경력전환 결혼이주여성의 학습경험에 관한 내러티브 탐구 : 고학력여성을 중심으로
A Narrative Inquiry into the Learning Experiences of Marriage Immigrant Women with a Career Transition : With a focus on highly educated women
- 주제어 (키워드) 결혼이주여성 , 경력전환 , 고학력 여성 , 내러티브 탐구 , marriage immigrant woman , career transition , highly educated woman , narrative inquiry
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 양미경
- 발행년도 2024
- 학위수여년월 2024. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원 평생교육·코칭
- 실제 URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000079246
- UCI I804:11029-000000079246
- 본문언어 한국어
- 저작권 서강대학교 논문은 저작권 보호를 받습니다.
초록 (요약문)
본 연구는 경력전환을 경험한 고학력 결혼이주여성 4명의 학습경험을 내러티브 탐구를 통해 심층적으로 분석하기 위해 진행되었다. 본 연구는 경력전환 고학력 결혼이주여성의 학습 경험이라는 특정 현상을 탐색하는데 목적이 있으므로 이와 관련한 자신의 경험을 깊이 있고 풍부하게 제공할 수 있다고 판단되는 참여자를 의도적 표집방법(purposive sampling)으로 선택하였다. 본 연구의 참여자는 본국 또는 국내외 대학교 이상의 학력을 지녔으며 경력전환에 성공한 고학력 결혼이주여성들을 포함하였다. 연구 참여자는 총 4명으로 출신국가는 몽골, 일본, 필리핀, 말레이시아이다. 거주기간은 7년에서 15년 정도로 다양하며 서울과 경기도에 거주하고 있다. 연구 참여자와의 인터뷰는 2023년 6월부터 2024년 3월까지 이루어졌다. 인터뷰 질문내용을 기준으로 1시간에서 1시간 30분정 심층인터뷰를 진행했다. 한 번의 만남으로 만족할 만한 답변을 듣지 못한 경우도 있었기에 추후 추가적 인터뷰를 진행했다. 연구를 위한 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 경력전환 고학력 결혼이주여성의 학습경험의 맥락은 어떠한가? 둘째, 경력전환 고학력 결혼이주여성의 학습경험은 한국에서의 삶에 어떤 의미가 있는가? 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 먼저 학습경험의 맥락은 '기회의 땅, 한국', '한국에서 한국식으로 인정받기', '배움을 통한 한걸음'의 세 가지로 요약되었다. 그리고 학습경험의 의미는 '존중받는 삶으로의 전환', '성공의 기회는 내 손으로', '외적 동기만을 추구한 나에 대한 위로'의 세 가지로 도출되었다. 본 연구는 한국 정부와 사회 당국이 결혼이주여성의 교육 및 경제적 지원을 강화하는 데 필요한 자료를 제공하며, 이들의 다양한 능력과 잠재력을 활용해 한국 사회의 다문화적 풍요로움을 높이는 데 기여하고자 한다. 또한, 고학력 결혼이주여성의 성공적인 경력전환을 위한 학습경험을 탐구하는 것은 개인적 차원을 넘어 사회적 차원에서도 결혼이주여성에 대한 포용을 증진시키고, 이들의 평생학습을 촉진하는 데 새로운 통찰력을 제공할 것이다.
more초록 (요약문)
This study conducts an in-depth analysis through a narrative inquiry of four marriage immigrant women who were highly educated and experienced a career transition for their learning experiences. Since the target was to investigate a certain phenomenon involving the learning experiences of marriage immigrant women who were highly educated and had a career transition, the study selected participants who were deemed capable of providing their related experiences in a profound and rich manner through purposive sampling. The participants included highly educated marriage immigrant women who attended university in their home countries, South Korea, or other countries and succeeded in a career transition. The four participants were from Mongolia, Japan, the Philippines, and Malaysia. The duration of their stay in South Korea varied from 7 to 15 years. They resided in Seoul and Gyeonggi Province. Interviews with them happened from June 2023 to March 2024. These interviews were in-depth and lasted from one hour to one and a half hours depending on the interview questions. When the researcher did not receive satisfying responses from them, additional interviews followed. The study set the following research questions: First, what is the context of the learning experiences of highly educated marriage immigrant women with a career transition? Second, what meanings do their learning experiences have in their lives in South Korea? The main findings are as follows: The context of their learning experiences were summarized into three: South Korea, the land of opportunities, getting recognized in South Korea in the South Korean style, and taking a step through learning. There were three meanings in their learning experiences including conversion into a respected life, making an opportunity for success on my own, and consolation for myself who pursued only external motives. The study provides materials needed by the South Korean government and other authorities of society to reinforce the educational and economic support for marriage immigrant women and hopes to contribute to the enhanced multicultural richness of the society by making use of their diverse abilities and potential. An inquiry into the learning experiences of highly educated marriage immigrant women for a successful career transition will promote the embracement of marriage immigrant women beyond the individual level to the social level and offer new insight to facilitate their lifelong learning.
more목차
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
3. 용어의 정의 5
4. 연구의 제한점 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 경력전환의 유형과 특성 7
가. 경력전환의 유형 7
나. 결혼이주여성의 경력전환 특성 12
2. 결혼이주여성의 현황과 문제 13
가. 결혼이주여성의 현황 13
나. 고학력 결혼이주여성의 특성 및 문제 15
3. 결혼이주여성의 학습경험 17
가. 결혼이주여성의 학습 특징 17
나. 경력전환과 관련한 결혼이주여성의 학습경험 19
Ⅲ. 연구방법 21
1. 연구 참여자 21
2. 내러티브 탐구의 방법 및 절차 25
가. 자료수집 및 분석의 틀 25
나. 진행절차 28
다. 윤리적 문제 35
Ⅳ. 연구결과 36
1. 경력전환 고학력 이주여성의 학습경험의 맥락 36
가. 기회의 땅, 한국 36
나. 한국에서 한국식으로 인정받기 43
다. 배움을 통한 한걸음 53
2. 경력전환 고학력 이주여성의 학습경험과 의미 64
가. 존중받는 삶으로의 전환 64
나. 성공의 기회는 내 손으로 “악으로 깡으로” 71
다. 외적동기만을 추구한 나에 대한 위로 78
Ⅴ. 결론 및 논의 85
1. 요약 및 결론 85
2. 논의 및 제언 89
참고문헌 91