K-콘텐츠 활성화를 위한 제작사 간 협업 모델 진화 가능성 연구 : 드라마 제작 전문가들의 의견 조사를 중심으로
A Study on the Possibilities of Evolution in Production Collaboration Models for the Vitalization of K-Content: With a focus on an opinion survey with drama production professionals
- 주제어 (키워드) K-콘텐츠 , OTT 플랫폼 , 한국 드라마 , 델파이 기법 , 콘텐츠 제작 , 제작사 협력 , K-content , OTT platform , Korean drama , Delphi Method , content production , production collaboration
- 발행기관 서강대학교 미디어커뮤니케이션대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2025
- 학위수여년월 2025. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 미디어커뮤니케이션대학원 미디어&엔터테인먼트
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000079619
- UCI I804:11029-000000079619
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
K-content has gained global attention in recent years, and Korean dramas are especially enjoying global popularity on the back of the growth of OTT platforms. Despite this success, however, South Korean production companies are experiencing difficulties due to their dependence on global OTT platforms and copyright issues. This study investigates the possibilities of evolution in collaboration models between production companies to reinforce the international competitiveness of K-content and promote its sustainable growth. The study, in particular, analyzed the effects of the growth of OTT platforms and the changing global media environment on drama production and proposed some plans for the evolution of a production collaboration model based on them. The study carried out a Delphi survey with drama production professionals and identified the possibilities of collaboration at each stage of planning, production, distribution, and marketing and the conditions to facilitate these stages. The first phase identified the need for collaboration and major tasks with an open-ended questionnaire. The second phase designed a closed questionnaire based on the results of the first survey and made detailed and specific collaboration plans. The study calculated a content validity ratio (CVR) to analyze the possibilities of collaboration at the main stages of content production including planning, production, distribution, and marketing and tested the degree of agreement between the groups of professionals. The analysis results show that the evolution of a collaboration model was an important element not only to increase the quality of content and the efficiency of production, but also to reinforce the competitive edge of K-content in the global market. In particular, the promotion of creativity, sharing of resources, and risk diversification through collaboration serve as the core driving force of production collaboration. The study thus proposes that it is essential to provide policies for fair profit distribution and copyright protection to support them. The study also emphasized the importance of institutional support between the government and private sector to establish trust between production companies and build a sustainable collaboration structure. The study carried out a systematic inquiry into the possibilities of evolution in production collaboration models based on the analysis of successful K-content cases, thus proposing specific collaboration plans to policymakers and broadcasting industry players as well as providing basic data to reinforce the sustainability of the Korean drama industry and its global competitiveness.
more초록 (요약문)
최근 K-콘텐츠는 글로벌 시장에서 주목받으며, 특히 한국 드라마는 OTT 플랫폼의 성장과 함께 국제적인 인기를 얻고 있다. 이러한 성공에도 불구하고 국내 제작사들은 글로벌 OTT 플랫폼에 대한 의존과 저작권 문제 등에서 어려움을 겪고 있다. 이 연구는 K-콘텐츠의 국제적 경쟁력을 강화하고 지속 가능한 성장을 도모하기 위해 제작사 간 협업 모델의 진화 가능성을 탐구한다. 특히, OTT 플랫폼의 확산과 글로벌 미디어 환경 변화가 드라마 제작 환경에 미치는 영향을 분석하고, 이를 바탕으로 제작사 간 협업 모델이 진화할 수 있는 방안을 제시하였다. 연구는 드라마 제작 전문가를 대상으로 델파이 조사를 실시하여, 기획, 제작, 배급, 마케팅의 각 단계에서 협업이 이루어질 가능성과 이를 촉진하기 위한 조건들을 도출하였다. 첫 번째 단계에서는 개방형 질문을 통해 협업의 필요성과 주요 과제를 도출하였고, 두 번째 단계에서는 첫 번째 조사 결과를 기반으로 폐쇄형 설문을 설계해 세부적인 협력 방안을 구체화하였다. 연구는 기획, 제작, 배급, 마케팅 등 콘텐츠 제작의 주요 단계에서 협업 가능성을 분석하며, 전문가 집단의 합의도를 검증하기 위해 CVR(내용타당도)를 계산하였다. 분석 결과, 협업 모델의 진화는 콘텐츠 품질 향상과 제작 효율성 제고뿐 아니라, 글로벌 시장에서 K-콘텐츠의 경쟁력을 강화하는 데 중요한 요소임이 확인되었다. 특히, 협업을 통한 창의성 증진, 자원 공유, 리스크 분산은 제작사 간 협력의 핵심 동력으로 작용하며, 이를 지원하기 위한 공정한 수익 분배와 저작권 보호 정책이 필수적임을 제안하였다. 또한, 제작사 간 신뢰 구축과 지속 가능한 협력 구조 형성을 위해 정부와 민간의 제도적 지원이 중요함을 강조하였다. 이 연구는 K-콘텐츠의 성공 사례 분석을 기반으로 제작사 간 협업 모델의 진화 가능성을 체계적으로 탐구함으로써, 정책 입안자와 방송 산업 관계자들에게 구체적인 협업 방안을 제시하며, 한국 드라마 산업의 지속 가능성과 글로벌 경쟁력 강화를 위한 기초 자료를 제공한다.
more목차
제 1 장 서론 1
제 1절 연구의 배경 및 필요성 1
제 2절 연구의 목적 6
제 3절 연구의 절차 및 논문 구성 7
제 2 장 이론적 배경 9
제 1절 미디어 산업과 제작사의 변천 9
1. 미디어 산업의 법적 영역 9
2. 제작사의 개념과 양상 14
3. 국내 제작사의 유형 및 해결 과제 15
제 2절 드라마 콘텐츠 24
1. K-콘텐츠로써 한국 드라마의 개념 24
2. 드라마 제작 환경의 변화 25
3. 제작사 협력 드라마 26
제 3절 선행연구 고찰 33
제 3장 연구문제 35
제 1절 델파이(Delphi) 기법 35
제 2절 델파이 조사 설계 36
1. 전문가 패널 선정 기준 및 구성 36
2. 조사 도구 및 자료 수집 38
3. 분석 방법 40
제 4 장 연구결과 42
제 1절 1차 델파이 조사 결과 42
1. 알고 계신 제작사 간 협력에 해당하는 작품의 성과와 한계에 대한 응답 42
2. 제작사 간의 협력을 통해 콘텐츠 제작 효율성을 높이기 위한 구체적인 방안에 대한 응답 44
3. OTT 플랫폼의 성장과 같은 방송산업의 변화에 대해 두 제작사 간 협력하여 효과적으로 대응할 생존 전략에 대한 응답 45
4. 제작사 간 협력의 기획, 제작, 배급, 마케팅 등 각 단계별 구성에 대한 응답 46
5. 제작사 간 협력 촉진을 위해 정부 또는 관련 기관의 정책적 지원 제공에 대한 응답 48
제 2절 2차 델파이 조사 결과 49
1. 1 영역의 응답 결과 : 기획력 강화 vs. 매출 기대감의 현실 49
2. 2 영역의 응답 결과 : 의사결정 복잡성, 이해충돌, 전문성 부족 문제 51
3. 3 영역의 응답 결과 : 공정한 수익 배분, 투명한 의사결정, 그리고 소통 강화의 중요성 53
4. 4 영역의 응답 결과 : 오리지널 콘텐츠 강화, 기술 혁신, 다각화된 유통 전략의 중요성 54
5. 5 영역의 응답 결과 : 명확한 수익 배분과 시장 분석의 중요성, 공동 마케팅의 실행 과제 57
6. 6 영역의 응답 결과 : 기술 자원 공유의 중요성과 일정 조정의 과제 59
7. 7 영역의 응답 결과 : 신진 창작자 발굴, 세제 혜택, 정보 인프라 강화의 필요성 60
제 5 장 결론 63
제 1절 전문가 의견 수렴 결과를 반영한 협력 모델 제안 63
1. 연구 결과의 요약 63
2. 전문가 의견 수렴 결과의 시사점 65
3. 단계별 협력 모델 구축 67
제 2절 결론 및 제언 69
1. 결론 69
2. 연구의 한계점 및 제언 71
참고문헌 74
1. 국내 문헌 74
2. 국외 문헌 76
3. 신문기사 및 강연 76
4. 참고 웹사이트 79