검색 상세

CIPP 모형에 기반한 입학사정관 교육프로그램 대학 자체 평가지표 개발

Developing University Self-Evaluation Indicators for Admissions Officers’ Training Programs Based on the CIPP Model

초록 (요약문)

본 연구의 목적은 CIPP 모형에 기반한 입학사정관 교육프로그램 대학 자체 평가지표를 개발하고 평가지표의 내용타당도를 검증하는 데 있다. 연구목적 달성을 위해 먼저 문헌고찰을 실시하여 입학사정관 교육프로그램의 특성을 반영한 총 10개의 평가요소와 38개의 평가지표를 개발하였다. 개발한 평가지표의 내용타당도를 검증하기 위해 입학사정관 교육을 담당하는 전문가 13명을 대상으로 델파이 조사를 2회 실시하였다. 델파이 조사결과, 내용타당도 비율이 낮은 평가지표를 삭제하고 일부 평가지표를 수정 및 보완하여 총 10개의 평가요소와 28개의 평가지표가 최종 개발되었다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 학문적 관점에서 볼 때 입학사정관 교육프로그램을 종합적으로 평가할 수 있는 평가지표를 처음 제안한 것에서 의미가 있다. 둘째, 실천적 관점에서 볼 때 본 연구를 통해 개발된 평가지표를 활용함으로써 대학이 입학사정관 교육프로그램의 질을 체계적으로 관리할 수 있도록 기여했다는 점에서 의의가 있다. 한편, 본 연구의 한계점은 다음과 같다. 첫째, 평가요소를 귀납적으로 추출하는 과정에서 분석한 선행연구의 수가 많지 않으며, 대상 선행연구의 주제와 입학사정관 교육프로그램 간 인과관계를 설명하기에 충분하지 않다. 둘째, 본 연구에서 개발한 평가지표의 현장 적용 가능성이 검증되지 않았다. 셋째, 델파이 조사 시행횟수가 적고, 전문가 패널의 수가 적다. 후속연구를 통해 본 연구에서 개발한 평가지표를 측정하는 구체적인 문항이 개발된다면, 대학 현장에서 교육프로그램을 평가하는 데 수월하게 활용할 수 있을 것이다.

more

초록 (요약문)

The purpose of this study is to develop self-evaluation indicators for university admissions officers’ training programs based on the CIPP model and to verify the content validity of the indicators. To achieve this purpose, first, a literature review was conducted to produce a total of 10 evaluation factors and 38 evaluation indicators that reflected the characteristics of the admissions officers’ training programs. Next, two rounds of delphi surveys were conducted for validating these indicators with 13 experts in charge of admissions officers’ training programs. As a result of the delphi surveys, a total of 10 evaluation factors and 28 evaluation indicators were finally developed by deleting indicators with low content validity ratios and revising some indicators. The significance of this study is as follows. First, from an academic perspective, it is significant in that it proposes for the first time evaluation indicators that can comprehensively assess admissions officer training programs. Second, in practical perspective, it is meaningful that it has contributed to the systematic quality management of educational programs by utilizing the evaluation indicators developed through this study. Meanwhile, the limitations of this study are as follows. First, there are not many preceding studies analyzed in the process of inductively extracting evaluation factors. Second, the applicability of the evaluation index developed in this study to the field has not been verified. Third, the number of delphi surveys is small, and the number of expert panels is small. If specific questions are developed to measure the evaluation indicators developed in this study through follow-up studies, it will be able to easily use them to evaluate training and training programs in the university field.

more

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구목적과 필요성 1
2. 연구문제 4
3. 연구의 제한점 4
4. 용어의 정의 5
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 입학사정관의 개념 및 의의 7
2. 대학 내부 입학사정관 교육훈련 프로그램 현황 9
3. CIPP 평가모형을 기반으로 한 교육프로그램 평가의 개념 11
4. 선행연구들의 CIPP 평가영역별 평가준거 분석 14
Ⅲ. 평가지표의 개발 21
1. 평가지표 초안 제작 22
2. 델파이 조사 30
3. 최종 평가지표 개발 41
Ⅳ. 결론 및 논의 45
1. 요약 및 결론 45
2. 제언 46
참고문헌 48

more