 for 6th grade) used in Korean elementary schools, encompassing a total of 112 units. To assess regional diversity, the research classified the nationalities of real human photos featured in each textbook according to Kachru’s World Englishes model (Inner, Outer, and Expanding Circles). Van Leeuwen’s social actor framework was also applied to analyze the interaction images, focusing on how individuals from different circles use English and their roles. The study investigated how the textbooks reflect English as a global language through real human photos. The findings indicate that the 3rd grade textbooks predominantly feature images of Korean human photos, reflecting an intention to create a familiar learning environment for students in the early stages of learning English. In contrast, 6th grade textbooks feature fewer Korean images but include a greater variety of nationalities, offering students opportunities to develop a more global perspective. However, individuals from the Unclear Inner Circle (one of the Inner Circle, with no specific country identified) dominated, showing an imbalance in regional diversity. Regarding interactions, both the 3rd and 6th grade textbooks most commonly depicted communication between Unclear Inner and Korean. Following the Unclear Inner-Korean interaction type, interactions between Koreans were common in the 3rd grade, whereas more diverse interactions in Outer or Expanding Circles appeared in the 6th grade. However, the proportion of non-Western (Outer and Expanding Circles) interlocutors remained significantly lower compared to Koreans and Western (Inner Circle) interlocutors, lacking a balanced representation of English-speaking countries. Additionally, authority roles, such as teachers, were predominantly assigned to real human photos from Unclear Inner Circle. These results suggest that Korean and Unclear Inner Circle primarily represent the nationality of the real human photos in English textbooks. In conclusion, this study highlights the significant role that visual representations play in teaching students how to communicate in English with people from diverse cultures and backgrounds. Based on the findings, this study offers implications for how the diversity of English can be more effectively integrated into educational materials, providing valuable insights for future textbooks and educational material development.

more

초록 (요약문)

본 연구는 2015년 한국 교육과정에 기반하여 제작된 초등학교 3학년과 6학년 영어 교과서의 실제 인물 사진을 분석하여, 영어 학습에서 영어 사용 국가의 다양성이 어떻게 표 현되고 있는지를 탐구하고자 한다. 한국의 공교육 과정에서 3학년은 학생들이 영어를 외국어로 처음 배우기 시작하는 중요한 시점이며, 이 시기에 사용되는 교과서는 학생들이 영어에 대한 초기 인식을 형성하는 데 중요한 역할을 한다. 반면, 6학년은 초등학교의 마지막 학년으로, 학생들이 지난 3년간 지속적으로 영어에 노출되어 왔기 때문에 영어의 다양성에 대해 3학년보다 넓은 관점을 갖게 된다. 따라서 본 연구는 3학년과 6학년 교과서에 등장하는 실제 인물 사진을 국가, 상호작용, 역할에 따라 세밀하게 분석하고, 이를 비교함으로써 학년 간 영어 사용 맥락의 차이를 살펴보고자 한다. 본 연구는 한국 초등학교에서 사용되는 3학년 교과서 5권과 6학년 교과서 5권, 총 10권의 교과서의 112개 유닛을 대상으로 진행되었다. 연구는 Kachru의 세계 영어 모델을 활용하여 각 교과서에 등장하는 실제 인물들의 국적을 세 가지 카테고리(내부권, 외부권, 확장권)를 기반하여 분류함으로써 국가적 다양성을 확인하였다. 또한, Van Leeuwen의 사회적 행위자 프레임워크를 적용하여 각 국가권의 인물들이 영어로 소통하는 장면과 그들이 맡고 있는 사회적 역할의 다양성을 분석하였다. 이를 통해 교과서에서 영어가 글로벌 언어로서 어떻게 제시되고 있는지 실증적으로 살펴보았다. 연구 결과, 3학년 교과서에서는 한국인 인물 사진의 비율이 높게 나타났으며, 이는 영어 학습 초기 단계에서 학생들에게 친숙한 학습 환경을 제공하고자 하는 의도가 반영된 것으로 보인다. 반면, 6학년 교과서에서는 한국인 인물의 비율이 다소 감소하고, 보다 다양한 국적의 인물들이 포함되면서 학생들에게 글로벌 관점을 제공하려는 노력이 나타났다. 그럼에도 불구하고, 여전히 서구권(내부권) 국가 출신의 인물들이 대부분을 차지하고 있어 국가적 다양성에 대한 균형은 다소 부족한 것으로 나타났다. 또한, 상호작용 장면에서는 3학년과 6학년 교과서 모두에서 한국인과 서구권 인물이 소통하는 모습이 가장 많이 발견됐다. 3학년에서는 주로 한국인끼리 대화하는 장면이 우세했던 반면, 6학년에서는 한국인이 비서구권 인물(외부권 및 확장권)과 소통하거나 외국인들끼리 대화하는 모습이 더 자주 나타났다. 그러나 비서구권 대화자의 비율은 여전히 한국인이나 서구권 대화자에 비해 현저히 낮아, 영어 사용 국가들의 다양성을 균형 있게 반영하지 못했다. 또한, 교과서에서 권위적 역할(예: 교사)을 맡은 인물들이 주로 서구권 출신의 인물들로 나타났다. 이러한 결과는 교과서의 실제 인물 사진들의 국적이 한국인과 서구권 국가에 치우쳐 있음을 보여준다. 본 연구는 한국 초등학교 영어 교과서에서 시각적 표현이 학생들에게 다양한 문화와 언어를 가진 사람들과 영어로 소통하는 방법을 배우는 데 있어 중요한 역할을 한다는 점을 강조한다. 더 나아가, 연구 결과를 바탕으로 영어 사용 국가의 다양성이 교육 자료에 더 효과적으로 반영될 수 있는 방안을 제시하며, 향후 교과서 및 교육 자료 개발에 중요한 시사점을 제공한다.

more

목차

I. Introduction 1
1.1 Purpose of the Thesis 1
1.2 Outline of the Thesis 3
II. Literature Review 4
2.1 Linguistic and Cultural Diversity of English 4
2.1.1 Kachru's Model of World Englishes 4
2.1.2 Global Spread of English as a Lingua Franca 5
2.2 Cultural Representation and Visual Impact in ELT Materials 7
2.2.1 Inner Circle Centric Perspectives 7
2.2.2 Images in Language Education 8
2.2.3 Van Leeuwen's Social Actor 9
2.3 Prior Research on EFL Primary and Secondary School Textbook 11
2.4 Research Questions 13
III. Methodology 14
3.1 Data 14
3.2 Analysis 15
IV. Results and Discussion 22
4.1 Proportion and Number of Real Human Photos by Nationalities 22
4.1.1 Third Grade Textbooks 22
4.1.2 Sixth Grade Textbooks 30
4.2 Types of Interaction in Real Human Photos 38
4.2.1 Third Grade Textbooks 38
4.2.2 Sixth Grade Textbooks 44
4.3 Representation of Authority Role in Real Human Photos 51
4.3.1 Third Grade Textbooks 51
4.3.2 Sixth Grade Textbooks 55
4.4 Comparison of Global Perspective and Roles Between 3rd and 6th grades 59
4.4.1 Nationality 59
4.4.2 Interaction 61
4.4.3 Authority Role 63
V. Conclusion 65
5.1 Summary of Findings 65
5.2 Pedagogical Implication 67
References 70

more