검색 상세

The Poetics of Auto-Ethnography and the Problem of Ambivalent Belonging in Virginia Woolf’s The Waves

버지니아 울프의『파도』에 드러난 자문화기술지적 시학과 소속의 양가성

초록 (요약문)

This thesis investigates Virginia Woolf’s The Waves (1931) as an auto- ethnographic project that participates in 1930s England’s anthropological discourse. As the imperial decline accelerated in the 1930s, England witnessed a revitalized interest in domestic English identity and culture. This thesis analyzes Woolf’s strategic inversion of the anthropological gaze traditionally aimed at colonial cultures, which defamiliarizes the romanticized English cultural practices and customs as “tribal” rituals that foster conformity and aggression. The thesis explores how The Waves develops aesthetic strategies to imagine alternative modes of belonging that preserve multiplicity within society. Through Bernard’s failed pursuit of ethnographic realism, Woolf demonstrates the possibilities and limitations of representing collective selves. Ultimately, this thesis suggests that Woolf’s intense poetic commitment in The Waves forges a new vision of commonality that acknowledges the inviolable irreducibility and inscrutability of others.

more

초록 (요약문)

본 논문은 버지니아 울프의 『파도』(1931)를 1930 년대 영국의 자문화기술지 (Auto-ethnography) 담론을 통해 분석한다. 기존 연구는 『파도』의 미학적 성취를 울프의 작품 전체를 관통하는 사유와 반전 사상과 연결시켰지만, 본 논문은 1930 년대 인류학적 전회 (anthropological turn)라는 맥락에 초점을 맞춘다. 당시 영국에서는 제국의 쇠퇴와 심화되는 사회 분열로 인해 국지적인 영국 문화를 재발견, 재정의하려는 움직임이 본격화되었다. 『파도』는 식민지 문화를 향했던 인류학적 시선을 영국 내부에 투사하면서 자국의 문화적 관습과 전통의 야만성을 통렬하게 비판함과 동시에 목가적이고 평화로운 시골 이미지에 기반한 소영국주의 (Little Englandism) 서사가 팽창, 정복, 폭력과 관련된 제국 정체성과 긴밀하게 얽혀있음을 폭로한다. 또한 울프는 버나드의 인식론적 욕망을 통해 복수적 자아인 ‘우리’를 재현하는 것의 가능성과 한계를 탐색한다. 문화기술지 장르의 핵심 키워드인 양가성은 이 작품에서 조국에 대한 작가의 애착과 배타적인 국가주의에 대한 통렬한 비판의식을 조화시킨다. 본 논문은 선형적으로 발전하는 기존의 플롯 구조 탈피해 시적 리듬으로 통일성을 주조하는 『파도』의 독창적인 형식을 분석하면서, 울프의 실험적 미학을 제국과 국민국가를 넘어선, 다양성을 보존하는 새로운 공동체적 비전을 창출하는 장으로 바라볼 것을 제안한다.

more

목차

Introduction 1
1. “We Are in a Hostile Country”: Anthropological Inversion of Englishness 30
2. “I am many people”: The Poetics of the Collective Selves 74
Conclusion 119
Works Cited 125

more