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독립서점 이용자의 평생학습 경험 연구

A Study on the Lifelong Learning Experience of Independent Bookstore Users

초록 (요약문)

본 연구는 독립서점을 이용하는 사람들의 책과 공간을 매개로 한 사람들의 평생학습 경험을 분석하였다. 이를 통해 그 학습경험이 개인의 삶에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고, 독립서점이 평생학습 공간으로서 어떻게 재구성되는지를 탐색하는 데 목적이 있다. 연구 목적을 실현하기 위해 질적 사례연구 방법을 사용하여, 독립서점을 이용한 경험이 있는 13명을 대상으로 심층 면담을 진행하였다. 심층 면담에서는 독립서점을 이용하는 이유, 독립서점 프로그램 참여를 포함한 학습경험, 그리고 독립서점을 이용하면서 겪은 삶의 변화 등을 탐구하였다. 또한 독립서점 한 곳을 연구 현장으로 선정하여 현장관찰을 진행하였다. 수집한 자료를 바탕으로 독립서점에서의 평생학습 경험의 특징과 의미를 분석하면서 4개의 대주제와 8개의 중주제, 17개의 소주제를 도출하였다. 더불어 연구참여자 3인의 학습경험을 Kolb 경험학습 순환 모형에 맞추어 추가로 분석하였다. 연구참여자들은 나만의 취향과 새로움을 찾고자 독립서점을 이용하였다. 독특하고 개성 있는 각 서점만의 큐레이션과 독립출판물들은 연구참여자들에게 배움과 통찰의 시간을 제공해 주고 있었다. 또한 서점에서 진행되는 다양한 프로그램을 통해 새로운 관계 맺음의 경험을 하는 경우도 많았다. 베스트셀러 중심의 대형 서점이나, 도서관과는 달리 작은 공간과 사람 중심의 환대 분위기는 독립서점 이용자들에게 위로와 안정감을 주고 있었다. 연구참여자들은 작은 독립서점 안에서 세상과 잠시 단절되는 경험과 사색을 통해 일상을 살아가는 힘을 얻었다. 이러한 학습경험을 통해 연구참여자들에게 독립서점은 일상 속 작은 오아시스, 나만의 작은 아지트로 의미를 형성하고 있는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 연구 결과를 토대로 독립서점은 단순히 책을 파는 공간을 넘어 일상 속 새로운 배움과 관계의 장소이자, 평생학습의 공간으로 계속 확장되고 있다는 것을 확인 할 수 있었다. 연구 결과의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 독립서점 활성화를 위한 제도적 노력이 필요하다. 최근 독립서점에 대한 정부의 지원이 줄어들어 지역사회에서 진행하는 많은 독립서점 프로그램이 없어질 위기에 있다. 앞으로 독립서점의 가능성과 가치를 존중하고 활성화를 위한 다양한 노력이 더욱 필요하다. 둘째, ‘사회적 독서의 활성화’를 위한 연대와 연결의 평생학습 공간의 확장이 필요하다. 독립서점과 같은 다양한 평생학습 공간에서 책을 매개로 한 적극적 활동은 사회적 독서를 활성화하는 중요한 계기가 될 것이다. 본 연구의 한계점은 일반적인 독서 경험과 더욱 차별화되는 독립서점에서의 특징적 학습경험에 대해 심층적 분석을 하는 데에는 부족함이 있었다. 이에 후속 연구에서는 특정한 유형의 독립서점에서의 학습경험에 대한 연구가 필요하며, 더불어 평생학습 공간의 특성에 대한 비교 연구를 통해 각 학습공간에서 학습자들의 상호작용과 학습경험이 어떻게 조직화 되는지 살펴볼 필요가 있다.

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초록 (요약문)

This study analyzed the lifelong learning experiences of people who use independent bookstores through books and spaces. Through this, the purpose is to examine how the learning experience affects the individual's life and to explore how independent bookstores are reconstructed as lifelong learning spaces. In order to realize the purpose of the study, in-depth interviews were conducted with 13 people who had experience using independent bookstores using qualitative case study methods. In-depth interviews explored the reasons for using independent bookstores, learning experiences including participation in independent bookstores programs, and changes in life experienced while using independent bookstores. In addition, one independent bookstore was selected as a research site and field observations were conducted. Based on the collected data, 4 major themes, 8 middle themes, and 17 subtopics were derived by analyzing the characteristics and meanings of lifelong learning experiences in independent bookstores. In addition, the learning experiences of the three study participants were further analyzed in accordance with the Kolb experiential learning cycle model. Participants in the study used independent bookstores to find their own tastes and novelty. Each unique and unique bookstore's curations and independent publications provided research participants with time for learning and insight. In addition, there were many cases of experiencing new relationships through various programs held at bookstores. Unlike large best-selling bookstores and libraries, the small space and people-centered hospitality atmosphere gave comfort and stability to independent bookstore users. The experience of the study participants being briefly disconnected from the world in a small independent bookstore gave them the power to live their daily lives through contemplation. Through this learning experience, it was found that independent bookstores formed a meaning as a small oasis in daily life and a small hideout of my own for the study participants. Based on the results of this study, it was confirmed that independent bookstores continue to expand beyond just selling books, as a place of new learning and relationships in everyday life, and as a space for lifelong learning. The implications of the research results are as follows. First, institutional efforts are needed to revitalize independent bookstores. Recently, the government's support for independent bookstores has decreased, and many of the community's independent bookstores are on the verge of disappearing. In the future, more efforts are needed to respect the possibility and value of independent bookstores and to revitalize them. Second, it is necessary to expand the lifelong learning space of solidarity and connection for ‘activation of social reading'. Active book-mediated activities in various lifelong learning spaces such as independent bookstores will be an important opportunity to activate social reading. The limitation of this study was that it was insufficient to conduct an in-depth analysis of characteristic learning experiences in independent bookstores that were more differentiated from general reading experiences. As a result, follow-up studies need to study learning experiences in specific types of independent bookstores, and it is also necessary to examine how learners' interactions and learning experiences are organized in each learning space through comparative studies on the characteristics of lifelong learning spaces.

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목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구 문제 4
3. 용어의 정의 5
4. 연구의 제한점 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 평생학습 사회와 학습공간의 확장 7
2. 독립서점과 평생학습 공간 10
3. 경험학습의 의미와 특징 16
Ⅲ. 연구 방법 및 절차 23
1. 연구 대상 23
2. 자료수집 및 분석 절차 27
3. 연구의 신뢰성 및 타당성 확보 35
4. 연구참여자에 대한 윤리 36
Ⅳ. 연구 결과 37
1. 독립서점 학습경험의 내용과 의미 37
가. 나만의 취향과 새로움을 찾아가는 공간 38
나. 사유의 확장과 연결되는 즐거움 46
다. 작은 공간의 여유와 사색이 주는 힘 53
라. 일상 속 작은 오아시스 60
2. Kolb 경험학습 모형에 따른 학습경험 분석 65
가. 미선의 학습 경험 66
나. 희정의 학습 경험 68
다. 진희의 학습 경험 69
Ⅴ. 논의 및 결론 72
1. 요약 72
2. 논의 및 결론 75
3. 제언 78
참고문헌 80

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