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사례중심의 상담자 윤리 단기 교육 프로그램의 개발과 효과 연구

A Study on the Development and Effectiveness of an Educational Program for a Case-based Counseling Ethics Education Program

초록 (요약문)

본 연구는 현장에서 활동하는 상담자의 윤리적 상황에 대한 대처 능력을 향상시키기 위 해 사례 중심의 상담자 윤리 교육 단기 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하고자 하는 목적에서 진행되었다. 연구 1에서는 요구도 조사 및 문헌 연구를 통해 프로그램을 개발하 였고, 연구 2를 통해 연구 1에서 개발한 프로그램의 효과성을 검증하였다. 연구 1에서는 김창대 등(2011)의 프로그램 개발 제안에 따라 프로그램을 기획하고, 요구 도 조사 및 문헌 연구를 통해 프로그램의 내용을 작성하였고 예비 프로그램의 실시 및 전문 가 타당도 평가를 거쳐 프로그램을 최종 구성하였다. 프로그램은 총 6회기로 구성되었으며 1회기에서 윤리적 의사결정의 토대가 되는 기본 윤리 원칙과 윤리적 의사결정 모델을 통합 한 윤리적 의사결정 체크리스트를 소개하고, 2회기부터 6회기에서는 비밀보장, 경계 및 다중 관계 이슈, 다문화 이슈, 기관 상담자의 윤리적 딜레마, 비대면 상담의 6가지 윤리적 딜레마 를 주제로 중요한 윤리적 원칙과 이슈를 소개하고 이후 구체적인 사례를 통해 윤리적 의사 결정 과정이 어떻게 이루어져야 하는 지를 반복적으로 훈련하는 내용으로 구성하였다. 연구 2에서는 연구 1에서 개발한 프로그램의 효과성을 양적 평가와 질적 평가의 두 가 지 측면에서 확인하였다. 그 결과 프로그램을 실시한 실험집단의 참여자들은 프로그램 참 여 이후 윤리적 실천 자기효능감 점수와 6가지 주제에 대한 윤리적 대처 준비도 자기평가 점수가 모두 통계적으로 유의하게 상승하여, 프로그램의 효과성을 확인하였다. 참여자를 대 상으로 진행된 심층 면담의 내용 분석에서도 참여자들은 프로그램 이후 윤리에 대한 민감 성이 높아졌고 윤리적 의사결정 과정에 대한 책무를 자각하였으며 윤리적 대처에 대해 자 신감이 생겼다고 보고하였다. 종합하면 연구 1에서 개발한 사례 중심의 상담자 윤리 교육 단기 프로그램은 프로그램의 개발 목적인 상담자의 윤리적 딜레마 대처능력을 향상시키는 데 효과가 있음이 검증되었다. 연구 결과들을 바탕으로 사례 중심의 토론이 바탕이 되는 상담자 윤리 교육 프로그램의 중요성 및 본 프로그램 개발의 함의를 기술하고, 본 연구의 제한점 및 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.

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초록 (요약문)

This study aimed at developing a case-based counseling ethics education program and examining the effectiveness of this program, in order to cultivate counselors' competencies to cope with ethical dilemma situations. Study 1 developed a case-based counseling ethics education program based on the counseling program development procedure from the model of Kim et al(2011). The program development phase involved a needs analysis of ethics education for counselors and a literature review of textbooks and articles on counselor ethics education. It found that case-based studies and small group discussions were crucial to cultivate counselors' competencies to cope with ethical dilemmas. The program included a total of six sessions. Session 1 entailed ethical principles and four steps for ethical decision-making model, while other 5 sessions addressed major ethical issues such as confidentiality, boundary and multiple relationship issues, multicultural issues, ethical dilemmas faced by institutional counselors, and distance counseling. Each session consists of short lectures and case discussions. Study 2 examined the effect of the case-based counseling ethics education program, which had been developed in Study 1. Fifty counselors with 3 to 5 years of field experience, holding a second-level qualification from the Korean Counseling Psychology Association, participated in the study. The experimental group (n=26) received six sessions totaling 15 hours of case-based training, while the control group (n=24) received articles on counselor ethics. Both groups assessed the Korean Ethical Practice Self-Efficacy Scale for Counselors (KEPSE), the Korean Social Desirability Scale (SDS-24), and Self-Assessment of Readiness to Cope with Ethical Dilemma (SARCED) before and after the intervention. Qualitative data was also collected through in-depth interviews with 12 participants among the experimental group and analyzed by consensual qualitative research (CQR). The results of Study 2 showed that the scores of KEPSE and SARCED in the experimental group significantly increased compared to the those of the control group. It is expected that through case-based education, counselors' competencies to cope with various ethical dilemmas would be enhanced, contributing to an increased sense of confidence in counselors as professionals. Qualitative data of in-depth interviews further revealed that participants became more sensitive to ethics, more aware of their responsibility to the ethical decision-making process, and more assured in handling ethical challenges after the program. In conclusion, the case-based counselor ethics education program has been proven to be effective in enhancing counselors' competencies to cope with ethical dilemmas. Based on the findings, the implications of this research and training, limitations of this study, and suggestions for further research were discussed.

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목차

I. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
II. 이론적 배경 9
1. 상담자 윤리 9
1.1. 윤리의 정의 9
1.2. 상담자 윤리의 주요 원칙 10
2. 상담자 윤리 교육 12
2.1. 상담자 윤리 교육의 필요성 12
2.2. 상담자 윤리 교육 구성과 전략 15
3. 상담에서의 주요 윤리적 딜레마 19
3.1. 비밀보장과 관련된 윤리적 딜레마 20
3.2. 경계와 다중관계 관련 윤리적 딜레마 23
3.3. 다문화 역량과 관련된 윤리적 딜레마 27
3.4. 기관 소속 상담자의 윤리적 딜레마 30
3.5. 비대면 상담 관련 윤리적 딜레마 31
4. 윤리적 의사결정 모델 34
5. 상담자 윤리적 실천 자기효능감 40
III. 연구 목적 및 연구 문제 43
IV. 연구 1. 사례 중심의 상담자 윤리 교육 단기프로그램 개발 44
1. 프로그램 개발 절차 44
1.1. 프로그램 개발 모형 선정 44
2. 프로그램 개발 과정 47
2.1. 프로그램 기획 47
2.2. 프로그램 구성 및 예비 프로그램 실시 55
3. 논의 67
V. 연구 2. 사례 중심의 상담자 윤리 교육 단기프로그램 효과 검증 72
1. 연구 방법 및 절차 72
1.1. 연구 참여자 72
1.2. 실험 설계 74
1.3. 실시 절차 75
1.4. 프로그램 효과성 검증 도구 79
1.5. 자료 분석 87
2. 연구 결과 91
2.1. 양적 평가 자료 분석 결과 91
2.2. 질적 평가 자료 분석 102
3. 논의 117
VI. 종합논의 124
참고문헌 132

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