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일제 말기 대륙 담론과 조선 작가들의 ‘대륙’ 상상 : 만주의 공간 전환을 중심으로

Continental discourse at the end of the Japanese colonial period and the imagination of the 'continent' of Joseon writers -Centering on the transformation of space in Manchuria-

초록 (요약문)

본 논문은 일제 말기의 만주 공간이 제국의 대륙 담론에 의해 포섭된다는 점을 포착하여, 조선 작가들이 만주를 통해 나타낸 대륙 상상이 제국 담론과 어떻게 거리를 두는지를 고찰 하고자 했다. 일본의 제국 담론에서 '대륙'은 식민 침략 정책의 방향을 제시하고, 특히 중일 전쟁의 장기화와 '대륙개척 이민 정책'의 실시에 따라 '대동아'와 함께 일제가 구축하는 지역 공동체 상상을 반영한다. 그러나 '대동아'라는 일제가 날조한 지리개념과 달리 '대륙' 그 자 체가 제국 이데올로기가 포섭하기 어려운 풍부한 의미를 가지고 있기 때문에 제국 이데올로 기와 거리를 두는 상상력을 자극해 낼 수 있다. 본 논문이 주목하는 작품들은 바로 제국 담 론과 구별되어 만주 대륙에 대한 나름의 상상을 보여준 것이다. 일제 말기 만주 공간에 대한 기존의 논의들은 민족주의 시각으로 인해 발생한 협력/저항 의 이항대립 구도와 협력하면서 저항하고자 하는 탈식민주의 분열된 주체성의 시선으로 연 구해 왔다. 민족주의는 국민국가, 탈식민주의는 제국판도를 중심으로 작품을 해석한 것은 한 계를 가지고 있는 것으로 보인다. 일제 말기 격변을 겪는 세계 질서 속에서 대륙이라는 초국 가적 공간의 의미를 파악하기 위해 본 논문은 문학 지도 그리기의 방법을 도입하였다. 작중 인물들의 행위 공간, 이동 경로와 투사 공간은 지도 그리기의 핵심 요소라고 할 수 있는데, 이 시기 작품들에 등장한 만주는 행위 공간, 대륙은 투사 공간으로 나타난다. Ⅱ장은 일제의 대륙 담론에 나타난 제국의 심상지리를 살펴보았다. 근대 이래 일본은 서 구를 주도하는 세계체계 속에서 자신의 위치를 찾는 데 힘썼다. 이 과정에 아시아를 탈피 하는 탈아론과 아시아의 일체성을 강조하는 흥아론은 계속 공존하고 있다. 이는 일제 말기 에 이르러 서구에 대항하고 아시아의 평등과 해방을 표방하는 흥아론의 겉으로 일본 중심 주의적인 황도사상을 위장하는 식으로 나타난다. 이런 일본 중심주의적인 지리 상상이 대 륙이라는 지역 공간을 통해 나타난 것은 제국에 부응하는 '대륙개척문학'이라고 할 수 있 다. '대륙개척문학' 또는 '대륙문학'은 일본 낭만파의 영향을 받아 '흥아'라는 추상적이고 상징적인 의미로 대륙의 지형, 풍토 지리학적 속성을 덮어버리고, 일본인의 대륙에서의 주 체성을 강조한다. 만주는 일제 대륙침략의 교두보와 '대륙개척 이민 정책'을 실행하는 핵심 적인 공간이다. 근대의 만주 공간은 일본과 러시아의 제국주의 세력의 쟁탈과 조선 이민의 유입으로 인해 남/북/동만주의 세 지역으로 이룬다. 그 중에 러시아의 세력 범위였던 북만 주는 제국 통치에서 비교적 박약한 지역으로 일본의 만주 개척에서 중요한 무대가 되었다. 또한, 만주의 조선 이민은 과거 동만주와 농촌에 집중한 것에 비해 일제 말기에 북만주와 도시로 분산한 것으로 보인다. Ⅲ장은 이 시기 조선 작가들이 만주를 통해 대륙에 대한 상상력을 나타낸 대표적인 작 품을 분석하였다. 본 논문은 주로 인물들의 행위 공간 만주와 투사 공간 대륙을 중심으로 고찰하였다. 우선, 행위 공간으로 나타난 만주는 도시/농촌의 이원대립 구도가 드러난다. 일제의 만주 통치는 철도에 의해 이루어지기 때문에 제국 담론에서 철도와 그 연선의 도 시는 문명의 상징이고, 만주의 광대한 농촌 지역은 제국의 개척을 기다리는 야만의 공간이 다. 그러나 본 논문의 대상 작품에서 나타난 도시/농촌의 이원대립 구도는 오히려 철도 연 선의 대도시를 부정적으로 드러내고, 대륙의 오지인 농촌의 희망을 보여준 것이다. 그 다음 투사 공간을 통해 나타난 대륙의 의미도 제국 담론의 일본 중심주의를 거부한 것으로 보인다. 한설야의 『대륙』은 일본 청년이 만주에서 탐색하는 과정에 대륙의 영향을 받아 변화가 생기는 이야기로, 즉 대륙의 개조를 받는 것을 통해 제국 일본과 식민지 만주 의 관계를 협소한 섬나라와 광활한 대륙의 도식으로 역전시킨다. 이효석은 하얼빈의 카바 레, 극장, 묘지 등 헤로토피아를 통해 러시아를 비롯한 유럽을 투사 공간으로 드러내고, 과거 유라시아 대륙의 통로로서 활약했던 하얼빈이 일제 치하에 몰락한 것을 보여주고 탄 식한다.. 유럽과 연결하는 유라시아 대륙의 상상은 서구에 대한 대항을 통해 아시아의 일 체성을 만들고자 하는 제국 담론과 거리를 둔다. 이기영은 '대륙'의 자연과 풍토를 주목하 여 만주의 '대지' 또는 '처녀지'를 개척하는 과정에 조선인의 주체성을 드러낸다. 간도가 이미 조선화되었다는 광경을 보면서 만주의 다른 지역도 간도처럼 조선화될 것이라는 낙관 적 전망은 이 시기 그의 작품에 그대로 나타난다. 만주 조선화의 전망은 제국의 힘으로 만 주의 일본화를 도모하는 일제의 욕망을 좌절시킨 것이다. 결론적으로 일제 말기 조선 작가 들은 일본 중심주의적인 제국의 대륙 담론을 거부하여 만주를 통해 대륙에 대한 나름의 상상력을 보여주며 문학사적으로 중요한 의미를 갖는다.

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초록 (요약문)

This paper captures the fact that the Manchurian space was embraced by the continental discourse of the empire at the end of the Japanese colonial period, attempting to examine how the continental imagination was expressed by Joseon writers through Manchuria distanced themselves from imperial discourse. In Japan's imperial discourse, the 'continent' suggested the direction of the policy of colonial aggression and reflected the imagination of the regional community together with 'Greater East Asia' constructed by Japanese imperialism, especially with the prolonged Sino-Japanese War and the implementation of the 'continent expansion immigration policy'. However, unlike the geographical concept of 'Greater East Asia' fabricated by Japanese imperialism, the 'continent' itself has rich meanings that are difficult for imperial ideology to absorb, thus stimulating imagination to maintain distance from imperial ideology. This paper focuses on the works that was distinct from the imperial discourse and showed their own imagination of the Manchurian continent. The existing discussions on Manchurian space during the late period of Japanese imperialism have been studied from the perspective of the dichotomy of cooperation/resistance arising from a nationalist perspective and the subjectivity of postcolonial division. Nationalism centered on the nation-state, while postcolonialism centered on imperial territory to explaining works both has its limitations. In order to grasp the meaning of the continent as a transnational space when the world order undergoing upheaval at the end of the Japanese colonial period, this paper introduced a method of literature mapping. The action space, route, and projection space of the characters in the work can be said to be the core elements of literature mapping. In the works during this period Manchuria appeared as an action space, and the continent appeared as a projection space. Chapter II examined the Imagined Geographies of the empire that appeared in the continental discourse of Japanese imperialism. Since modern times, Japan had been committed to finding its place in the Western dominated world system. During this process, the 'Leaving Asian theory' of detachment from Asia and the 'Revitalizing Asian theory' emphasizing the unity of Asia had coexisted. At the end of the Japanese colonial period, the 'Revitalizing Asian theory', which opposed the West and advocated equality and liberation in Asia, appeared in a way that disguised the Japanese-centered ecliptic ideology. This Japanese-centered geographic imagination appeared through the geographical space of the continent, which can be said to be a 'continental exploitation literature' that responded to the empire. Under the influence of the Japanese Romanticism, 'Continental exploitation literature' or 'continental literature' uses the abstract and symbolic meaning of 'Revitalizing Asian' to conceal the terrain and geographical attributes of the continent, emphasizing the subjectivity of the Japanese on the continent. Manchuria was the bridgehead of Japanese imperialism's invasion of the continent and the core space for implementing the 'continent expansion and immigration policy'. The modern Manchurian space consisted of three regions: south/north/east Manchuria due to the scramble of imperialist forces from Japan and Russia and the influx of Joseon immigration. Among them, North Manchuria, which was once within the sphere of Russian influence, was a relatively weak region under imperial rule and became an important stage for Japan to explore Manchuria. In addition, compared to the past concentration in East Manchuria and rural areas, Korean immigrants in Manchuria dispersed to North Manchuria and cities during the late period of Japanese colonial rule. Chapter Ⅲ analyzed representative works in which Joseon writers showed their imagination about the continent through Manchuria during this period. This paper mainly examined the action space of characters in Manchuria and the projection space on the continent. Firstly, as a behavioral space, Manchuria presented a binary opposition pattern of urban/rural areas. Since Japanese rule of Manchuria is accomplished by railroads, in the imperial discourse, the railroad and the city along the line are symbols of civilization, and the vast rural area of Manchuria was a space of barbarism waiting for the empire to explore. However, the binary opposition pattern between urban and rural areas that appeared in the subject work of this paper rather negatively revealed the large cities along the railroad line and showed the hope of rural areas, which are remote areas of the continent. Secondly, the meaning of the continent that appeared through the projection space also seems to have rejected the Japanese centralism of the imperial discourse. Han Seol-ya's 'The Continent' is a story that changes under the influence of the continent in the process of Japanese youth's exploration in Manchuria, that is, through the renovation of the continent, the relationship between Imperial Japan and the colony of Manchuria was reversed into a narrow island nation and a vast continental schema. Lee Hyo-seok showcased the projection space of Europe, such as Russia, through the cabaret, theaters, cemeteries, and other heterotopia in Harbin, revealing the fact that Harbin, which used to be active as a passage through the Eurasian continent, declined under the rule of Japanese imperialism and sighed deeply. The imagination of the Eurasian continent, which connected Europe, distances itself from the imperial discourse of trying to create unity in Asia through opposition to the West. Lee Ki-young demonstrated the subjectivity of the Korean in the process of exploring the 'land' or 'virgin land' of Manchuria by paying attention to the nature and climate of the 'continent'. After seeing the scene that Gando had already been Joseonized, he optimistically believed that other parts of Manchuria will be Joseonized like Gando, and this belief appears in his work during this period. The prospect of 'Manchuria Joseonization' frustrated the desire of Japanese imperialism to achieve 'Manchuria Japanization' through imperial power. In conclusion, at the end of the Japanese colonial period, Joseon writers rejected the continental discourse of the Japanese-centered empire, showing their imagination of the continent through Manchuria, and having an important historical significance.

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목차

I. 서론 1
1. 연구사 검토 및 문제제기 1
2. 연구의 방법 10
II. 일제 말기 대륙담론과 만주의 문제적 위상 20
1. 일본제국의 심상지리와 대륙문학의 대두 20
2. 만주지역의 복합성과 조선작가들의 만주인식 32
III. 만주 배경 소설에 나타난 대륙 상상 39
1. 섬과 대륙의 대비를 통한 대륙담론 비판 39
1) 철도에 의한 만주 도시/오지의 대립 구도 39
2) 중일(中日) 청년 중개자의 갈등 해소 가능성 47
3) 중심과 주변의 치환: 제국섬나라와 식민지대륙 54
2. 일제의 대륙 판도에 의해 절단된 유라시아 대륙의 상상 61
1) 대륙의 명암: 유럽 문명의 빛과 식민지의 어둠 62
2) 하얼빈의 헤테로토피아와 유라시아 축도 67
3) 유라시아라는 환상과 자기기만 75
3. '무주지'로서의 대륙과 조선의 만주라는 착각 83
1) 만주국 안에서 조선인 개척촌의 내부경계 그리기 83
2) 제국 만주 의료 체계 속에서 무시된 '빈자리'-조선인 개척촌 90
3) 제국 권력의 틈새로서의 북만주 농촌과 개척촌 조선화의 욕망 98
4. 소결 102
IV. 결론 105
참고문헌 108

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