프랑스령 인도차이나 시기(1887-1954) 베트남 근대 박물관의 형성과 프랑스국립극동연구원(EFEO)의 역할
The Formation of Modern Museums in Vietnam during the French Indochina Period (1887-1954) and the Role of the École française d'Extrême-Orient(EFEO)
- 주제어 (키워드) 근대 베트남 , 베트남 박물관 , 프랑스령 인도차이나 , 프랑스국립극동연구원 , EFEO , 루이 피노 박물관 , Modern Vietnam , Vietnamese Museums , French Indochina , French School of the Far East , EFEO , Louis Finot Museum
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 강희정
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 일반대학원 동남아시아학협동과정
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000079692
- UCI I804:11029-000000079692
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 19세기 말에서 20세기 초 프랑스령 인도차이나 시기(1887-1954) 베트남의 근대 박물관이 어떻게 형성되었으며, 프랑스국립극동연구원(EFEO: Éole françise d'Extrême-Orient, 이하 극동연구원)과 어떤 관계가 있고 어떤 영향을 미쳤는지 살펴본다. 극동연구원의 활동으로 인해 베트남의 근대 박물관이 초창기에 어떤 성격을 띠었는지를 살펴보는 것을 목적으로 하고 있다. 베트남의 근대 박물관은 프랑스령 인도차이나 시기 베트남 내에서 프랑스의 아시아 연구를 수행한 기관인 프랑스국립극동연구원(EFEO: Éole françise d'Extrêe-Orient)의 활동의 일환으로 설립되었다. 이를 모체로 베트남 근대 박물관은 변화를 거듭하여 현재 베트남의 주요 박물관들로 자리 잡았다. 베트남 근대 박물관은 프랑스의 식민지배라는 시대적 상황과 설립 주체인 극동연구원의 특성상 프랑스 본국의 정치적 판단과 문화유산 정책의 영향을 받을 수밖에 없었는데, 이는 베트남 내에서의 초창기 박물관의 형성과 특성에 지대한 영향을 미쳤다. 20세기 초 극동연구원에 의해 프랑스령 인도차이나에 설립된 박물관 중 베트남 내에 설립된 대표적인 박물관은 크게 5개로, 앙리 빠르망띠에 박물관, 카이 딘 박물관, 블랑샤르 드 라 브로스 박물관, 루이 피노 박물관, 타인 호아 고고학 박물관이 이에 해당한다. 해당 박물관들은 기본적으로 인도차이나 각지의 유물을 수집, 보존, 연구, 전시하며 연구 성과를 꾸준히 발표했다는 점에서 문화유산 보존 및 연구기관으로서의 특성을 지녔다고 볼 수 있다. 그러나 그 기저에는 인도차이나의 고고학, 역사학 등을 연구함으로써 식민 지배 지역에 대한 프랑스의 이해도를 높여, 장기적인 관점에서 보다 수월한 식민지배를 뒷받침하고, 대내외적으로 프랑스의 지배력을 보여주려는 정치적인 목적 또한 존재했다. 한편 극동연구원이 설립한 박물관들은 유물의 수집 과정에서부터 체계적인 법령의 제정을 통해 유물에 공공성의 특성을 부여하고, 프랑스인뿐만 아니라 아시아인들에게도 박물관을 개방하여 근대적 박물관의 중요한 특성인 ‘공공성’ 또한 가지고 있었다고 판단된다. 이는 1920년대 이후 각 박물관에서 기록한 관람객 통계 자료를 통해 뒷받침된다. 본 연구는 초창기 베트남 근대 박물관의 형성 과정과, 그 과정에서 극동연구원이 수행한 역할을 통해 그 특성을 파악함으로써 프랑스 지배기 박물관을 통한 베트남 학술 연구의 일면을 살펴볼 수 있다는 점에서 의의가 있다.
more초록 (요약문)
This study examines how modern museums in Vietnam were formed during the French ndochina period (1887-1954) in the late 19th and early 20th centuries, their relationship with the French School of the Far East (EFEO: École française d'Extrême-Orient, hereafter referred to as the EFEO), and the influence of EFEO’s activities on the early characteristics of these museums. The primary goal is to investigate how EFEO's activities shaped the identity and nature of modern museums in Vietnam during their nascent stage. The modern museums in Vietnam were established as part of the activities of EFEO, an institution conducting French Asian studies in Vietnam during the French Indochina period. Originating from this institution, these museums underwent various transformations and eventually became the major museums of Vietnam today. Due to the colonial context of French rule and the nature of the EFEO as the founding institution, Vietnamese modern museums were inevitably influenced by France’s political decisions and cultural heritage policies. These factors played a crucial role in shaping the early formation and characteristics of museums in Vietnam. Among the museums established by the EFEO in French Indochina in the early 20th century, five major ones were located in Vietnam: the Henri Parmentier Museum, the Khai Dinh Museum, the Blanchard de la Brosse Museum, the Louis Finot Museum, and the Thanh Hoa Archaeological Museum. These museums primarily functioned as institutions for collecting, preserving, researching, and exhibiting artifacts from various parts of Indochina, consistently publishing their research findings. From this perspective, they can be regarded as heritage preservation and research institutions. However, underlying this academic endeavor was a political objective—to enhance France’s understanding of its colonial territories through research in archaeology and history, thereby facilitating colonial rulein the long term and demonstrating France’s dominance both domestically and internationally. Meanwhile, the museums established by the EFEO also embodied the modern museum characteristic of "public accessibility." This was achieved through the systematic enactment of laws governing artifact collection, which granted cultural properties a public nature, as well as by opening museum spaces not only to the French but also to Asian visitors. This aspect is substantiated by visitor statistics recorded at various museums from the 1920s onward. This study is significant in that it explores the characteristics of early Vietnamese modern museums by examining their formation process and the role played by the EFEO. Through this analysis, it sheds light on an aspect of Vietnamese scholarly research during the period of French colonial rule, specifically as it was conducted through museums.
more목차
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 베트남 근대 박물관의 형성과 프랑스국립극동연구원(EFEO) 6
1. 근대 박물관의 출현 6
2. 베트남 최초의 근대 박물관: 사이공 인도차이나박물관(1881) 9
3. 하노이 박람회(1902-1903)와 프랑스국립극동연구원(EFEO) 10
1) 하노이 박람회(1902-1903) 10
2) 프랑스국립극동연구원(EFEO)의 박물관 설립과 법령 13
Ⅲ. 프랑스국립극동연구원(EFEO)이 설립한 베트남 근대 박물관 19
1. 앙리 빠르망띠에 박물관(1915) 21
2. 카이 딘 박물관(1923) 27
3. 블랑샤르 드 라 브로스 박물관(1928) 30
4. 루이 피노 박물관(1932) 34
5. 타인 호아 고고학 박물관(1936) 38
Ⅳ. 프랑스국립극동연구원(EFEO)이 설립한 베트남 근대 박물관의 성격 41
1. 문화유산의 보존 및 연구기관으로서의 베트남 근대 박물관 41
2. 정치적인 기관으로서의 베트남 근대 박물관 43
3. 프랑스령 인도차이나 시기 베트남 근대 박물관의 공공성 44
Ⅴ. 결론 49
참고문헌 52

